Fruittuin17 Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een manier om de frambozen in te kaderen in de boomgaard. Ik wil namelijk niet dat ze gaan woekeren en ik heb ook niet echt zin om ze steeds af te steken enz. Nou is het plan om ongeveer 50 cm diep IN de grond te gaan en 20 cm BOVEN de grond. Dit zodat ook boven de grond de framboos niet de kans krijgt om ongezien over de bekadering heen te ontsnappen. Ik wil het stuk boven de grond eruit laten zien als een soort grote moestuinbak met een plank aan de buitenzijde van de rand zodat het echt onmiddellijk opvalt als de framboos er overheen wil gaan. Maar hoe regel ik de begrenzing onder de grond? Ik neem aan dat ze door tegels heen kunnen? Aangezien ze ook door bestrating omhoog kunnen komen. Wie heeft een goed idee hiervoor? Quote
diesel4666 Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Rhizoombegrenzer. Dit wordt gebruikt om erg woekerende bamboe in te tomen. Wel prijzig. Quote
donaldk Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Hoe groot moet het zijn echt een kubieke meter, dan denk ik aan een IBC blaas meestal van PP, komen de wortels daar doorheen? Als het kleiner kan dan een vat waar je de bodem afzaagt of voorziet van grote gaten. Dan heb je het wel over nieuwe aanplant, want anders lijkt het mij extreem moeilijk om de plant te krijgen. Ik zie het al HDPE 1,2mm in kleine hoeveelheid 6 euro per strekkende meter, bij deze aanbieder: https://www.palmexpert.nl/productdetail/672. Bij grotere hoeveelheden tellen de bezorgkosten minder zwaar. Zo te zien is dit niet duurder dan elke andere oplossing die ik kan bedenken. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
TomP Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Diesel was me net voor... en ik ben aan't werk vandaar dat de timestamp veel later aangeeft... Idd Rhizoombegrenzers.Zelf vele jaren gebruikt tegen woekeren bamboe. Waar ze voorheen onder en tsn (spleet was opgevuld et beton) betonplaten groeiden perkte ik ze zo vele jaren (lees 20 +) in.Ondertsn is de bamboe weg dus hoe het zit op écht lange termijn weet ik niet maar zie geen problemen want is UV stabiel en versterft niet over de jaren heen. Zeker geschikt voor frambozen want de wortels van bamboe zijn 'speer'wortels die zelfs door dunnen vijverfolie heen gaan. Prijzig is relatief.Prijzen variëren rond de 5€ per meter (hoogte 70 cm) en voor mij persoonlijk meer dan aanvaardbaar om te anticiperen op serieuze problemen (igv bamboe dan toch). Voor frambozen mss discuteerbaar want deze zijn ook in te tomen door gewoon gebruik te maken van de spade maar ook hier zou ik kiezen voor 't gemak .... Quote
TomP Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Onderstaande is ook een leverancier maar er zijn er meerdere. https://wortelbegrenzer.nl/checkout/onepage/ Een IBC vat kost in België al vlug 50€ dus ook prijzig want is dan eigenlijk slechts 4 m (1 + 1 + 1 + 1 m) en om dan bodem eruit te zagen of gaten in te boren ... Verder, hoe stop je zoiets in de grond, volgens mij serieus werkje. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 16 april 2018 Auteur Geplaatst: 16 april 2018 Het probleem is alleen dat het wel om serieuze meters gaat. Dan worden het wel erg dure frambozen voor 5 euro per meter (aan 2 kanten is 10 euro per meter. Maar als er niks anders op zit liever dat dan afsteken hoor. Alleen was benieuwd of anderen iets anders weten. Ik zat zelf nog te denken aan bijv van die hele grote speciekuipen een keer gratis via marktplaats regelen en daar de bodem uit halen. Zo is er vast nog meer creatiefs te vinden Ibc vaten heb ik trouwens hier gratis staan, dus dat is ook een optie. Ik kan er ook heus wel meer gratis vinden.Dat het een serieus werkje is om in de grond te stoppen geldt voor alle denkbare opties denk ik. Maarja elk jaar meerdere malen afsteken ook Quote
donaldk Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 (aangepast) Hoe kom je aan gratis IBCs? Speciekuipen, op marktplaats kom ik ze alleen tegen voor dezelfde prijs als nieuw. Speciekuipen zijn meestal een stuk lager dan de 60 centimeter tot 75 centimeter waar jij het eerder over had. Inderdaad, 50 meter is 200 euro voor 600 mm bij 1,2 mm. 16 april 2018 aangepast door Gast Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
simonvb Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Persoonlijk vind ik afsteken niet veel werk en doe ik dat. Bij mij staan ze als grens op de moestuin en wieden van onkruid duurt even lang als het afsteken. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 16 april 2018 Auteur Geplaatst: 16 april 2018 Omdat het hier niet om een moestuintje gaat maar om een boerderij met veeeel grond en veeeeel onderhoud en dat moet je zo makkelijk maken als mogelijk. Bovendien is vette zompige klei ook heel anders dan de losse tuinaarde op de moestuin. En ietsje meer meters gok ik. Die ibc containers zie ik gewoon regelmatig gratis af te halen hier in de buurt. Kan er ook niks anders van maken. Ook speciekuipen heb ik al eerder gratis opgehaald. Net als al mijn kippen, een zeer chique en volledig goede piano, bergen met fermacell isolatiewanden, veel fruitbomen, bestrating, hooi, hekwerk.. tja wat niet eigenlijk. Schijnbaar ben ik er goed in Quote
TomP Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Tja als je er zo makkelijk en gratis aan kan komen dan zou ik de IBC vaten gebruiken. Gat boren met doodsimpele boor en dan met de decoupeerzaag de bodem verwijderen.Gewenste hoogte afmeten, opnieuw gat boren en afzagen met decoupeerzaag en voila. 1. Het vat doorboren en afzagenop maat neemt slechts enkele luttele minuten, het in de grond steken is een andere zaak maar als het natuurlijk voor vele jaren is dan win je op termijn. 2. beschikbare ruimte binnen de wanden van zo'n vat blijft beperkt = 1 m² Je mag alvast gerust zijn, de wortels gaan hier NOOIT doorheen groeien Quote
donaldk Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Ver in Noord Holland zeker, ik zit hier op de grens. Boerderij dan heb je vast ook een giertank die ze gebruiken om wilgen stammetjes in de grond te spuiten, misschien te gebruiken voor de PP plaat. Of je hebt een andere sleuventrekker. Hoe breed moet je rij zijn? Je kunt ook vijf zijdes gebruiken als plaat materiaal. Als 40-45 centimeter hoog genoeg is dan kun je de plaat ook in de hoogte nog halveren. Teel je op commerciele schaal Frambozen, of is dit voor je eigen nutstuin op de boerderij? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
permanatuurtuin Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Als je gras langs de frambozen hebt staan dan kun je ook gewoon het gras eromheen maaien. Dit doet mijn moeder en het werkt heel goed. Ze groeien hooguit 1,5 meter (sterk ras) de breedte in en dan moeten ze eerst opkomen om weer verder te kunnen wortelen. Ik laat mijn planten gewoon lekker de breedte in groeien. Ik ben blij met iedere tak. Ze krijgen dan een ronde vorm en uiteindelijk zal het centrum doodgaan. Je krijgt dus een heksenkring (duurt gauw 5 jaar). De meeste rassen hebben lang nodig voordat ze een probleem worden. Dit kun je natuurlijk niet doen in een moestuin, waar alles dicht op elkaar staat. Op een plek met veel grond kan dit prima. Het enige wat je dan moet doen is stokken tussen de frambozen zetten om ze vast te binden, oude takken verwijderen en oogsten. Quote
Bit Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Ik neem aan dat ze door tegels heen kunnen? Aangezien ze ook door bestrating omhoog kunnen komen. Echt nog nooit meegemaakt en ook nog nergens gezien, dat framboos door steen heen gaat ( tussen klinkers door wel ). Echt niet hoor. De woekerneiging van framboos wordt wel erg overdreven soms. Het is geen bamboe of Japanse duizendknoop. Alleen regelmatig maaien ( 4x per jaar bv ) is al voldoende om ze daar te houden in je weide, waar je ze wilt houden, Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 april 2018 Auteur Geplaatst: 19 april 2018 Donaldk het is voor mezelf maar het is de bedoeling dat ik in ieder geval genoeg heb voor mezelf om vers te eten en ook in te vriezen voor de rest van het jaar (voor in smoothies, taarten, yoghurt enz) en liefst dat ik dan nog over heb om evt een beetje te verkopen (zodat de planten zichzelf terugverdienen) Ik begrijp uit jullie verhalen dat het onzin is om iets aan begrenzing te doen behalve een beetje maaien?Geldt dit ook als mijn opzet wel een nette georganiseerde rij is? Dus dat ik aan begin en eind van de rij palen heb staan (2 aan het begin en 2 aan het eind) en daar draden tussen trek zodat ik de frambozenscheuten keurig tussen de draden zet zodat ze niet omvallen en wortelen. En is het dan handig om de grasmat heel te houden of wel op de rij waar ik de frambozen wil hebben het gras afsteken? Ik vind het overigens een eng idee om de frambozen zonder begrenzing te zetten want als het wel dingen doet die ik niet wil is het zo ontzettend veel werk om weg te krijgen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.