Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe tijm overhouden in het volgende jaar / jaren?

henkg

Aanbevolen berichten

Dat overhouden lukt me dus niet goed. In ieder geval niet goed voor keukengebruik.

2018070217043941511530549835.jpg

Het struikje rechts is van vorig jaar, minder slecht dan eerdere jaren, maar toch houtig.

Links de zaai van dit jaar (25 januari volgens mijn teeltlijst), al veel van geoogst. Perfect voor de keuken.

Ieder jaar opnieuw zaaien is een kleine moeite, maar ik ben toch benieuwd of er tips zijn om oude struikjes toch keukengeschikt te houden. Snoeien vind ik lastig, want het houtige gedeelte loopt niet meer uit. Wie?

@Willeke: jij hebt van mij zowel een stukje van vorig jaar als verse zaailingen. Jouw ervaring?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft dit niet te maken met de soort?

Als ik hier in het voorjaar de tijm snoei dan lopen de houtige stompjes gewoon terug uit.

Ik oogst de nieuwe 'stengels' om vers te gebruiken.

De snoei van het voorjaar hang ik onderste boven te drogen en als alles mooi droog is dan rits ik de kleine blaadjes van de stokjes, lukt heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Mijn thijm staat nu acht jaar of zo. Als ik thijm eruit knip voor de keuken, doe ik het nooit tot op het hout maar altijd tot net boven het groene deel. En meestal in het voorjaar haal ik de plant eruit en geef wat nieuwe aarde, en verwijder wat oude aarde en wortels. Ik kweek in net zo een klein bakje als jij, en de aarde en wortels worden uiteindelijk een harde klont die geen vocht opneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...
  • 8 maanden later ...

Ik houd net als TomP de tijm jaren goed door steeds de plant regelmatig te snoeien.

De nieuwe toppen plus zachte stengeldelen knip ik allemaal af, regelmatig zoals je een haag snoeit. De oogst is dan wel meer dan ik op dat moment kan gebruiken, maar ik leg het op een droge plek en dan kan ik er van nemen tot de volgende snoeibeurt. Dus niet de (verhoute) takjes er tussenuit knippen. Dit alles voorkomt ook dat de plant gaat bloeien.

De stengels van deze topjes zijn zacht dus die kun je gewoon mee-eten. Je hoeft dan niet te ritsen.

@Henkg, is jouw tijm citroentijm (ik zie het niet goed op de foto)? Deze is niet geheel winterhard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Wat @loes zegt zou ik ook doen. Dan zou ik @Lia56  jonge takjes snoeien net boven de onderste groene blaadjes. Boven die blaadjes gaat de bestaande plant weer uitlopen en dan hoef je die niet weg te doen. Grote kale stukken in je plant kun je helemaal wegsnoeien. 

aangepast door Vinky
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat altijd met lavendel. Had ooit gelezen dat je die ook goed moest kortwieken om een mooie bol lavendel terug te krijgen. Dus dat heb ik gedaan, goed kort afgeknipt tot in het hout. Dat stond er. Plant dood. Dus nu heb ik alleen verhoutte lavendelstruiken. Niet mooi, maar ja, het is niet anders. Mijn tijm ziet er ook niet zo top uit, maar die groeit minder snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich klopt het wel van die lavendel, alleen als hij van onder al flink verhout is gaat het niet meer. Ik snoei mijn lavendel nu elk jaar en soms zelfs 2x, vooral de jonge planten. In het voorjaar een vormsnoei en In het najaar helemaal kort, zo dat er nog enkele groene puntjes zichtbaar zijn op elk takje.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup, verhoutte lavendel kan je wel gokken, maar dan alleen als ze op een perfecte plek staat, dus enorm beschut en warm en dan nog is het een gok. Als je jaarlijks tweemaal snoeit zijn lavendelstruiken heel wat jaren mooi te houden, maar zelfs dan raad ik aan om ieder jaar lekker te stekken. Wel wat werk, maar dan hou je je lavendelstruikjes mooi. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de tijm en de rozemarijn, veelvuldig snoeien in het groeiseizoen dus lekker oogsten, dat doet wonderen! En niet vergeten af en toe wat voeding, ja, ze kunnen op schrale grond groeien, maar liever toch wat voeden omdat je oogst.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi altijd aarde op de verhoute delen als deze dan wortels krijgen afsteken/knippen van de hoofdplant. 

meestal ook in 2 delen zodat ik steeds kan blijven snoeien. 

Om het te voorkomen geregeld goed terug snoeien.

Ook dit doe ik telkens in 2 delen zodat ik steeds verse tijm heb. 

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te lezen dat het bij veel van jullie zo makkelijk gaat...

De meeste planten kunnen wij hier prima houden, natuurlijk vaak met wat aanpassingen om voor optimale omstandigheden te zorgen... Maar tijm is een ander verhaal. Zowel in volle grond als in pot kunnen wij het hier niet goed houden.

We hebben al verschillende soorten geprobeerd, maar altijd blijft er na de winter niets van over. De volle grond is hier eigenlijk niet geschikt, dus daar verwachten we dit ook wel: kleigrond (maar wel met zandlaag met potgrond erover als verhoging). Maar ook in pot wil het maar niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat ons minimaal 20 jaar oude tijmstruikje al erg lang mee. Heb er doormiddel van klieven of afleggers uitgraven en elders herplanten inmiddels ook 4 stuks van op mijn moestuin staan. Knip ze elk jaar terug tot een kubusje van 30 * 30 * 10-15 cm en dan loopt hij in de lente weer mooi uit met frisse groene takjes tot aan de bloei halverwege het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijm heeft zo veel verschillende rassen en zo veel verschillende al dan niet moeilijkere manieren van overleven is mijn ervaring. Maar ben geen expert. Zie gewoon wat er gebeurt in mijn tuin.

Ik heb een stuk of 8 soorten staan. De oreganotijm die ik afgelopen jaar heb gekocht, die is zo goed als dood. Paar plukjes die het doen. Andere soorten blijven mooie bollen.
Ik heb ook een soort die exact dezelfde pol is als dat ik hem heb gekocht. Groeit een beetje de hoogte in. Blijft mooi in vorm. Citroentijm blijft altijd doorkruipen bij me. Misschien die eens proberen? Die heb ik notabene uit zaad opgekweekt.

Ligt volgens mij dus ook heel erg aan de soort of het ‘lukt’ of niet. Dus als je moeite hebt met tijm, kun je misschien een andere soort nemen. Kijken of dat goed gaat.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic: munt staat graag vochtig.

Ik denk dat Tijm voornamelijk afhangt van de grond dat je hebt. Zowel in mijn vorige als huidige tuin zandgrond. In mijn vorige tuin stond de tijm er steeds zeer triestig bij en overleefde amper of niet. In de huidige tuin slaan zelfs stekjes tijm goed aan. Beiden op een redelijk zonnige plaats. 

In een plantenbak hier, doen ze het oké maar groeien ze maar zeer traag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...