Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorige week worteltjes gezaaid in mijn moestuintje. Er stond behoorlijk wat wind waardoor het een geklungel was om netjes te zaaien. Na een tijdje kreeg ik de rietepetieten van het gepruts en heb ik besloten om het zaad gewoon dun in de regel te strooien en bij opkomst dan maar serieus te gaan uitdunnen.

Nu vroeg ik mij af hoe jullie het zaaien van de worteltjes aanpakken. Zaadje per zaadje op de juiste afstand van elkaar of ook gewoon "uitstrooien" in de regel en dan uitdunnen??

Geplaatst:

Dag Fieke,

Wortelzaad strooi ik dun uit, en naderhand wordt nog eens uitgedund.

Het zaad is zo klein dat enkel zaad neerleggen bijna niet te doen is.

Daar krijg je inderdaad de rietepetiet van

Antoinette

Geplaatst:

Vorig seizoen heb ik zaailint gebruikt en dat ging echt wel goed. Dit jaar heb ik mijn gewoon zaad gebruikt omdat ik die nog liggen had.

Geplaatst:

Oja, die heb ik ook nog liggen van de Lidl.

Maar... gezien er afgelopen jaren bijna geen enkel wortelplantje opkwam of gelijk werd verorberd en er dus niets aan wortels te oogsten was, heb ik gisteren wat voorgezaaid in P9. Dan maar zo. Hopelijk kiemt er wat en valt er wat uit te planten én iets te oogsten dit jaar.

Geplaatst:
Oja, die heb ik ook nog liggen van de Lidl.

Maar... gezien er afgelopen jaren bijna geen enkel wortelplantje opkwam of gelijk werd verorberd en er dus niets aan wortels te oogsten was, heb ik gisteren wat voorgezaaid in P9. Dan maar zo. Hopelijk kiemt er wat en valt er wat uit te planten én iets te oogsten dit jaar.

Koud zaaien of juist wat warmer in het kasje of vensterbank? Ik heb in het verleden met band of zaad nooit een echt oogstje gehad, maar ik zag onlangs een van de zakjes (de rest is weg?) zaadjes van kom in de kas 2016 liggen. Die hebben we nooit geprobeerd. Grond is denk ik te hard voor mooie langere worteltjes, plus er zijn dan die witte wormen, die alles leeg zuigen, dus in een pot?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

De potjes staan in een bloembak met daarop die plastic Lidldekseltjes in het Lidlkasje (dat ondertussen zo'n 4 jaar oud is dus lekker ventileert)

Een tuinbuurman heeft vorig jaar gewoon potjes met voorgezaaide wortel gekocht en dat ging prima. Dus probeer ik het ook maar. Ik wíl wortels oogsten! .

Geplaatst:

Je kunt wortels ook voorzaaien in (door midden geknipte) wc-papierrolletjes. Die rolletjes zet je als de plantjes groot genoeg zijn in de grond, ze verteren wel. Op deze manier kun je redelijk makkelijk voorzaaien en uitplanten.

Geplaatst:

Die methode gebruik ik wel voor dingen die er minder lang in hoeven te staan, zoals mais en bonen en peulen (gebruik dan wel de hele rolletjes die weer perfect in de trays van de Lidl passen). Ze gaan namelijk best snel schimmelen. Daarom heb ik voor de wortels, met hun langere kiemtijd, voor plastic gekozen.

Geplaatst:

Allé weer een mythe ontkracht. Ik ga het volgend jaar ook doen. Ik heb steeds problemen met de meeste wortelgewassen. Maar dat kan ook aan mijn kleigrond liggen

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...