Lowie Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Hey allemaal! Vorige jaren heb ik tomaten proberen te kweken, maar telkens er tomaten aan begonnen te groeien kreeg ik problemen met de plaag...Dus ik heb nog nooit echt ten volle kunnen genieten van zelfgekweekte tomaten. Nu heb ik dit jaar voor het eerst zelf tomaten gekweekt uit zaad en nu hoop ik dat deze wel eens lukken.De tomatenplantjes zijn allemaal een F1 soort. Maar aangezien m'n moestuin volledig omgeven is door muren/beplanting is er weinig wind. Naast m'n moestuin is er ook een stuk overwoekering van gras/bramen waardoor de vochtigheid erg lang blijft hangen. Dus vandaar ga ik dit jaar toch eens een kuur bordeauxse pap (Cuprex Garden - Edialux) toepassen. Ik weet dat het relatief schadelijk is, maar door de miserie van vorige jaren staat mijn besluit toch vast (dus geen verwijten in de commentaren aub ) Heeft er iemand een idee vanaf wanneer je dit product kan gebruiken? Hoe groot moeten de tomatenplanten zijn? En hoeveel keer moet je dit herhalen? Alvast bedankt!Lowie Quote
AshaiRey Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Hoi Lowie, Die info staat op de verpakking.Anders online even naar de bijsluiter zoeken. Als je toch wat anders ga proberen dit jaar om te zien of dat beter gaat met je tomaten zou ik je willen aanraden om het volgende ook te proberen. Neem een 40L baal tuinaarde (kan bemeste aarde zijn). Leg die op de grond. Snij een gaatje erin en plant hierin een tomaten plant. Dan weet je in ieder geval zo goed als zeker dat de ziekte niet uit de grond komt. Ps, kweek al jaren op deze manier in een klein kasje met de planten steeds op dezelfde plek. Nog steeds geen last gehad van de plaag op die manier. Groet,Bram Quote Groetjes,Bram
speets Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 De tomatenplantjes zijn allemaal een F1 soort. F1 is geen soort! Het betekent alleen dat het een kruising is van twee rassen. De nakomelingen zijn dan niet raszuiver.Het zegt helemaal niets over resistentie. Waarschijnlijk heb jij twee niet-resistente soorten van vorig jaar gekruist. Dan krijg je dus een F1 die ook niet resistent is! Tip voor volgend jaar: koop zaad van resistente tomatenrassen. Dan hoef je helemaal geen zwaar vergif te gebruiken dat in Nederland gelukkig al verboden is. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Er zijn verschillende topics over tomaten met hoge resistentie op de site.De tomatenplaag is toch Phytophtora, niet?tomaten-met-hoge-resistentie-phytophthora-t2780.htmltomaten-met-phytophthora-resistentie-t20176.htmlwie-teelt-er-tomaten-met-phytophthora-resistentie-t20178.htmleen-paar-resistente-tomaten-rassen-getest-t6273.html Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Lowie Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 Die info staat op de verpakking.Anders online even naar de bijsluiter zoeken. Op de verpakking staat idd een toepassingsstadium, maar die is niet ingevuld voor tomaten F1 is geen soort! Ik heb mij inderdaad wat verkeerd uitgedrukt. De zaadjes dat ik nu opgekweekt heb zijn allemaal uit gekocht zaad. Toevallig allemaal F1 die een goede resistentie hebben. Bedankt voor jullie antwoorden allemaal, maar ik zit eigenlijk nog steeds met de vraag in welk stadium van de groei van de de tomatenplant je de kuur moet toepassen...Ik las ook ergens iet van besproeien met een aftreksel van compost. Dit zou ook helpen om de plant sterker te maken. Iemand die daar meer over weet? Mvg,Lowie Quote
RobN Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Je moet de plant zelf nooit besproeien, tomaten houden niet van natte bladeren. Dan krijg je juist schimmels die makkelijk kunnen toeslaan. Quote Onkruidmanager 1.0
RobO Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 sproeien op blad zou ik toch wel doen, in de morgen op een warme dag, droogt het snel op veel biomiddeltjes werken niet systemisch: de ziektemaker wordt niet bestreden door opname via de wortels, maar door beschadiging van de schimmel door direct contact hier wel succes gehad met natriumbicarbonaatoplossing op stengel en blad, de aantasting stopte en we kregen nog een goede oogst Quote
Itoero Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Je zal het wel weten neem ik aan, maar na je Bordeauxse pap gebruikt mag je twee weken niet oogsten van je plant. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 7 mei 2018 Geplaatst: 7 mei 2018 Bordeauxse pap is zwaar giftig voor mens en dier. Koper hoopt zich op in de bodem en heeft daardoor een funeste uitwerking op alle micro-organismen. Net als alle andere zware metalen hoopt koper zich ook op bij de mens wanneer deze er regelmatig mee in aanraking komt. Het gebruik van kopersulfaat is in veel landen al aan banden gelegd. Frankrijk maakt nog een uitzondering voor wijnboeren. En ook de EU heeft het gebruik van kopersulfaat beperkt en wil nu overgaan tot een algeheel verbod. Absurd genoeg zijn het juist de BIO - tuinders die voorvechters zijn van het gebruik van Bordeauxse pap. Zij beweren dat het al een heel oud middel is, dat het een vrij onschuldig middel is en zelfs dat het een BIOLOGISCH middel is !Het gevolg is dat zelfs op fb pagina's die specifiek gaan over organisch / biologisch tuinieren het herhaaldelijk wordt aanbevolen. In Nederland is Bordeauxse pap niet meer verkrijgbaar(verboden middel !), in België echter nog wel. Het middel wordt door verschillende bedrijven geproduceerd en op de verpakking staat volkomen ten onrechte dat het om een BIO of zelfs een Ecologisch product gaat. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.