Fieke Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Ik heb vorige week worteltjes gezaaid in mijn moestuintje. Er stond behoorlijk wat wind waardoor het een geklungel was om netjes te zaaien. Na een tijdje kreeg ik de rietepetieten van het gepruts en heb ik besloten om het zaad gewoon dun in de regel te strooien en bij opkomst dan maar serieus te gaan uitdunnen.Nu vroeg ik mij af hoe jullie het zaaien van de worteltjes aanpakken. Zaadje per zaadje op de juiste afstand van elkaar of ook gewoon "uitstrooien" in de regel en dan uitdunnen?? Quote
Amrutten Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Dag Fieke, Wortelzaad strooi ik dun uit, en naderhand wordt nog eens uitgedund.Het zaad is zo klein dat enkel zaad neerleggen bijna niet te doen is.Daar krijg je inderdaad de rietepetiet van Antoinette Quote
Patrijs Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Je kan fijn zaad ook mengen met scherp zand.Dan kan zelfs ik met mijn grote handen dun zaaien. Quote De moestuin van Patrijs
Carina1966 Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Ik heb dit jaar eens een zaailint wortels gebruikt. Ik ben benieuwd. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Fieke Geplaatst: 28 april 2018 Auteur Geplaatst: 28 april 2018 Vorig seizoen heb ik zaailint gebruikt en dat ging echt wel goed. Dit jaar heb ik mijn gewoon zaad gebruikt omdat ik die nog liggen had. Quote
Erny Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Oja, die heb ik ook nog liggen van de Lidl. Maar... gezien er afgelopen jaren bijna geen enkel wortelplantje opkwam of gelijk werd verorberd en er dus niets aan wortels te oogsten was, heb ik gisteren wat voorgezaaid in P9. Dan maar zo. Hopelijk kiemt er wat en valt er wat uit te planten én iets te oogsten dit jaar. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Vorig jaar heb ik ze ook voor gezaaid en daarna in de volle grond,was wel een werkje,maar heb super wortels kunnen oogsten, succes Quote
Krikke83 Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Dat lukt wortels voorzaaien? Ik dacht dat dat niet lukte. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
donaldk Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Oja, die heb ik ook nog liggen van de Lidl. Maar... gezien er afgelopen jaren bijna geen enkel wortelplantje opkwam of gelijk werd verorberd en er dus niets aan wortels te oogsten was, heb ik gisteren wat voorgezaaid in P9. Dan maar zo. Hopelijk kiemt er wat en valt er wat uit te planten én iets te oogsten dit jaar. Koud zaaien of juist wat warmer in het kasje of vensterbank? Ik heb in het verleden met band of zaad nooit een echt oogstje gehad, maar ik zag onlangs een van de zakjes (de rest is weg?) zaadjes van kom in de kas 2016 liggen. Die hebben we nooit geprobeerd. Grond is denk ik te hard voor mooie langere worteltjes, plus er zijn dan die witte wormen, die alles leeg zuigen, dus in een pot? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Erny Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 De potjes staan in een bloembak met daarop die plastic Lidldekseltjes in het Lidlkasje (dat ondertussen zo'n 4 jaar oud is dus lekker ventileert) Een tuinbuurman heeft vorig jaar gewoon potjes met voorgezaaide wortel gekocht en dat ging prima. Dus probeer ik het ook maar. Ik wíl wortels oogsten! . Quote
brf Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Je kunt wortels ook voorzaaien in (door midden geknipte) wc-papierrolletjes. Die rolletjes zet je als de plantjes groot genoeg zijn in de grond, ze verteren wel. Op deze manier kun je redelijk makkelijk voorzaaien en uitplanten. Quote
Erny Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Die methode gebruik ik wel voor dingen die er minder lang in hoeven te staan, zoals mais en bonen en peulen (gebruik dan wel de hele rolletjes die weer perfect in de trays van de Lidl passen). Ze gaan namelijk best snel schimmelen. Daarom heb ik voor de wortels, met hun langere kiemtijd, voor plastic gekozen. Quote
Patrijs Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Misschien heb ik betere kwaliteit wc papier, maar bij mij verteren die rolletjes niet.Ze belemmerden wel de groei. Quote De moestuin van Patrijs
Krikke83 Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Allé weer een mythe ontkracht. Ik ga het volgend jaar ook doen. Ik heb steeds problemen met de meeste wortelgewassen. Maar dat kan ook aan mijn kleigrond liggen Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
sgtbean Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Ik zaai ze tegnwoordig met een handzaaimachientje --> Deze om precies te zijn Gaat als een tierelier en je zaait niet meer te dik. Perfect een cm of 4 - 5 uit elkaar. Ook handig voor allerlei bladgroen. Vaak kleine priegelige zaadjes die je al snel te dik zaait. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.