Ga naar inhoud

Aardappels aanaarden met compost?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is tijd om mijn aardappels aan te aarden.

Ik was mijn geniale plan van vorig jaar vergeten: de aardappels poten in geulen en dan aanaarden vanaf de bergjes die ernaast liggen. Ik heb het nu andersom gedaan, zoals het (om onbegrijpelijke redenen???) in de boekjes staat: ik heb de aardappels op ruggen gepoot. Maar als ik ze nu wil aanaarden, moet ik veel zand uit de geulen naast de ruggen halen. En daar groeit ook nog knoflook in de buurt... het wordt dus wat lastig.

Compost heb ik echter wel genoeg.

Kan ik de aardappels ook met pure compost aanaarden? Of moet het echt met zand?

De compost is zelfgemaakt van (veel) paardenmest en verder tuin- en keukenafval, wat hooi, stro en zaagsel.

Geplaatst:

Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar volgens mij zijn aardappelen zeer sterke groeiers...

Begin dit jaar groeiden er in mijn composthoop (met compost die nog lang niet klaar was) enkele aardappelschillen/knollen uit tot plantjes met tientallen kleine aardappeltjes tot gevolg (ontdekt bij het omzetten van de hoop ).

Dus volgens mij kan het wel. Misschien een deeltje zand tussen mengen om het wat luchtig te houden?

Geplaatst:

Off topic, let op voor overblijvende ziekten op composthoop aardappels.

On topic, Ik vind het een beetje een warrig verhaal Bio-fee.

Maar misschien heb ik die boekjes niet.

Zelf aard ik mijn aardappels niet altijd aan.

De vroege piepers al helemaal niet.

Het aanaarden wordt gedaan voor een grotere opbrengst en voor het afvloeien van regen.

Op zandgrond ook niet zo`n issue.

Aanaarden met compost kan, al heb je wel kans dat je nog veel zaad op de grond brengt.

Ik werk zelf de compost onder zodat de aardappels er ook wat aan hebben als voedsel.

Als er geen ruimte is om bij de jonge aardappels aan te aarden dan zal het met compost ook niet goed gaan vermoed ik.

Zelf heb ik veel aardappels staan en de late aardappels moeten ruim staan 60 x 40) aanaarden lukt dan nog wel.

Geplaatst:

Ik weet ook niet wat jouw boekjes zijn die je vertellen dat er 1 manier van aardappelen poten is. Zelf wel eens aardappelen geteeld met de aanaard-methode, maar het jaar daarop dat gelijk ook maar weer verlaten, was bij mij niet nodig. ( afwatering op zware grond )

bij gewoon in vlakke grond gepote aardappelen kun je kiezen voor aanaarden ook vanwege vorstgevaar; nu niet aan de orde denk ik ?

Aanaarden met compost zal best gaan, maar een beetje sonde van al die compost denk ik ?

Geplaatst:

"Off topic, let op voor overblijvende ziekten op composthoop aardappels."

kun je dat wat toelichten, Patrijs? En wat bedoel je precies? Niets achterlaten, of levert het gewoon slechte aardappels op?

Geplaatst:

Ik gooi veel op mijn composthoop maar geen zieke planten en aardappels.

Google maar eens op Aardappelziekte of phytophthora.

Wikipedia zegt er dit over:

"Gewoonlijk overwintert de ziekte in besmette knollen die achterblijven op het land. Daarom is het belangrijk dat er geen aardappelknollen in het land of op afvalhopen blijven liggen."

Er zijn nog meer redenen, maar als je eenmaal je aardappeloogst verloren hebt neem je geen risico's meer.

Ook neemt de resistentie af door zulke acties.

Maar er is al een aardappeltopic, misschien kunnen we daar verder gaan.

Geplaatst:

En er zijn ook topics speciaal over de phytophthora in samenhang met compost maken etc.

Geplaatst:
Ik heb het nu andersom gedaan, zoals het (om onbegrijpelijke redenen???) in de boekjes staat: ik heb de aardappels op ruggen gepoot.

Mijn tuinburen deden dat vorig jaar ook, op ruggen poten, om wateroverlast tegen te gaan. Het jaar daarvoor was de hele oogst verloren omdat de aardappels onder water stonden.

Ik doe niet aan ruggen, maar ik aard dit jaar een deel van de aardappels aan, om te zien of dat verschil maakt. En dat doe ik met compost. Er ligt al een laag compost op de grond, beetje onlogisch om daar dan een laag grond op te gooien. Zoals gezegd doe ik het nog niet bij alle aardappels, maar als het bevalt ga ik dat volgend jaar wel doen. Een voordeel is denk ik ook dat je bij het uittrekken van de planten minder van die onderliggende klei mee naar boven trekt, waarna er weer een laag compost op moet omdat ik die klei niet wil zien. Dus qua hoeveelheid compost maakt het uiteindelijk - in mijn geval - niet zoveel uit.

Geplaatst:

Ik heb ook wel eens aardappels gevonden in mijn composthoop die waren gegroeid uit restjes schillen (van gekochte aardappels), dus vandaar dat ik dacht dat aanaarden met compost wellicht niet zo'n gek idee was...

Maar uhhh het is dus helemaal niet zo gebruikelijk om aardappels op ruggen te telen, begrijp ik...? Voorgaande jaren had ik dat ook niet gedaan, en ook amper aangeaard, en mijn oogsten waren nogal magertjes. Dus vandaar dat ik dacht het dit jaar eens volgens de boekjes te doen (volgens mij staat het ook zo in het handboek van Velt... of anders weet ik niet waar ik het vandaan heb...).

Het aanaarden is voor zover ik begreep niet alleen tegen vorstbescherming, maar ook om te zorgen dat je meer aardappels krijg. De plant groeit in de hoogte en als je hem aanaard, heeft hij meer zand/grond om ook wat hoger nog knollen te vormen.

Maar ik ga er maar gewoon wat compost opgooien om ze wat aan te aarden, het zal wel kunnen zo te lezen. Zonde van de compost is het niet; dat heb ik toch genoeg en bovendien: het verrijkt de grond toch, het is niet weggegooid.

@Patrijs wat was er warrig aan mijn verhaal? Heb ik het nu duidelijker uitgelegd?

Geplaatst:

Wat ik vreemd vond is dat je op ruggen poot en daarna aanaard.

Ik heb dat nog nooit in boekjes (?) gelezen.

Meestal poot men en aard men daarna een of twee keren aan.

De beroepsteelt poot en daarna gaat er gelijk een rug overheen.

Zonder aanaarden heb je meer kans op groene aardappels omdat ze door het oppervlak breken.

Ook is de opbrengst iets hoger.

Op ruggen poten is wellicht handig bij een zeer natte tuin?

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jouw oplossing en compost is nooit verloren.

Wel staan aardappels graag ruim, ten opzichte van elkaar en van andere gewassen.

Ze kunnen dan een stuk beter opdrogen in de wind en de kans op ziekte is een stuk kleiner.

Een vriend van mij kon de helft van zijn aardappelveld weggooien omdat het in de schaduw stond van bomen,

waardoor ze 's morgens lang vochtig bleven door de dauw

Die in de zon werden niet ziek.

Maar dat is een kwestie van plannen en niet te veel in je tuin willen.

Zelf heb ik ook weer bollen langs het aarappelveld gezet wegens te kort plek......

Geplaatst:

Oh lol, misschien heb ik mijn eigen boek dan wel niet goed gelezen.

Ik moet bekennen dat ik wat chaotisch ben met tuinieren (valt het op???). Ik heb moeite om het goed op orde te krijgen. Nog maar een klein deel van mijn tuin is momenteel bewerkt; de rest staat nog vol onkruid... En dat boek over aardappelen heb ik een paar jaar geleden opengeslagen, toen ik voor het eerst aardappels gepoot heb. Dus misschien moet ik mijn geheugen nog maar eens opfrissen dan, hihi...

Ze staan zo'n 40 cm uit elkaar dus dat zou voor vroege aardappels wel goed moeten zijn, dacht ik. Ik heb ze half maart al in de grond gestopt en ze zijn allemaal mooi opgekomen. Er staat nog wel knoflook tussen de rijen (wist niet waar ik die anders moest laten en ik las ergens dat dat een goede combi met aardappels is), maar ach dat zijn maar dunne sprietjes die knoflook, dat gaat hopelijk wel goed met het aardappelloof... Ze staan in elk geval in de volle zon. En mijn tuin is niet nat (droge zandgrond).

Komt vast goed met die piepers van mij.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...