Ann123 Geplaatst: 8 mei 2018 Share Geplaatst: 8 mei 2018 Eerst zat mijn dille vol beestjes. Als kind noemde ik ze donderbeestjes. De kleine vliegjes die vaak in de zomer in wolken te zien zijn net voor onweer. Ik denk dat het gevleugelde bladluizen zijn of zo. Kan dat? Bestaat dat? Alleszins, mijn dille zat er voor mee. De dille die ik tussen mijn tomaten gezaaid heb. En nu zitten ze op mijn tomaten. Zijn het bladluizen? Ik heb net bio insecticide (een emulsie van paraffine, dus mengsel van olie en water) op mijn planten gespoten. Misschien kan ik ook zeepwater gebruiken. Op de foto met de dille zie je dat er intussen witte dingetjes op de dille zitten. Geen witte vlieg. Misschien moet ik die dille gewoon wegdoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 8 mei 2018 Share Geplaatst: 8 mei 2018 (aangepast) Ja hoor, ik zie gevleugelde bladluizen, witte vervellingshuidjes en ook groene jonge en volwassen luizen.Staat de dille misschien wat donker?Om de drie dagen de planten bekijken op luizen en deze met een harde straal van een drukvernevelaar afspuiten zal bij de tomaat prima helpen ondanks de beharing, maar de dille lijkt me daar iets te gevoelig voor.Zoals je dille er nu uit ziet, zou ik toch een nieuwe plantje kopen. 8 mei 2018 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2018 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2018 Ah, dàt zijn die witte dingetjes. Ik zal wel nieuwe dille zaaien. Dank je!Of de dille donker staat... Ze staat op een zonnige plek (op termijn in de schaduw van de tomaten wanneer die groter zijn). Maar in een stadstuin is het sowieso veel donkerder. Hoge gebouwen geven veel schaduw. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AquaticZone Geplaatst: 12 mei 2018 Share Geplaatst: 12 mei 2018 Mocht je in de toekomst weer veel luizen hebben. Dan raad ik je koud geperste Neem olie aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 12 mei 2018 Auteur Share Geplaatst: 12 mei 2018 Ik heb elk jaar massa's bladluizen tot de lieveheersbeestjes komen. Ik zou niet weten waar ik neemolie kan vinden. Op Amerikaanse fora gebruikt iedereen het. Maar hier heb ik het nog nooit gezien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Spitskool Geplaatst: 12 mei 2018 Share Geplaatst: 12 mei 2018 Werkt Neem-olie tegen bladluis? Interessant. Hoe pas je het toe? @Ann123 Neem-olie is gewoon op Bol te krijgen: https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/neem%2Bolie/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AquaticZone Geplaatst: 12 mei 2018 Share Geplaatst: 12 mei 2018 Ik heb het hier vandaan. https://www.ebay.co.uk/itm/Neem-pure-virgin-organic-unrefined-cold-pressed-oil-Natures-Finest/351303986082?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=620451335918&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Als het maar organisch onverwerkt ( unrefined ) koud geperste Neem olie is. Ik doe er een klodder ervan in een kleine pomp plantenspuit met heet water. Flink schudden en wachten tot dat de temperatuur wat afgenomen is en de des betreffende plant flink inspuiten. Herhaal dit enkele dagen tot dat ze weg zijn. Maar ze kunnen altijd terug komen natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.