Ritteke Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Wie weet wat te doen? Ik zag deze morgen allemaal oranje stippen op de blaadjes Kunnen we iets doen vooraleer er beestjes uitkomen? En dan nog het liefst iets bioEen huiskeukentuinmiddeltje.? GroetekesRita Quote
Erny Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Misschien zijn de beestjes die uit die gele stipjes komen wel helemaal niet schadelijk? Dus zou eerst erachter proberen te komen wat het is voordat je naar middeltjes gaat grijpen om de boel te verdelgen. Je zou bijvoorbeeld gewoon de blaadjes met stipjes kunnen afplukken? Quote
Bit Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Zie het slecht. Is het blad onder die puntjes opgebold ? Dus, zeg maar, zijn dat plekjes in het blad. Of ligt er iets op ? Het lijkt wel of ik bij een aantal stipjes ook een open centrum zie ? Dan zijn het misschien / waarschijnlijk eitjes ( kan je ze er af halen ? liggen ze er op dus ? ) Kan ook een schimmel zijn : roest bv. Ik zie het echt slecht. tegen roest kun je spuiten ja, ook bio.Ik zou geloof ik gewoon niks doen. Je zegt niets over de standplaats van je framboos. Ziektes bij framboos laten eigenlijk altijd zien dat er iets niet helemaal lekker is. De framboos in een pot, te kleine pot, te droog, te nat. te weinig zon etc. Quote
[email protected] Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Mijn buurman heeft me gisteren gezegd dat er kleine oranje puntjes op zijn frambozen stonden. Bij mij ook, het zijn kleine puntje die vast in het blad zitten, ze geven geen kleur af als ge er over wrijft. de bladeren schijnen er tot nu toe precies geen last van te hebben. Ze hebben volle zon van 's middags tot 18 uur. De Raeymaeker R. Mechelen Quote
donaldk Geplaatst: 9 mei 2018 Geplaatst: 9 mei 2018 Dit herken ik niet, ik heb de afgelopen jaren last gehad van kleine donkere geribde minirupsjes, die echt alle framboosblad op aten en dus alle vruchtbeginsels deed afsterven. Maar dit soort sporen/afzetsel/vlekken heb ik toen niet gezien. Dus geen idee of het eitjes zijn die larven geven die plant opvreten. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RobO Geplaatst: 9 mei 2018 Geplaatst: 9 mei 2018 mi frambozen roestbesmet blad afplukken om sporenhoopjes weg te halen en naar de kliko, niet de compostdaarna evt spuiten met 0,5% natriumbicarbonaatplanten verwennen: niet te nat, onkruidvrij, compost, weinig stikstof geven, in het voorjaar verplanten naar schone plek of uitlopers nemen Quote
Arnepons Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Goedemorgen, Bedankt voor je bericht destijds. Ik heb nu exact dezelfde stipjes op m'n frambozen struik. Weet je inmiddels wat het was? Heb je het morgen bestrijden? Ik hoor het graag. Mvg. Arne Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Ik heb dit ook weleens. Dacht dat de planten erdoorheen groeide. Maar nu ik het advies van Robo lees is dat wellicht een beter idee. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.