Seabird Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Hoi, Graag zou ik wat specifieke vragen zitten waar ik nu mee zit. Ik heb nu aubergines en paprika gezaaid. De aubergine is nu ongeveer 2 cm groot. Ik heb de zaailingen naar de koudste kamer van het huis geplaatst om de groei wat te remmen. Wat ik me af vraag, is dit verstandig? Het zijn natuurlijk planten die graag veel warmte hebben, maar ik was bang dat ze te slap zouden worden als ik ze in de woonkamer zou laten staan. (Zelfde voor de paprika's.)Wat is slim te doen, wel koel zetten of toch warm laten staan? (Ik wil natuurlijk wel dat ze flink groeien, maar wel sterk blijven.) Daarbij, ik heb geen kas, Dus het is de bedoeling dat ze straks naar buiten gaan. Nu lees ik op internet dat het soms wel wil maar niet veel oplevert. Wat is slim? Toch een tunnelkas bouwen? Of kan het buiten ook wel? (Twijfel er nog over, maar wil liever ook geen kosten maken die niet tegen de oogst gaan opwegen.) Ik hoop dat iemand nuttige tips heeft. Quote
Claudia69 Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Ik heb vorig jaar voor het eerst een paar aubergines gezaaid (Little Black Egg) en die hebben tot mei zeker binnen gestaan. Een keer even buiten gezet op een mooie dag, niet in de vlakke zon, en ze hingen binnen het half uur volledig slap van de kou. Gelukkig zijn ze toen wel gerecupereerd na het binnen zetten. Ze zijn in de loop van mei afgehard in een kleine tunnelserre en dan buiten uitgeplant onder folie. Met ertussen ingegraven potten om water te geven. Ze hebben vrij snel mooie vruchten gegeven en dat tot ongeveer half september. Er staan er nu weer een paar in de vensterbank te groeien (Little Black Egg + Aubergine de Barbentane). We zien wel wat dat geeft. Quote
Seabird Geplaatst: 29 maart 2018 Auteur Geplaatst: 29 maart 2018 Ah dat klinkt goed. Bedankt voor je reactie. Folie is dus wel aan te raden?En hoe warm staat ze bij jou binnen ongeveer? Quote
Claudia69 Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Ze hebben tot hoogzomer onder folie gestaan, daarna heb ik dat weggenomen en ik heb het in september ook niet meer teruggeplaatst (de planten waren te groot geworden voor de tunnelboogjes die ik heb). Binnen staan ze voor het keukenraam dat in voor- en najaar de hele dag door zon vangt (in de zomer staat die hoger) en dan is het daar vlot 22°C (of meer). In het geïmproviseerde foliekasje waarin ze werden afgehard (oud kinderzwembadje met tunnelboogjes eroverheen) was het ook rap behoorlijk warm. Ik liet dat overdag wel aan een zijde open staan, maar sloot het 's avonds mooi af om het niet te snel te laten afkoelen. En daar deden ze het blijkbaar wel goed bij. Welke soort heb jij gezaaid? Quote
Seabird Geplaatst: 31 maart 2018 Auteur Geplaatst: 31 maart 2018 Een zakje van de lidl eigenlijk, volgens mij staat er geen soort op. Had er redelijk mooie planten van vorig jaar. Er kwamen ook vruchten aan tot zo'n 10 centimeter, maar was er veel te laat mee aan de slag gegaan. Toen was het warme weer al voorbij. Hoop dat ze dit jaar verder komen door wat hulp met tunneltje en vroege voorzaai. Was toen veel te laat eraan begonnen. Vind de plantjes wel wat dunnig eruit zien, maar het er echt geen ervaring mee dus heb geen idee of het normaal is hoe ze nu bij mij groeien. Quote
Bit Geplaatst: 1 april 2018 Geplaatst: 1 april 2018 Hoe ' dunnig' ze bij jou zijn en of dat normaal is voor aubergine, kunnen wij niet beoordelen he ? Wil je daar wat over weten, is het handig als je een foto toevoegt; kunnen wij meekijken. Misschien heb je wat aan dit topic ? : licht-lichtbehoefte-t12172.html. Naast temperatuur, wat je vraag is, is dat toch ook wel een erg belangrijk ding voor zaailingen, niet alleen voor aubergine, maar voor al je zaailingen. Buiten kan wel ergens eind mei ofzo, maar ook wel een beetje afhankelijk van het type jaar wat we krijgen, daar kan je van te voren niks over zeggen, wordt het een erg koele zomer ? Dan ben je beter af met wat extra warmte / beschutting voor je aubergine.Maar inderdaad; een soort van tunneltje bouwen alleen maar voor je aubergine, is nogal wat moeite. Klopt. Maar dat is ook wel met veel dingen wat de tuin betreft. Een slaplantje opkweken tot een eetbaar iets, is eigenlijk ook best veel moeite voor ..... ja voor wat eigenlijk ? Mensen schijnen het gewoon leuk te vinden. Hier wel aubergine buiten gehad. Normaal jaar. Ging gewoon goed. Geen super oogst. Vrij probleemloze teelt, geen rare ziektes, geen omkijken naar als ze eenmaal lekker aan de groei zijn. Quote
Seabird Geplaatst: 1 april 2018 Auteur Geplaatst: 1 april 2018 Zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg een foto te plaatsen. Is altijd even gepruts op een nieuwe site. Ik zit met die tunnel een beetje of die kosten en moeite opwegen tegen de oogst. Werk in het kweken stoppen vindt ik niet erg, maar bij subtropische of tropische planten vraag ik me af of het voor mij wel rendabel is. Sla, kool etc groeit lekker zonder problemen in het Nederlandse weer. Quote
Seabird Geplaatst: 1 april 2018 Auteur Geplaatst: 1 april 2018 Hier een foto als het goed is! (Excuus, foto's draaien moet ik nog even leren.. ) Quote
Claudia69 Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 Die zien er vrij normaal uit. Veel licht geven en regelmatig draaien. De ene soort (Barbentane) is hier ook wat sprietiger dan de andere (Little Black Egg). Barbentane is waarschijnlijk een sterkere groeier en het was een maart met weinig licht. Ik zie wel hoe het evolueert en welke planten er uiteindelijk in de grond worden gezet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.