Ga naar inhoud

Rode biet: wat doen jullie?

Lowie

Hoe kweken jullie rode biet?  

23 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe kweken jullie rode biet?

• Zaaien en dan elk plantje verspenen naar de juiste plaats.
      6
    • Zaaien op de juiste plaats en teveel aan plantjes kapot knijpen.
      8
    • Zaaien op de juiste plaats en alle opgekomen plantjes laten groeien.
      6
    • Andere manier (uitleg bij de reacties)
      3

Aanbevolen berichten

Ik vind het een beetje verwarrend over hoe bieten gezaaid/verspeend moeten worden aangezien er meerdere zaden in 1 'zaadje' zitten.

Zaaien jullie de biet eerste, en verspeen je dan elk opgekomen plantje naar de juiste plek?

Of zaai je direct op de juiste plek en knijp je dan de plantjes dat je niet nodig hebt kapot?

Of zaai je direct op de juiste plek en laat je alle opgekomen plantjes dan zeer dicht bij elkaar staan?

Alvast bedankt!

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve Lowie,

Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden daar ik maar een hokje mag kleuren.....

De eerste kroten zaai ik in een potje, een paar zaadjes bij elkaar en dit hele kluitje zet ik in de tuin om vroege zomerkroten te kunnen koken.

De latere zaai ik ter plekke, niet te dik.

Dun zaaien dan hoef ik niet te dunnen.

Naarmate de bieten oogst klaar zijn oogst ik ze uit de rij.

De blijvers hebben dan meer ruimte om door te groeien.

Voor de winter oogst ik de laatste om ze te verwerken.

Ik ben dol op ze en roep dan ook als republikein : Leve de Biet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De latere zaai ik ter plekke, niet te dik.

Dus dan heb je eigenlijk 4à5 bietjes die direct naast elkaar groeien?

Vorig jaar heb ik eigenlijk alle bietjes voorgezaaid en dan elk plantje verspeend naar een plastic bekertje (ik had er meer of 60 ) en als die dan groot waren uitgeplant. Dus dan had ik die groepjes niet, stond alles mooi op rijtjes, maar het was wel enorm veel werk.

Maar die groepjes kan je dus gewoon laten? Zijn er dan geen problemen ivm te dicht op elkaar/voedseltekort?

In ieder geval al bedankt voor de extra uitleg

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het dit jaar zoals Patrijs in kluitjes. Of eigenlijk precies zoals Dowding het hier doet:

Ik heb dit ook met de radijsjes gedaan, en die gaan als een tierelier, al heel veel van kunnen oogsten, steeds de dikste uit het kluitje. Dus ik ben heel benieuwd of het met die bietjes ook goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had maandag per ongeluk bietenplantjes gekocht. Die wilde ik helemaal niet, dacht dat het iets anders was, heb me vergist. Dus toen zat ik met twee van die bakjes waar vier persblokjes in zitten. Ik heb ze per persblokje in de grond gezet, en later via studie begrepen dat er dus meerdere zaden in een persblokje zijn gegaan, vanwege dat de zaden van bieten dus in zo'n kluitje zitten.

Nou, afwachten maar, het lijkt me wel wat om het kleinste bietje van elk groepje eerst te oogsten en de grootste het langste te laten staan, maar kunnen die planten wel tegen al dat gegraaf rond hun wortels? Ik zal het gaan meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG2018043019120473141525499829.jpgIk ben dit jaar voor het eerst echt begonnen met een serieuze moestuin. Ik heb het drie jaar geleden ook geprobeerd maar mijn tuin lag te laag waardoor ik teveel water had en de oogsten mislukte. Wat me wel is gelukt destijds is om bietjes te kweken en wat waren die lekker!! Dus het mocht ook deze keer niet ontbreken!

Omdat ik merkte dat er veel het loodje legden door te verspenen heb ik ze nu ter plaatse dun gezaaid. In mijn geval scheelt het een hoop tijd en ze komen goed op. Hierbij een foto vóór het onkruid wieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad je hebt helemaal gelijk! Ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom ik ze zo dicht bij elkaar heb gezet! Ik ben altijd bang dat ik te weinig plaats heb! Nog maar niet te spreken over het verwijderen van het onkruid wanneer ze zo dicht bij elkaar staan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Csengele

De bietjes zien er prima uit. De rijen staan inderdaad te dicht bij elkaar. Je zult toch nog moeten uitdunnen. Dan kun je er rekening mee houden dat ieder plantje minimaal 10 cm ruimte heeft naar alle kanten. Niets aan de hand dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef toe dat voorzaaien en uitplanten veel tijd kost, want we lopen altijd tegen onze limieten op wat we uit kunnen planten en dit jaar zeker omdat we pas laat zijn kunnen beginnen, maar zaaien in de vollegrond pakt bij ons meestal door de slakken verkeerd uit. Verder krijg je snel grote gaten tussen de groenten die het wel redden.

Wij zaaien dus alles voor en planten het per plantje uit. Wij planten de bieten pas uit wanneer er twee volwassen blaadjes zijn, die al enigszins afgehard zijn. De uitval door slakken is dan acceptabel en deze vullen we gewoon aan met nieuwe bietenplantjes, zodat we goed gevulde rijen krijgen (geloof op dit moment maar een stuk of 4-6 van 6 meter). Dit jaar hebben we pas een paar rijen staan en ik moet nog meer bieten zaaien.

Onze bieten zijn nog heel klein, maar we wecken de meeste bieten toch en we hebben er nog veel van vorig jaar (toen iets te veel rijen gezet / kratten en kratten met bieten). In het ergste geval gaan wat geweckte bieten naar de varkens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...