Lièvre Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 Ha tuinmannen en vrouwen, hoe is jullie ervaring met patentkali? Volgens de leverancier zijn bijna alle groentes er blij mee.Bijna?? welke groenten dan niet?voor mij is dit wat onduidelijk, ben dus wat proefjes aan het doen. Sommige planten wel en sommige planten niet (planten van de zelfde soort natuurlijk).Ik zie tot nu nog weinig verschil in groei en bloei, ik ben benieuwd hoe de oogst wordt. Alleen bij de stoksperzie- en snijbonen zie ik dat de planten zonder patentkali iets achter blijven in groei vergeleken met de bonen die wel patentkali gekregen hebben, die zijn hoger en hebben al bloem. De aardappelen en uien heb ik zo wie zo gegeven, die schijnen er veel baat bij te hebben qua bewaren enz., de tijd zal het leren. ben benieuwd naar jullie ervaring,groetjes Kees Quote
Charly Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 Ha die Kees, Strooi zelf geen patentkali maar houtas aan t begin van het seizoen. Vanwege kalium-rijkheid. Bij wortelen, uien en piepers. Daarnaast maak ik gier van smeerwortel wat ik door het seizoen om de week geef aan tomaten en paprika’s. Zou ook veel kalium in zitten. Wie echter wel patentkali gebruikt en er informatief over geschreven heeft, is Diana. https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/bemesting/Doorscrollen naar puntje 4. Enfin. Niet echt een antwoord op je vraag, want zelf geen ervaring. Maar hoop toch een nuttig genoege aanvulling. Anderen weten vast weer meer! Succes iig en benieuwd of er nog bijzondere resultaten uit je tests komen verder! Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 Als je even "patentkali" invult in het zoekvenster dan krijg je allerlei topics met ervaringen en tips over het gebruik van patentkali als resultaat. Misschien kun je die eens doornemen? Zelf gebruik ik ook houtas ipv dat ik dure patentkali koop. Quote
Lièvre Geplaatst: 3 juli 2018 Auteur Geplaatst: 3 juli 2018 Dank voor jullie reactie,Diana's mooiste moestuin is zeker 'n hele fijne site, die Diana doet dat goed!! Ik haal daar veel informatie vandaan. Smeerwortel? hoe kom je daaraan? Groeit dat in de natuur? Houtas gebruik ik ook, in de winter terwijl ik de mest onderspit, maar heeft dat uiteindelijk de zelfde resultaten als patentkali?Dan denk ik vooral aan het bewaren van uien en aardappels. Wanneer ik aardappels poot doe ik 'n handje as in het pootgat, gezien op de filmpjes van Maarten het Hart die laat zien hoe hij zijn moestuin bewerkt. Ik hou jullie geïnformeerd over het gevolg van mijn proefjes.groet Kees Quote
Lièvre Geplaatst: 18 juli 2018 Auteur Geplaatst: 18 juli 2018 Nog even 'n vervolg verhaal over mijn patentkali ervaring: Ik heb mijn aardappelen gerooid (Charlotte Biologisch).Opmerkelijke opbrengst, zeker de helft meer dan voorgaande jaren met de zelfde soort.Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek en het weer is niet te vergelijken met de voorgaande jaren, veel meer regen in het begin van de zomer. Net als voorgaande jaren 1 aardappelvak van 5m²:-in de winter 1 kruiwagen oude paardenmest onder gespit.-voorgetrokken in huis tot de eerste spruiten begonnen-eind maart met 'n handje houtas gepoot-half april eerste groen boven de grond-eind april bespoten met brandnetelgier-begin mei patentkali gift en aangeaard-half mei nog 'n keer aangeaard-eind mei eerste bloemen-half juni nog wat patentkali in het gietwater opgelost-begin juli stort 1 plant in, gerooid, behoorlijk portie-17 juli de rest gerooid, goede opbrengst groet Kees Quote
RobO Geplaatst: 19 juli 2018 Geplaatst: 19 juli 2018 nou Kees, zo doen wij het precies ook; we geven alleen geen houtas, hebben we nieten wel smeerwortelgier, hebben we genoeggaat al jaren heel goed Quote
Saskia in Almere Geplaatst: 8 januari 2020 Geplaatst: 8 januari 2020 hoi, Ik las alle bovenstaande informatieve ervaringen voor knollen en aardappelen. En ben al wat wijzer geworden, dus dank daarvoor.Mijn vraag is: kun je in plaats van houtas en smeerwortelgier ook koffieprut gebruiken om de bodem te voorzien van veel kalium?De prut bevat relatief veel stikstof, fosfor en kalium, dat zijn de belangrijkste bestanddelen van mest voor de tuin. Ik wil dit jaar een pootaardappel planten in een grote moestuinbak. Weet iemand dat? Groetjes Saskia Quote
Grork Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Saskia, het seizoen verschilt en de plek verschilt maar lees mijn huidige probeersel met aardappelteelt.blog/Grork/ Een aardappel kan in een grote bak buiten echter prima vooruit. Momenteel probeer ik het dus binnen. De potten stonden leeg en proberen kan geen kwaad. De aardappel heb ik eerst boven de grond laten kiemen en ze zijn inmiddels aan het groeien. Het loof dan. De aardappels zelf zijn de grote verrassing straks. Komende zomer gaan er wel wat in grote buitenpotten ( ongeveer >25 liter ), waarom niet? Gewoon doen dus Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
RobO Geplaatst: 11 januari 2020 Geplaatst: 11 januari 2020 nog even: geef je druiven geen xtra kali, dat verdringt magnesiumwij hadden hier 1 druif die erg last had van mijn handje patentkali, moest een paar maanden magnesium aangieten op het blad Quote
Saskia in Almere Geplaatst: 11 januari 2020 Geplaatst: 11 januari 2020 Saskia, het seizoen verschilt en de plek verschilt maar lees mijn huidige probeersel met aardappelteelt.blog/Grork/ Een aardappel kan in een grote bak buiten echter prima vooruit. Momenteel probeer ik het dus binnen. De potten stonden leeg en proberen kan geen kwaad. De aardappel heb ik eerst boven de grond laten kiemen en ze zijn inmiddels aan het groeien. Het loof dan. De aardappels zelf zijn de grote verrassing straks. Komende zomer gaan er wel wat in grote buitenpotten ( ongeveer >25 liter ), waarom niet? Gewoon doen dus Dankje wel voor je reactie, erg leuk. en ook ik ben al bezig met zaaien. Graag ontvang ik nog een reactie op mijn vraag over de koffieprut? Iemand een idee of dat lukt?Groetjes Saskia Quote
rorror Geplaatst: 11 januari 2020 Geplaatst: 11 januari 2020 Mijn vraag is: kun je in plaats van houtas en smeerwortelgier ook koffieprut gebruiken om de bodem te voorzien van veel kalium? Koffie prut is licht zurig, dus de moestuinplanten die zuur fijn vinden, kan je koffie prut geven. Misschien eet je wel eens een banaan? Die schil bevat vele male meer kalium dan koffie prut.Even de schillen door de blender halen, en door bovenste laag van de grond mixen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Geplaatst: 12 januari 2020 Geplaatst: 12 januari 2020 sorry, bananenschil zou ik niet doen, tenzij zeker bio: linkje 1 Quote
rorror Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 De verpakking van pokon is 2kilo en goedkoper. Maar daar zit b.v. 42% SO3, dat zit niet in de ecostyle verpakking. Dat is al bijna een halve kilo van het totaal, maar waar is dat b.v. goed voor? Welk merk voor kalium giften geven jullie? En prijs/kwaliteitsverhouding? ECOstyle 7,25 -- 800gram Specificaties Algemeen Geschikt voor Gazon Nee Geschikt voor Siertuin Ja Geschikt voor Moestuin Ja Geschikt voor Terrasplanten en Bloembakken Ja Geschikt voor Kamerplanten Nee Geschikt voor Snijbloemen Nee Micro-organismen Nee Biologisch product Nee Samenstelling 100% organisch Productvorm Granulaat Gevaarlijke stof Nee Stikstof 2 % Fosfor 2 % Kalium 30 % Anti-mos Nee Anti-onkruid Nee Te gebruiken in het voorjaar Ja Te gebruiken in het najaar Ja Behandelbaar oppervlak 16 m² Aantal planten of meter haag afhankelijk van gewas Aantal maanden voeding <1 maand Langwerkend Nee Geschikt voor strooiwagen Nee Gebruiksadvies Verdeel Vinassekali over het wortelbereik van de plant of het te bemesten oppervlak en hark het daarna licht in. Dosering Vruchtdragende gewassen: 50 gram per m2. Gazon en siertuin: 50 gram per m2. Bol- en knolgewassen: 50 gram per m2. Pokon 6,99 -- 2kilo Dosering: Gazon in het najaar: 2 kg per 100 m2. Fruitbomen: 12 kg per 100 m2. Bessenstruiken: 8 kg per 100 m2. Aardappelen en wortelgewassen: 10-12 kg per 100 m2. Tuinplanten en bladgewassen: 6 kg per 100 m2. Pokon Kalimest bevat 30% Kali, 3% MgO en 42% SO3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 ik haal altijd een zakje patentkali (30% Kaliumoxide wateroplosbaar (K2O), 10% Magnesiumoxide wateroplosbaar (MgO), 42,5% Zwaveltrioxide wateroplosbaar (SO3) bij een grote boeren-zadenhandel in st Maartensbrug, 5 kg voor4,- , de rest komt uit compost en oude koemest doen we jaren mee want ik geef alleen wat aan de aardappels en dahlia's en als ik ergens gebrek zie zoals tomaten in de kas die SO3 heb je nodig bij zwavelgebrek, dat kun je zien aan de kool of tomaat in de kas, zie ik hier eigenlijk nooit (gelig jong blad kool, lichte plekken op tomaat) linkje 1 Quote
weknow Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 (aangepast) Boerengoed. Hier koop ik graag. Maar het weegt veel...dus goed uitkijken met verzendkosten. Hebben meerdere soorten kalium voor de tuin. https://boerengoed.nu/?s=kali&post_type=product Van der Wal heeft naast die 2x a 3x zo dure speciale Pokon of DCM of Ecostyle (die verkopen alles echt veel te duur) gewoon ook een eenvoudige zak. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,2499 Is nog een stukje duurder dan Boerengoed, maar aangezien je vanaf 35 Euro geen verzending betaalt en ze een zeer breed assortiment hebben, ook eco vanwege samenwerking met VELT samenaankoop, kun je als je het kunt combineren met zaad of andere artikelen voordeliger uitzijn. Die bemestingsadviezen zijn extreem hoog (voor een tuin waar alles met kunstmest gebeurt??? en bodem niet wordt verzorgd en zelfs dan.....)...hoe kan dat trouwens...een dosis aangeven voor zoveel verschillende gewassen, bodemsoorten, tuinverzorgingen en omstandigheden.....Compleet DWAAS in mijn ogen. Voor een moestuin met veel fruit van ongeveer 200 m2 gebruik ik ongeveer een 1/2 a 1 kilo kalium per jaar....geef het wat extra soms aan fruit, kleinfruit en wortelgewassen... Als ik al wat mest gebruik, zal dat in de moestuin per definitie iets zijn waarin de verhouding kalium 2 a 3 x hoger is dan stikstof....reden is dat in een bodem die gevoed wordt met compost kalium minder vanzelfsprekend verzorgd wordt (is minder stabiel) dan stikstof en fosfor....met een goed bodemleven zit dat meestal wel snor. Een zwaveltekort in je tuin zal wel zeeeer uitzonderlijk zijn. Het is zeer weinig nodig voor planten (zgn. sporenelement) en komt van nature vaak al veel voor in bodems. Zie de aanwezigheid van S in een soort kalium niet echt als een voordeel. Je zou nog kunnen overwegen om kaliumsoorten en daarmee verhoudingen wat af te wisselen in de loop der jaren. Bij Boerengoed vind je al zeker 3 soorten speciale K-mest. 20 april 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
rorror Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Bedankt voor de antwoorden, ik ga bij één van die volgende adressen, de volgende keer bestellen. Had de vraag gesteld nadat ik die van DCM gekocht had (had staan twijfelen in de winkel over die twee) . Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Oudholland Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 (aangepast) De lokale Welkoop hier heeft zakken kali van 25 kg. De 'merkloze' landbouwverpakkingen. Niet in de webshop of binnen tussen de kleinverpakkingen ofzo, maar wel gewoon in het rek bij de potgrond etc buiten onder het afdak. Nou ja, merkloos, het is wel van een gerenomeerd merk, maar niet de merken die je kent vanuit het tuincentrum maar een groothandel. Dat is hetzelfde product, alleen door de naam op de verpakking en het kleine doosje in het tuincentrum betaal je er extra veel voor. 24 april 2020 aangepast door Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
rorror Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 @Oudholland Dat is een goede tip, op 10km hier vandaan zit een Welkoop, ik ga daar eens kijken dan. Ben nog nooit in een Welkoop winkel geweest. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 (aangepast) En @rorrorwat was je ervarig bij Lek? Het is niet meer de CTAV van vroeger toen ze in Papenveer zaten en ik nog in die regio woonde. Dat geldt helaas voor zo'n beetje alle Welkoop (oude Cooperatie) winkels, verdienen meer aan huisdiervoeding en -spulletjes en andere luxe dingen. 27 juli 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 @donaldk IK ben niet bij Lek geweest. Ben bijna door de 2kilo DCM verpakking heen die ik vorigjaar heb gekocht. Ben al wel weer aan het rondkijken voor een nieuwe groot verpakking. Eigenlijk het liefst iets wat ik kan oplossen in water, en handmatig erbij kan gieten. (zoiets als crystalon, maar dan voor kalium) @Oudholland Wel ben ik vorig jaar bij Welkoop wezen kijken voor de 25kilo verpakking die kon ik helaas niet vinden. Heb je misschien een foto van de verpakking? want dan weet ik waar ik op moet letten. Nu ik het artikel lees, dat houtas ook kan. Ken ik wel iemand die een houtkachel heeft, die kan wel een zak voor mij opsparen. Maar lees wel dat houtas de PH waarde kan verhogen. Heeft iemand daar ervaring mee? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saskia in Almere Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Mijn aardappelen heb ik maar 2 cm laten voorkiemen voordat ik ze plantte. Ik heb houtas uit mijn houtkachel gebruikt voor mijn aardappelen (vroege soort) en deze deden het heel goed hier op. Leuk om dit topic weer eens terug te lezen. 1 Quote
Vinky Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Beetje uit de buurt van @rorror - onderstaande zak van 25 kg is gekocht bij Welkoop in Marwijksoord, Drenthe 1 Quote
henkg Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 5 uren geleden, rorror zei: Eigenlijk het liefst iets wat ik kan oplossen in water, en handmatig erbij kan gieten. (zoiets als crystalon, maar dan voor kalium) Kristalon (oranje) is toch juist voor een hoge kaliumgift? 6+12+36, +3MgO. Daar heb je echt geen patentkali bij nodig. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Ik heb geen kristalon orjanje, maar een universele 18-18-18+3mgO. En kan die 25kg zakken niet kopen zonder bedrijf/kvk. Kan alleen die 1kilo verpakkingen kopen, wat in verhouding weer duurder is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saskia in Almere Geplaatst: 28 juli 2021 Geplaatst: 28 juli 2021 Volgens mij kun je patentkali hier ook kopen in een 25 kg verpakking zonder KVK vermelding: en verzendkosten zijn 6,95 https://www.graszaaddirect.nl/fertigreen-patentkali-25kg.html 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.