acpronk Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 Kun je via pb jouw emailadres doorgeven? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 Ik heb plantjes van Ronde de Bordeaux. en in de winter kan ik wel stekken knippen. 1 Quote
Flup Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 palmi.bg die heeft ook veel vijgensoorten en de prijzen zijn ook heel redelijk. Website is ook in het Duits beschikbaar. Verder deze site natuurlijk: https://www.jardin-ecologique.fr/recherche?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=figuier&submit_search= Quote
acpronk Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 (aangepast) Ik wilde jullie dit plaatje niet onthouden, vijgen hebben veel verschillende smaken, dus voor ieder is er wel wat. Komt van deze website: https://mountainfigs.net/2017/03/13/early-figs-by-flavor-skin-pulp-color/ Kunnen jullie het nog aanvullen? 28 april 2021 aangepast door acpronk 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lsjr33 Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Nice! Op de Franse site direct wat besteld, hoewel er niet veel meer is. De Bulgaarse ga ik thuis rustig bekijken vanavond die is wat minder mobiel vriendelijk. Quote
acpronk Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 De Bulgaarse site heeft een mooie collectie, niet heel groot, 36 stuks maar wel goedkoop. Alleen niks op voorraad.Heeft ook veel andere dingen dan vijgen.Momenteel bestaat mijn wensenlijst uit enkele uit de collectie van Nikky: Zaffiro, Dolce Calderai, Boreale en Fragola Nero.En wil nog de Improved Celeste en M10 en Longue d'Aout en Long Yellow. Op voorwaarde dat al mijn huidige stekken aanslaan en de nieuwe stekken niet ook onder een invasie van rouwvarenmuggen ten onder gaat. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lsjr33 Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Ik heb de naam Nikky vaker voorbij horen komen, is dat een bekende in de vijgenwereld? Nog een vraagje! Ik hou de planten de komende jaren in kuipen. Kan ik ze makkelijk verplaatsen. Ik heb ze nu in de (best wel dure) mediterraanse grond staan, van Pokon. Nu worden de kuipen steeds wat groter en de collectie ook, dus dat is op den duur veel dure grond. Is dit nodig denken jullie? Of is een andere mix aan te raden? Quote
acpronk Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Nikki is best wel bekend. Maar niet alles wat hij heeft is goud, schijnt dat een deel van zijn collectie gewoon een andere vijg met een andere naam is.De eerste 3 van hem die op mijn lijst staan zijn wel echt van hem, van de Fragola Nera heb ik nog niet genoeg informatie. Sowieso kun je van veel van zijn soorten weinig info vinden.Qua grond heb ik onlangs wat gelezen: perliet, dennenschors, potgrond, compost, kokos. Let er op dat het vooral luchtig is. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Sparky Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Potgrond werkt ook prima, niet te veel water geven. Vijgen houden daar sowieso niet heel erg van. Nikky is Nicolo Parino. Aardige vent maar duur. De kwaliteit van stekken vind ik niet geweldig. Ik heb aardig wat van hem gekocht en er zit vaak erg oud hout bij. Zeker bij de duurdere varianten, wat het dubbel zuur maakt. Vergeleken met andere aanbieders waar ik van gekocht heb valt er van zijn stekken significant meer uit. Later in het voorjaar zal ik hier wel eens een lijst zetten van wat ik heb, dan weet ik zeker dat de soortjes het (blijven) doen. De teller staat nu richting de 100+ soorten dus keuze genoeg straks 👍😁 1 Quote
Flup Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Waar je in ieder geval beter niet kunt kopen is Franscesco Lorusso. Vind ik dan. Hij heeft de meest prachtige soorten (verzending is duur), maar of je ook daadwerkelijk de soorten krijgt die je hebt besteld, is afwachten. Heb er vorig jaar verschillende vijgen gekocht, maar het is nu al duidelijk dat er meerdere niet dezelfde soort zijn als dat hij heeft verkocht. Ook is het niet duidelijk of de vijgen de vijgenwesp nodig hebben om rijp te worden. Kortom, voor mij zijn het miskopen, helaas. Ik was van de wat exotischere soorten, maar ik neig steeds meer naar soorten die het hier ook gewoon goed doen. Geen bijzonderheden (op een paar soorten na dan), maar gewoon de klassiekers die hier goed gedijen. Dus ik koop dit jaar nog 2 soorten (LdA en MddS). Die had ik al, maar de LdA heeft het de winter niet gehaald en de MddS heb ik vorig jaar weggegeven. Heb nog meer dan genoeg soorten. Soorten die in ieder geval dit jaar weggaan zijn in ieder geval: - Amore - Florinda - Metallone Bianco - Buccia Amara Bianco - Arany Mez - Perino Giallo - Croatian Yellow Giant Quote
Sparky Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Ik heb in ieder geval wel belang bij de Amore dan. Heb er vast een mooie soort voor terug te ruilen komende herfst. Welke van je lijst ben je van overtuigd dat het een Smyrna is Flup? En wat is voor jou de reden om deze soorten weg te doen? Quote
Flup Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 De Amore (komt van Francesco Lorusso) zou deze kleur vijgen moeten geven: Vorig jaar heb ik van hem 2 stekken gekocht. Die stekken groeien goed (het is een snelle groeier) en beide stekken hebben ook vijgen gegeven. Die zagen er in september zo uit: De vijgen zijn niet afgerijpt. Ze zijn niet veel verder afgerijpt en drogen op een gegeven moment uit en vallen van de plant. Ze zijn dan iets donkerder dan op de foto, dus niet zo mooi rose als op de foto van Francesco Lorusso. Nu verwacht ik van hele jonge stekjes (het was een kleine stek van 2020) sowieso geen wonderen, maar ik had graag wel dezelfde kleur vijg. Vandaar dat die weggaat. Of het een smyrna is, geen idee. Volgens Francesco Lorusso zijn zijn vijgen zelfbevruchtend, maar ik weet dat niet zeker. Anderen die ook deze vijg (en andere soorten) hebben gekocht, weten het ook niet. De vijgen van Francesco Lorusso kunnen dus smyrnavijgen zijn, maar dat hoeft niet. Hij zegt in ieder geval van niet. De vijgen van hem doe ik dus weg, dat zijn Amore, Florinda, Buccia Amara Bianco en Perino Giallo. De andere vijgen doe ik weg, omdat ik ze niet lekker vind (bv de Croatian Yellow Giant) of omdat meer robuustere soorten wil (de rest). Het microklimaat in het dal waar ik woon is best ongunstig voor de vijgen, vandaar. Quote
acpronk Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 @Flup ik kan niet heel veel info over die variëteiten vinden. Schijnt dat Lorusso ook veel variëteiten een naamswijziging gegeven heeft... Maar ben wel geïnteresseerd in stekken van de Amore en arany mez (honingvijg). Het is zeker al te laat voor stekhout hè? Jammer dat je zo ver weg woont, ik woon in Zuid-Holland.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Toevallig heb ik de Amore 2x, maar een exemplaar groeit goed en de ander minder, dus dat zie ik nog even aan. De Arany Mez komt net uit de winterrust, die zal snel uitlopen. Zeker jammer dat ik niet meer in de buurt woon. Maar ooit, als de coronabeperkingen weer zijn opgeheven (ik hoop toch echt deze zomer), rij ik wel naar NL en dan kom ik ook in Zuid-Holland. Friesland misschien ook wel en anders gaat die met de post die kant op. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Die foto van amore is wel een bjoetie zeg. Echt een knallend fuchsia roze, heel mooi. Quote
Flup Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Ja, daarom heb ik daar ook 2 stekken van gekocht. Maar de vruchten werden niet zo mooi roze als op de foto. Misschien als ze beter afrijpen, dat weet ik niet. De andere vijgenstekjes die ik vorig jaar van Francesco Lorusso heb gekocht zijn ook niet verkeerd. Alleen die hebben nog geen vruchten gegeven. Die gaan ook weg omdat ik twijfel of ze in mijn klimaat wel goed gedijen en omdat ik ook twijfel heb of ze inderdaad die soorten zijn die zijn gekocht. Dit vanwege de Amore die niet zulke mooie roze vruchten geeft als op zijn foto's. Florinda: Buccia Amara Bianca: Perino Giallo: Quote
acpronk Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Deze 3 zijn ook mooi. Ik zal later eens op zijn Facebook pagina kijken.Trouwens, die laatste foto is in het Thais. Jij hebt toch geen Thaise achtergrond?De vrouw van Nikky is Thaise, zou de vrouw van Lorusso ook Thaise zijn? Of hoe kom je aan die foto?Edit: van Annie Tarotfig neem ik aan? Off topic: @Mellie jij gebruikt ook tapatalk, kun jij wel foto's zien? Ik zie alleen van die grijze vlakken. Moet naar de browser toe om de foto's te zien. Heel soms zie ik er toch een enkele in tapatalk... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
EdelSpint Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 Wat interessant om dit topic door te lezen en wat leuk dat er zoveel vijgenrassen maar met name vijgenliefhebbers zijn! En wat jammer dat rasinfo/label niet altijd betrouwbaar is. Ik zou mijn vader graag een vijg cadeau willen doen. Het lezen van de post roept de volgende vragen bij me op, misschien kan iemand ze beantwoorden? - De vijg houdt blijkbaar van arme grond, liefst in pot. Maar moet je dan nooit bijvoeden/bemesten? - Ik lees dat fruit op nieuw of eenjarig hout groeit. Als je de vijg dan klein wil houden, hoe kun je jaarlijks snoeien zonder verlies van oogst? (Wow 6x6x6m is bijna een hele achtertuin hier) - Welke vijg doet het goed in NL? Dwz prima smaak en prima opbrengst. Ik lees dat jullie enkele jaren geleden veel rassen hadden maar nog geen fruit (en dus ook niet geproefd). Hoe is dat ondertussen? Zijn er afvallers? Of winnaars? Wegens ruimtegebrek dus minder interesse in een zeer bijzonder ras (met ws erg weinig vijgen). Ik krijg het idee dat brown turkey of rouge de bordeaux misschien het beste is voor een doorsnee prima vijg met prima smaak en prima opbrengst in NL? Quote
Mellie Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 Op 2-5-2021 om 23:07, acpronk zei: Off topic: @Mellie jij gebruikt ook tapatalk, kun jij wel foto's zien? Ik zie alleen van die grijze vlakken. Moet naar de browser toe om de foto's te zien. Heel soms zie ik er toch een enkele in tapatalk... Nee ik kan ze gewoon zien. Quote
Flup Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 Ben zeker niet thais, de foto's zijn gegoogeld. Heb voordat ik vijgen heb gekocht bij Francesco Lorusso eerst gegoogeld op de vijgensoorten. Een winkel of duidelijk overzicht van wat hij heeft, heeft hij niet, vandaar dat ik het zo heb gedaan. En de foto's natuurlijk opgeslagen, zodat ik ze wel kan vergelijken met mijn vijgen die ik van hem heb gekocht. @EdelSpint Vijgen houden van arme, stenige grond, dat klopt. Bijmesten doe ik nooit bij vijgen die in de grond staan. Vijgen in potten verpot ik een of 2x per jaar (afhankelijk van de groei) en dan krijgen ze wel verse potgrond. Totdat er weinig meer te verpotten valt, omdat er geen grotere potten zijn die ik nog kan tillen. Dan krijgen ze wel wat extra voeding, maar ook minimaal. Vaak wordt ook gezegd dat een vijg bijna niet gegoten hoeft te worden. Dat is met vijgen in pot absoluut niet mijn ervaring. De vijgenbladeren zijn zeer groot en ze verdampen dus veel, daarom zou ik bij vijgen in pot op hete dagen meerdere keren per week water geven. Je hebt vijgen die op eenjarig hout groeien en die op ouder hout groeien. Je hebt vijgensoorten die brebas ("voorjaarsvijgen") aanmaken, die groeien op ouder hout. Herfstvijgen groeien op eenjarig hout. En je hebt zelfs vijgensoorten die beide vijgen aanmaken, dus 2 oogsten per jaar geven. Hier kun je bij de koop van je vijg rekening mee houden. Ronde de Bordeaux (geen rouge de bordeaux) is een zeer robuuste vijg, maar ook Brown Turkey. Maar ook Madeleinde des deux Saisons of Longue d'Aout kunnen prima. Geven allemaal een prima opbrengst en zijn prima van smaak. Al zijn de smaken niet vergelijkbaar. Een vijg die je in de winkel koopt is absoluut geen aanrader, die smaken nergens naar, omdat ze te vroeg zijn geplukt. 1 1 Quote
acpronk Geplaatst: 4 mei 2021 Geplaatst: 4 mei 2021 Zeker jammer dat ik niet meer in de buurt woon. Maar ooit, als de coronabeperkingen weer zijn opgeheven (ik hoop toch echt deze zomer), rij ik wel naar NL en dan kom ik ook in Zuid-Holland. Friesland misschien ook wel en anders gaat die met de post die kant op.Het zou leuk zijn als je langs zou komen.Verdere afspraken maken we via PB. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Sparky Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Top Flup, wanneer je klaar bent afscheid te nemen van je planten hoor ik het wel via pb. Wellicht heb ik wat te ruilen dan. Heb sowieso nog een Dalmatie, wat peretta's en een Hardy Chicago staan mocht je er belang bij hebben. Ik heb 2 kassen voor mijn vijgen dus misschien kan ik ze ook allemaal wel van je overnemen. Misschien handig ff een pbtje te doen. Veel van de soorten (ongeveer de helft) is nog vrij klein, maar voor de liefhebbers hier een lijstje: Lampeira preta Noir de Bellone Brogiotto nero Verdone Napolitana Black Donov Izmir Noir de Caromb Bordissot negra rimada Machurinska - 10 Hardy Chicago Kadota black Negronne Black Ischia Blue Celeste Violette de Sollies Noire de Barbentane I-258 Pastiliere Black Madeira Col de dame noir Ceretto Madeleine des deux seisons Rouge de Bordeaux Osborn prolific Melanzana Ice crystal Ronde de Bordeaux Brown Turkey Paretta twotimer Longue D'aout Goutte D'or Col de dame blanche Dessert king Kroatian yellow giant Hardy yellow Grise de St. Jean Panachee Verdino Palazzo Precoce de Dalmatie Kadota white Brogiotto bianco Nazareth Bornholm's Diamond Machurinska white Settimo Panino Green Ischia Lebanese purple/black Moscatel branco Lungo del portogallo Settembrino Malta black Bordissot rossa Lsu tiger Giuda Strawberry verte Lsu hollier Pelina viola Diamante Gentile Verde tardivo Preto Sangue di drago Rossella Gentile piatto giallo Fantasia Rosa Fiaschetta viola Tondino Violetta Ciokolat Drago verde Drago nero Augello Plint nero Fico trani Fiorone Galicia negra Lsu Scott's black Lsu Scott's yellow Raspberry latte Carbone Deus negra Maltese falcon Tardivo Coll dama Blanca y negra Blue giant Red lebanese Wuhan De la reina Schifo Badia Col de Dame gris Peter's honey Torre Dell'orso Champagne golden celeste Blanquilla San Biagio Ajo Socorro Black Migueles Negro 1 Quote
acpronk Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Dat is een behoorlijke lijst!Als al mijn stekken aanslaan dan kom ik uit op ongeveer 30 soorten, plus max 9 onbekende (daarvan is er een MddS en een BT, welke weet ik niet, had ze geruild met iemand in de buurt).Als je stekken binnen krijgt, en ze groeien, daarna stopt de groei, en dan gaan ze weer verder groeien, mag ik er dan van uit gaan dat ze wortel hebben geschoten? De laatste batch had ik grotendeels in zwarte potjes gedaan (meeste P9 vierkant), die doorzichtige plastic bekertjes vind ik eigenlijk een beetje te klein. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Mijn lijst: Brown Turkey Ronde de Bordeaux Hardy Chicago Dottato (1 jarige stek) Michurinska 10 (1 jarige stek) Smith (stek waarvan ik de eerste wortels zie) Cornel Lithmans Black Cross (stek waarvan ik de eerste wortels zie) I258 (stek waarvan ik de eerste wortels zie) Golden Rainbow (geënt en is nu aan het uitlopen) Ik wil terug naar 5 rassen, maar wil deze eerst testen voordat ik een keuze maak. Denk dat I258 te laat rijp wordt maar wilde graag deze eens proeven omdat de smaak superieur zou zijn. Quote
Flup Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Zo dan Sparky, dat is een beste lijst met mooie soorten! Je weet dat de Izmir een smyrnatype is? Tenminste dat hoor ik overal in de vijgengroepen. Als je Peretta van Lubera komt, dan is het waarschijnlijk een Longue d'Aout. Lubera verkoopt vijgen onder de meest fantasierijke namen. Had er meer, maar dit is mijn lijst: Afghanistan 101 Amore Ronde de Bordeaux Mielato Giallo Blanca Gota de Miel Albert Heijn vijg (soort onbekend, hele mooie bladeren dat wel) Osborn Prolific Florinda Kunduz Bietigheim Metallone Bianco Manice (genoemd naar de persoon van wie die komt, soort onbekend) Dalmatie Michruinska -10 Rouge de Bordeaux Grisette Buccia Amore Bianco Brogiotto Nero Panachee Longue d'Aout Arany Mez Dauphine 1 (soort onbekend, komt uit Friesland, groeit daar goed) Perina Giallo Croatian Yellow Giant Red Libanon Montana Nera Goutte d'Or Brown Turkey Gota de Miel En nog een paar onbekende soorten. Een aantal soorten staan in de tuin en in pot en van vele heb ik meer dan een plant of stek. Ik ben al flink aan het minderen, wil alleen robuustere soorten hebben die ook bij mij goed groeien. Van deze lijst gaan er ook nog een paar naar buren. Zelf zoek ik nog Madeleine des deux Saisons (die had ik weggegeven helaas) en verder niet zoveel eigenlijk. op dit moment dan, want ik wil minderen. @Roland Dat jouw I258 wortels krijgt is netjes. Mijn stekje kreeg dat niet, de I258 schijnt in het algemeen sowieso lastig wortel te schieten. @acpronk Dat kan, je zou voorzichtig kunnen kijken, maar als de stek groeit, dan zou ik mij daar geen zorgen over maken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.