Ugor Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 We wonen sinds een jaar in ons huidige huis. Gedurende dat jaar zijn er al een halfvol potje vol glasscherven omhoog gekomen uit de grond. Ik ben hier niet erg blij mee ivm ons kindje en de hond die zich eraan zou kunnen bezeren. We willen het liefste het stukje zand wat naast de border ligt gaan voorzien van grasmatten, omdat dat lekker is voor de kleine om op te spelen. Nu had ik het idee om een laagje af te graven en dan een worteldoek of gronddoek neer te leggen. Daar overheen compost met wat bentoniet en dan de matten. Dit doek houdt dan het stijgende glas tegen. Maar klopt dit ook of werkt het in de praktijk anders? En hoeveel ruimte moet er zitten tussen het doek en de matten om redelijk te kunnen groeien? Het gaat om zo'n 10m2 gras. Quote
harms1 Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Ik zou zelf een dertig centimeter afgraven, daarover een twintig centimeter grof zand, (klinkerzand) daarover bemeste tuinaarde, en dan daarover heen de grasrollen. Dan kan, als het gaat regenen, het water ook goed weglopen, want met worteldoek gaat dit een stuk moeilijker natuurlijk...en dan regelmatig maaien uiteraard.Zo zou ik het doen... Quote
fre3ke Geplaatst: 9 juli 2018 Geplaatst: 9 juli 2018 Ik zou de zoden gewoon erop leggen. Het glas komt niet omhoog, het blijft zitten waar het zit en als je loopt raak je alleen het gras. Alleen bij het jaarlijkse verticuteren kunnen er glasscherven uit de bovenlaag loskomen. Ik denk dat je met het harken van de bovenlaag voordat je zoden legt, alle stenen en glas er wel uitkrijgt. En anders leg je inderdaad eerst een toplaag. Quote
RobO Geplaatst: 9 juli 2018 Geplaatst: 9 juli 2018 wat harms zegt, stenen en glas werken zich omhoog in de loop van de tijd Quote
fre3ke Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Ik heb een tuin vol glas, spijkers, tegels, lepels, en stenen, en niet gemerkt dat het zich omhoog werkt door het gazon. Maar goed, ik zit er pas een jaar dus na deze tip ga ik wel beter opletten. En het is zand, dat maakt misschien ook verschil. Quote
Claudia69 Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 In onze tuin stond ooit een serre die al was afgebroken voor we het huis kochten. Maar op die plek blijven effectief stukjes glas naar boven komen. Geen idee hoe dat gebeurt, maar ik raap zo nu en dan een scherfje weg. Quote
fre3ke Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 Ok, op open veld heb ik dat ook maar dan lag het al in de toplaag en is het schoongespoeld door regen. Een grasmat is zo dik dat ik geen glas zich daar spontaan door omhoog zie werken. Volgens mij is die angst onterecht. Terug naar de vraag. Worteldoek moet je dan zo diep leggen dat het een hele klus wordt. Gras wortelt diep en daar moet het wel de ruimte voor krijgen. Ik geloof 40 cm. Dus je plan kan niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.