Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had eens even een vraagje over de rucola.

Ik heb 4 weken geleden rucola binnen gezaaid in potjes met daarin zaaigrond.

Nu zijn de zaadjes mooi gekiemd 3 weken geleden maar ik zie nog steeds geen eerste echte blaadjes ontstaan?

Waar kan dit aan liggen? Of heb ik het nu fout gedaan?

Ik was in de veronderstelling dat rucola juist vrij vlotjes groeide. Of komt het doordat er geen voeding in de zaaigrond zit.

Kan ik deze eventueel misschien beter direct in me moestuin bak zaaien of is het daar nu nog te vroeg voor?

Geplaatst:

Mijn ervaring met rucola us dat ze het allerliefst in de open lucht staan. Binnen is het al snel te warm. Ik denk dat je buiten veel grotere slagingskans hebt.

Geplaatst:

Wanneer moet je dan verspenen? Want het is allemaal heel lang slap, duurt lang voordat het wat stevig word en echt staat? Na verspenen kan het in potjes naar het kasje?

Kiemen had ik vorig jaar problemen mee, te warm in de vensterbank op het Zuiden, dus toen verplaatst naar die op het Noorden, toch schade aan deel van de zaden,die niet meer opkwam. Maar dat is wel gelukt bij je. Als de CV aanstaat komt er aardig wat warmte af van de radiator.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Rucola gewoon buiten in rijtjes zaaien en niet verspenen.

Want het is allemaal heel lang slap

Dat komt dus omdat ze te warm staan. Houden koolsoorten niet van.

Je zou ze nog buiten kunnen zetten, maar overnieuw zaaien lijkt me beter.

Je kan ook in potjes/bakken zaaien die je nu in de kas zet (daar is het ook nog lekker koel maar wel warm genoeg voor kieming). En later (als de kas te warm wordt) kun je ze buiten zetten.

Deze zal je dan net iets eerder van kunnen knippen dan de buitenversie maar denk dat de buiten volle gronds versie lekkerder zal zijn.

Rucola is, samen met de radijs en de raapsteel en meiraap, het eerste wat ik buiten zaai. Kan ook wel een nachtvorstje hebben.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Ik ga de huidige zaailingen dan maar eens in de schuur zetten en rucola overnieuw zaaien direct in de moestuin bak.

Eens kijken wat dat gaat brengen.

Geplaatst: (aangepast)

Ja had gekund ja, maar ze beginnen al te groeien gelukkig. Buiten poging tot af harden heeft ze goed gedaan.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb ze ook in een violentray gepoot, we zien wel of ze aanslaan, ze staan nu in het kasje. Op advies van Erny ook maar een tiental Rucola en gelijk ook maar 10 Red Bowl sla zaadjes in een violen tray gezaaid. Peperplantjes opgeruimd en grond hergebruikt. Paar handjes Aldi kunstmest erdoor gemengd, dus uiteindelijk zit er in elk 5x5x5(?) een of twee blauwe korreltjes. Hopelijk kiemen ze komende week in het kasje en worden het stevige plantjes. rond genoeg om flink door te groeien. Maar daarna moeten ze in een flinke pot, want de winterzaai staat al zeker 40 centimeter hoog door te schieten. Moeder's eet het spul, maar geeft het niet op tijd water en zo'n klein potje van net geen halve liter heeft weinig buffer.

Home of the Turbo.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Okay, ik had wat Rucola zaad liggen die wat lichter van kleur leek, dan de rest van het schaaltje, dus bij het opruimen van de zaadjes deze verspreid over vier p7 met kokos die ik nog had staan in de keuken en afgedekt met wat potgrond, enkele dagen later dus tientallen sprietjes. Het kasje is nog niet leeg, maar daarin zetten? Ik heb eigenlijk nog geen geluk gehad met dit groen, verlept binnen of schiet gelijk door buiten,dus n u het koele seizoen er is opnieuw proberen. Of gaat dat ook gegarandeerd mis?

Anders word ik het hier mee eens.

Home of the Turbo.

Geplaatst: (aangepast)

Als je al rucola planten in de volle grond hebt staan, die gewoon laten bloeien en zichzelf laten uitzaaien. Gemakkelijker kan bijna niet. Ze kiemen en groeien dan wanneer het weer wat geschikter is, als het te koud stopt het met groeien. Ik zaai rucola nooit meer zelf. Het regelt zichzelf...

Een kasje is denk ik nog te warm...probeer het eens gewoon buiten?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik vond het afgelopen week anders al aardig fris. En we krijgen bijna vorst, dus zo warm is het toch niet?

Ik heb inderdaad ook wat opgekregen van wat zelf heeft gezaaid deze zomer. Ik ben benieuwd of die niet kapot waaien/regenen enzovoorts.

De zaailingen in de keuken zijn nu drie a vier centimeter lang en halve milimeter dik.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Zaailingen zijn echt sterker dan je denkt....ik heb in het begin ook gehad dat ik ze stond te vertroetelen en te pamperen... maar daar krijg je niet beter zaaisel van. Nu jaren verder zaai ik het, geef het water en zolang het in potjes staat geef ik het water. Zodra het spul de grond in gaat nog een gift water en dan zoeken ze het maar uit.

De enige zaailingen die ik nog iets vertroetel zijn mijn pepers...

Snachts is het koud ja, maar zodra de zon schijnt wordt het nog echt warm in een kasje hoor. Ik heb gisteren mijn pepers geruimd, maar met de zon erop kon ondanks dat het nog geen 7 graden was de jas uit in de kas. Was nog best zweten.

Ow....trouwens de zaailingen uit/in de volle grond zijn compacter en sterker...die kunnen echt tegen vorst, wind, regen, hagel en andere natuurrampen... de enige manier om te weten of ze de winter zullen overleven is van proberen....zo zijn we allemaal begonnen....Ow ja en vergeten...daar heb ik een handje van

Geplaatst:

Hier is de instraling wat minder, ik moet de jas aanhouden, buurman heeft veel wilg langs de sloot, de zuidkant. Mijn pepers ben ik ook nog mee bezig. Ik heb al veel plantjes binnen staan, deels in de huiskamer, meeste in de donkere bijkeuken. De vaas met wat afgeknipte peperplanten viel gisteravond laat ook nog eens om, kleine liter water over de vloer, deel pepertjes afgebroken.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ik denk dat dat beter in het topic "peper" oid besproken kan worden. heb geloof iets geschreven over warmte matjes en led lampen...zoek maar es... dus antwoord is jah.

wat de rucola betreft kun je gerust eens buiten proberen te zaaien, zonder kas of broeiramen oid. ik denk dat dat nu toch net wat te warm zal zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...