Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou kwam ik tijdens het speuren naar leuke soorten iets heel bijzonders tegen (als het echt is): de witte braam.

Nou kan ik hem vinden bij slechts twee aanbieders: alpineplants (en de trouwe moestuinforumlezers kennen deze kweker als onbetrouwbaar) en baldur (vooral bekend van de bizar neppe foto's bij de aangeboden planten).

Al met al niet echt hoopgevend.. of bestaat de witte braam echt?

Als ie echt bestaat zou ik het een mooie toevoeging vinden aan mijn collectie

Geplaatst:

De enige witte bramen die ik ken zijn door de bramengalmijt aangetaste 'gewone' exemplaren maar als deze dame niet jokt schijnt hij toch te bestaan.

Dan dit nog. Verder is er nauwelijks iets over te vinden.

https://www.yougarden.com/item-p-310075/blackberry-polar-berry-9cm-potted

Maar als ik op deze site ook nog zoiets tegen kom heb ik toch weer mijn twijfels.

icepeach51771534637220.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Die witte perzik heb ik ook al in een normale/goeie/vertrouwde webwinkel zien staan (fruitbomen.net), dus dat geloof ik eigenlijk wel.

Maar die witte braam is eigenlijk een groot mysterie. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem besteld. Ben super benieuwd.

Ook nog steeds benieuwd of er meer mensen zijn die hem hebben gekocht. Wij moestuinierders houden toch van gekke dingen? Als er mensen pawpaw en kiwibes telen, zijn er vast ook mensen die de witte braam hebben (of niet hebben, omdat ie niet bestaat)

Geplaatst:

Ben ook benieuwd.

Laat je nog eens horen wat het resultaat is als de witte braam die je besteld hebt voor de eerste keer vrucht draagt ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jazeker. Maar alsnog kan ik me niet voorstellen dat er niemand hier op het moestuinforum er ervaring mee heeft. Dus ik wacht ondertussen af of iemand alsnog ervaring ermee heeft. Ben zo nieuwsgierig

Geplaatst:

Tja, die witte braam,

We hebben deze ook al langs zien komen...

Lijkt me zeer interessant ( al staat de kleur wit me tegen, net als de witte aardbei, rood ziet er smakelijker uit. maar wel leuk om aan de collectie toe te voegen.

We gaan kijken of deze in ons sortiment kan komen.

Als het lukt zal ik het bij vraag en aanbod plaatsen Mastert

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

Leuk esther, dat je er inspiratie van krijgt en er ook naar gaat kijken.

Ik heb de plant inmiddels binnen, samen met wat andere dingen die ik heb besteld. Oa wat veelbelovende blauwe bessen rassen, dat zijn trouwens mooie volle planten en zeer groen. En daarnaast heb ik de braam asterina besteld, die al zoet en lekker zou zijn vóórdat ie rijp is. Ben benieuwd. En moerbei pakistan red. Klein plantje maar wie weet wordt het wat groots.

De witte braam heb ik een foto van gemaakt.

Wat is wijsheid, in september de volle grond in of in pot houden zodat ie met vorst naar binnen kan? Hij moet wel de winter overleven anders weet ik nog niks..

IMG2018082216143028331534947664.jpg

Tot nu toe ben ik tevreden over de levering van baldur. Heeft nog geen week geduurd en heb alle planten netjes ontvangen. Verzendkosten waren niet hoog, 5 euro nogwat, terwijl het uit Duitsland komt. Netjes hoor. Nou kijken of de planten goed hard genoeg zijn voor buiten. We hebben immers geen kamerplantjes besteld..

Geplaatst:

De volle grond in lijkt me het veiligste, of in pot ingraven. Uitdroging lijkt me een groter gevaar dan vorst. Ik heb vorig jaar eind November nog een sierbraam gekocht, gelijk de grond in, op de vlakte, dus vol op -10°C en windkracht 8, want dat hadden we in Maart nog, de braam is daar prima doorheen gekomen.

Op dit moment zijn de problemen groter, vanwege de droogte. Bramenstekjes die ik vorig jaar had geplant, en ook die sierbraam, verdroogden ondanks water geven en beginnen nu pas weer wat uit te lopen.

Die witte braam lijkt ook heel licht van stengel en bladkleur, je kunt ook zo wel zien dat het iets anders is als een gewone braam. Interessant.

Geplaatst:

Roeier dat viel mij ook op. Qua kleur is het blad veel meer als een framboos dan een braam.

Ik ga nog even deze maand afwachten qua zomer.. en als het dan klaar is met de warmte ga ik hem planten. Ben zo benieuwd! (sowieso mega benieuwd want er gaan ook 6 moerbeibomen de grond in uit België.. een roodvlezige appel en roodvlezige peer, een pecannoot, nog wat interessante walnootrassen, een peerlijsterbes, een zestal pawpaws, meerdere rassen kiwibes, wat vijgenrassen, druiven, enz enz enz)

Ik hou jullie op de hoogte middels dit topic wb de witte braam. Mocht ik het vergeten volgend jaar stuur dan gerust een pb hoor

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

het soort klopt, polar berry is de off naam, gekweekt nu voornamelijk vanuit Amerika naar Engeland.

ik kon een grote partij inkopen tot het voor me neus weg was, zit nu te wachten op weer 100 stuks om te vermenigvuldigen.

het blijkt ook dat het al een oud ras is en opnieuw is geherintroduceerd

Geplaatst:

Mijne lijkt nog te leven maar is echt nog mini. Ik hoop er maar het beste van.

Mocht je er nog wel 100 kunnen inkopen laat maar weten. Ik moet nog 140 meter aan gaashek opvullen dus ik heb wel een plekje voor een paar extra. Ook omdat ik de site waar ik het heb gekocht niet zo vertrouw

• 3 weeks later...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Heeft iemand hier oogst gehad van de witte braam? Ik heb er zelf 1 bij het tuincentrum gevonden van het voorjaar..is goed aangeslagen en bloeide, maar heb niet kunnen plukken. Ik heb het idee dat de vruchtjes mislukt waren (of het komt doordat ik ze vergeten was hij staat een beetje verstopt.) maar denk mislukt want werden niet echt groot en zitten ingedroogt aan de plant.

Iemand wel kunnen plukken? En hoe was de smaak?

Ik hoop op volgend jaar beter!

Geplaatst:
En daarnaast heb ik de braam asterina besteld, die al zoet en lekker zou zijn vóórdat ie rijp is.

Hoe smaakt de Asterina doornloze braam?

En heeft deze ook het bramen aroma, want bij de meeste doornloze bramen mis ik dit. Alleen bij Thornels evergreen en volle rijpheid (vruchten worden dan dof) zit er bramen aroma in de smaak.

Loch Tay bijvoorbeeld mist dit bramen aroma.

Geplaatst:

Ik vind asterina een prachtig mooie braam. Groot, gaaf om te zien (geen plekjes en stipjes en andere ongein) en lekker. Het voordeel dat hij al vroeger lekker is dan de normale braam zorgt er ook voor dat je een zoete braam hebt maar toch de wormpjes voor bent. Ik ben er heel tevreden over. De wilde braam op zn zoetst is wel onovertreffelijk. Als je zulke goddelijke vruchten wilt kun je nog gaan voor de Japanse wijnbes en de moerbei. Die hebben ook die wow factor.

Maar voor mij zit de lol ook in de afwisseling van rassen en soorten. Asterina is voor mij een top aanvulling

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Momenteel heb ik vd 100 witte bramen er nog iets van 23 staan

Had eerst een grote partij en gekeken of ze daadwerkelijk ook wit werden. Duurde dus een jaar maar beter ff wachten met verkoop dan later zeggen hmm niet wit? Dat schiet dan niet echt op.

Hoe dan ook ik heb ze nu

Geplaatst:
1 uur terug, sergeroos zei:

Momenteel heb ik vd 100 witte bramen er nog iets van 23 staan

Want?

77 zijn er doodgegaan?

of heb je er om een andere reden afscheid van genomen?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 1 maand later ...
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Anderhalf jaar geleden twee witte bramen aangeplant, dit jaar voor het eerst vruchten. Enorme bloei met mooie witte bloemen, volop aangevlogen door bijen en hommels. Vruchtzetting matig, alsof ze maar amper bevrucht zijn (hoewel dat toch niet goed kan met al die bestuivers). Smaak: matig, enigzins bitter. Nog niet echt enthousiast...

IMG_20200526_210749799.jpg

IMG_20200727_135032378.jpg

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Met de bloei zal het vast wel goed komen. Hij bloeit prachtig! De vruchtzetting is wel wat spannend, was bij mij afgelopen jaren soms wat teleurstellend (is op de foto ook te zien). Succes ermee!

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...