Ga naar inhoud

Border in de schaduw langs een schutting

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze tuin ligt op het noordwesten. De zon hebben we 's ochtends achter in de tuin staan die dan gedurende de dag dichter naar het huis komt. Aan het einde van de dag staat de zon op de gevel van het huis. Ik vind dit een erg prettige ligging. Alleen heb ik 1 dingetje waar ik niet helemaal uit kom. Ik wil namelijk graag langs de schutting aan de zuidwest kant graag een smalle border met bloeiende planten willen aanleggen. Aan de andere kant van de tuin, de schutting aan de noordoost kant, staan mooie grote hortensia's en pioenrozen. Die doen het goed, maar die hebben ook de hele dag volle zon. De zuidwest kant heeft net een strookje langs de schutting waar de schaduwlijn van de schutting loopt, maar het zou mij zo mooi lijken om daar ook wat bloeiende planten te hebben staan.

Ik heb deze planten al gevonden, maar weet niet of het wat is:

-Ooievaarsbek

-Kaukasisch Vergeet-mij-nietje

Een paar andere bloeiende schaduwplanten die ik gezien heb zijn erg giftig. Deze wil ik niet in de tuin ivm kinderen en onze hond.

Klimplanten tegen de schutting vind ik niet zo'n goed idee, omdat de schutting er nog erg mooi uit ziet en er pas 2 maanden staat.

Geplaatst:

Is het een heel smal strookje zodat haast alleen kleine bloemetjes passen?

Asters houden wel van schaduw, en die zijn er dacht ik ook wel in kleinere variëteiten.

Koeienoog (Telekia speciosa) heb ik zelf afgelopen herfst een paar van genomen voor een beschaduwde schutting, ik hoop dat ze goed ontwaken uit hun winterslaap.

Sierrabarber is ook prima in de schaduw, maar dat heb je meer voor het decoratieve blad dan voor de bloei. Het is misschien wat aan de grote kant, niet echt iets voor een smalle border.

Hieronder volgen vast wel meer en nog beter passende ideeën.

Geplaatst:
Is het een heel smal strookje zodat haast alleen kleine bloemetjes passen?

Asters houden wel van schaduw, en die zijn er dacht ik ook wel in kleinere variëteiten.

Koeienoog (Telekia speciosa) heb ik zelf afgelopen herfst een paar van genomen voor een beschaduwde schutting, ik hoop dat ze goed ontwaken uit hun winterslaap.

Sierrabarber is ook prima in de schaduw, maar dat heb je meer voor het decoratieve blad dan voor de bloei. Het is misschien wat aan de grote kant, niet echt iets voor een smalle border.

Hieronder volgen vast wel meer en nog beter passende ideeën.

Dankjewel voor je tips, ik ga ze even op Google opzoeken om te kijken hoe ze eruit zien.

Het is een smal strookje van ongeveer 50 cm. Maar ik kan het ook wat breder maken, bijvoorbeeld 75cm. Langs die kant van de schutting is het nog betegeld, maar ik wil wat minder bestrating in de tuin (op het terras aan het huis na).

Geplaatst:

Niet zo héél smal dus, maar die sierrabarber (Rheum Palmatum) zal toch te groot worden.

Anemonen zit ik nog aan te denken, lijkt me heel geschikt. Of kerstroos (Helleborus), een winterbloeier; dan heb je wel echte schaduwliefhebbers, en die ook van bescheiden formaat zijn.

Geplaatst:

Grappig dat je hostas juist in de zon staan. Ik lees overal op internet dat die het juist heel goed doen in een schaduw bed.

Daarnaast zouden astilbes het ook heel goed doen in de schaduw. Dat zijn van die pluim bloemen. Daarnaast heb ik

Vooral veel gelezen over planten met decoratief blad voor in de schaduw geloof ik. Maar dan ook wel echt orange en paars blad zodat het er toch heel vrolijk uit ziet.

Ik kan even mijn pinterest borden plunderen voor je als je daar interesse in hebt. Toevallig laatst veel gepind over planten in de schaduw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...