Ga naar inhoud

Doperwten en sugar snaps in welke grond zaaien?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de erwtjes in de week gelegd, heb 2 platen van 144 gaten om vol te zaaien.

Maar kom er niet uit in welke grond. Ze moeten weinig tot geen mest hebben, en sommige sites zeggen zaaien in potgrond. Dan botst het lijkt mij.

In mijn tuingrond is geen optie, want da's klei, en als ik dat gebruik en nat maak, wordt het een zachte klomp, en droogt het iets uit dan is het steen.

Ik heb tot mijn beschikking, cocopeat, potgrond, metselzand, compost uit zak, op basis van 30% turf (ja echt staat erop) en snoeiafval. Vind dat wel terug. Misschien die compost mengen met cocopeat en zand?

En oja, in de tuin dus die klei, ik heb op dat stuk nog geen compost ingewerkt. Ik las dat dat niet zo geschikt is voor de erwten, maar overal lees je toch weer dat er wel humus in je grond moet. Ik heb overigens nog anderhalve zak van die compost met die turf erin en paar zakken recro compost, die is denk ik wat voedzamer.

Zal ik dan maar toch de grond voorbewerken met iets compost?

Ook heb ik nog dcm Koe-kip-paard, bodemverbetering met vrij lichte npk waarde, ik weet ff niet wat nu versta dog is voor de erwten, en ernaast straks de slabonen.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Erwten bevatten meer dan voldoende voedingsstoffen om tot een gezonde plant van ca. 10 cm hoogte uit te groeien. Hiervoor heb je echt geen potgrond nodig, maar wel een medium dat luchtig is.

Vorig jaar heb ik één grote bak met brekerszand genomen om capucijners op te laten groeien. Eerst boven laten komen en dan de koude kas in. Metselzand moet je echt niet gebruiken, dat verdicht teveel.

Ik ben afgestapt van het voorkweken in kleine cellen. De kiemplanten komen mooi boven, dat wel, maar de strategie van elke plant is om z.s.m. diepte met de wortels te vinden. In kleine cellen gaan de wortels rondgroeien onder in de cel. Een beste wortelkluit denk je dan. Als je deze vervolgens in de volle grond zet, dan gaat de plant eerst alle energie investeren om alsnog worteldiepte te bereiken. Alle vroegheid van het zaaien ten spijt, het levert dan geen enkele voorsprong op met de buren die gewoon de erwten direct in de vg leggen.

Het voordeel van het zaaien van voorgeweekte erwten in grote bakken (5-8 cm (edit: zandlaag)hoogte is prima), is dat je planten met de wortels makkelijk en onbeschadigd uit de bak kan halen met gespreide vingers en die wortels vervolgens diep in de volle grond kan laten verdwijnen.

Het voordeel van kweken in zand is ook dat je voor de volgende moestuin generatie doperwten/ capucijners dezelfde bak kan gebruiken.

Probeer maar

Geplaatst:

Hier worden ze altijd in potgrond opgekweekt.

Gaat prima en de grond blijft er mooi aanhangen bij verplanten.

Dat scheelt hier op de zandgrond weer met water geven want potgrond houd goed vocht vast.

Ik zaai ze in wat diepere bloembakken want ze maken toch lange wortels.

Die bakken gebruik ik ook voor de tuinbonen en de mais, zoals hier op de foto:

2016050309333528661462286523.jpg

Geplaatst:

Klinkt aanneemlijk. Maar heb je dan niet dat de wortels teveel in elkaar groeien, in 1 bak?

En in klei losse wortels uitplanten lijkt me niet praktisch bvoor de plant.

Misschien dan toch mengen met cocopeat, da's neutraal toch, blijft er iets zachts eromheen.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Meningen en manieren van werken verschillen, en zelfs voortschrijdend inzicht verschilt. Vorig jaar zaaide ik de peulen nog voor in potjes met potgrond, dit jaar in trays met compost. Ze gaan nu ook wel veel kleiner de volle grond al in (a la Dowding, het begint misschien vervelend te worden...) en dan hebben ze inderdaad een rondje gedraaid met de wortels, maar de eerste peulen die ik op 10 maart heb uitgeplant staan er frisgroen en gezond bij.

En oja, in de tuin dus die klei, ik heb op dat stuk nog geen compost ingewerkt. Ik las dat dat niet zo geschikt is voor de erwten,

Goeie compost is geschikt voor alle planten, ook planten die weinig voeding nodig hebben. Compost voedt het bodemleven en verbetert je grond. Inwerken vind ik dan weer zinloos, ik heb daar wormen voor.

Geplaatst:

Ik scheur de plantjes in plukjes of rijtjes van een plant of vijf.

Plant dan alles onder het klim gaas.

De wortels kan je zo uit elkaar trekken, de potgrond is erg los.

Ik laat ze niet te groot worden, als de muizen en vogels er maar niet meer op af komen.

De eerste lichting staat nu buiten in de tuin op het zuiden om mooie korte en gedrongen planten te krijgen.

Alleen het kiemen doe ik binnen.

Wel opletten met regen, de bloembakken zijn bij mij dicht.

Je kan ook iets met gaten nemen.

Ik vemoed dat het de peulen niet veel uitmaakt waar ze in kiemen, zolang het maar vochtig is.

Ik gebruik geen zand omdat bij mij het aanslaan op de tuin wat lastiger is met droog weer.

Ook drogen de wortels naar mijn idee dan snel uit.

Ik zet 10-20 meter aan peulen, doperwten, sugersnaps, etc. dan moet je wel meters maken en potjes werken dan traag.

@ pippi : jij boft maar met die wormen...

Geplaatst:

Patrijs, ben het me je eens, volgens mij kiemen peulen overal wel.

Ik zet 10-20 meter aan peulen, doperwten, sugersnaps, etc. dan moet je wel meters maken en potjes werken dan traag.

Ik heb nu 400 peulen gezaaid. Dat is ook niet meer te doen met potjes, maar wel met trays. Doperwten heb ik afgeschaft, veel te veel werk voor weinig opbrengst en een pak bio diepvriesdoperwten bij de Jumbo, bijna net zo lekker, kost bijna niks.

@ pippi : jij boft maar met die wormen...

Yep. Maar ze hebben het ook goed bij mij.

Geplaatst:

400

Ga je de hele buurt van peultjes voorzien??? Ik vreet me al ongans aan 15 plantjes en geef ook nog eens veel weg... Kan aan het eind geen peul meer zien...

Geplaatst:

Vorig jaar kwam ik echt peulen tekort. Ze waren superlekker, iedereen wilde er meer, dus nu in het semi-groot. Moeder, broer en dochter zijn sowieso afnemers, en ik hoop ook nog wat voor een habbekrats te verkopen aan buren en kennissen.

Edit: en twee per vakje, dus eigenlijk 800.

Geplaatst:

Peulen en sugarsnaps heb je nooit teveel!

De kunst is wel om het seizoen zo lang mogelijk te maken.

Doperwten van de tuin zijn superlekker en goed te in te vriezen.

Het doppen doe ik traditioneel tijdens het kijken naar de Tour de France en die wordt tegenwoordig integraal uitgezonden.

Dus lekker heel de middag wat te doen.

Geplaatst:

Oké ik denk dan dat ik toch voor de tray ga, maar ik ga er ook een aantal per 2 in bloementrays zaaien om te kijken of het uiteindelijk nog verschil gaat geven in de moestuin.

Ik zal het gedeelte lostrekken met een cultivator en dan wat compost erdoor mengen, lijkt me vooralsnog even beter dan wachten op de wormen, die moeten nog komen...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Peulen (ik snap niet wat mijn moeder er in ziet) en sugar snaps taaie bittere dingen, zelfs als je ze niet te lang laat liggen. Maar verse Doperwten... Alleen onbetaalbaar voor deze arme sloeber en het seizoen is met een paar weken voorbij, bij lokale teler.

Wat zoetigere soorten, die niet voornamelijk uit een scherp vliesje bestaan.

Maar voor erwten heb je veel ruimte nodig met hekwerken enzovoorts dus nog nooit geprobeerd.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

10-20 meter aan peulen pff dat is een aardig stukje. Ik plant ongeveer 2/2,5 meter aan peulen/sugersnaps, wel een dubbele rij, aan beide kanten van het gaas een rij. Dit jaar komt er ietsje meer maar ik denk dat ik met een metertje of drie toch wel ongeveer het hele jaar peulen. (wij eten dan ook niet zo heel veel peulen )

Ik plant mijn peulen meestal direct buiten. Zoals al eerder genoemd, de peulen kiemen toch wel. En teven heb ik ook niet echt meer ruimte over om ook nog al de peulen binnen voor te zaaien. Van het weekend gaan de peulen hier de grond in.

Geplaatst:

Peulen en sugar snaps zijn echt niet taai en/of bitter hoor...

Waren het wel de juiste soorten??

Niets zo lekker als jong malse doch knapperige peultjes (niet te lang koken of wokken of ...), ik eet ze zelfs rauw in een slaatje.

Idem sugar snaps, mmmm

Peulen: dit jaar 2 soorten

groen (zaai ik vandaag nog of ten laatste morgen) en gele (ondertsn al zo'n 10 à 15 cm hoog)

Erwten:

altijd 2 soorten, tweede batch zaai ik ook vandaag of morgen, eerste ook al zo'n 10 cm hoog.

Gemiddeld een 60 tal van elke soort en zaai altijd voor in trays, bevalt me heel goed.

Ook hier vrij zware klei/leemgrond, ik zaai in potgrond welke ik luchtiger maak met grof zand (0/5) of in zaai en stek grond, gaat altijd goed.

Geplaatst:
Klinkt aanneemlijk. Maar heb je dan niet dat de wortels teveel in elkaar groeien, in 1 bak?

En in klei losse wortels uitplanten lijkt me niet praktisch bvoor de plant.

Misschien dan toch mengen met cocopeat, da's neutraal toch, blijft er iets zachts eromheen.

De wortels haal je in grof zand makkelijk uiteen. Ik zit zelf op zandgrond, dus ken de praktische beperkingen van het uitplanten in klei niet goed.

Maar ook in zand breng je één lange sliert van wortels de grond in.

Geplaatst:

Ik zag net ergens zo'n stuk piepschuimplaat met ronde gaten erin in een sloot drijven twee of drie op elkaar en je hebt je lange wortels tray. Die je ook nog eens van elkaar kunt halen, dus zo de plantjes uitnemen zonder schade.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Wat zijn lekkere zoete volle, maar toch niet melige, flauwe soorten?

Hoeveel erwten haal je daar vanaf?

@donaldk ; Dit soort off topic vragen liever in een ander betreffend topic vragen.

Zit ik op vrij zware rivierklei. Ik leg doperwten, als ik ze al eerder wil opkweken in de koude kas bv, in potgrond vermengd met de grond van mn tuin, met alleen potgrond is de overgang wel erg groot.

Liever leg ik ze ( beschermd tegen muizen / fazanten/ duiven in een geultje ter plekke op de tuin, waar ik wat potgrond meng om een lekker geultje te maken.

Geplaatst:

Ik heb de sugarsnaps in de tray gezaaid, de doperwten doe ik morgen, even geen puf meer

Mengsel van ongeveer 5 delen cocos, 3 voegzand, 1 compost. Ik geloof niet in helemaal zonder voeding.

Kiek'n wat ut wod

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Bij mij staan de sugarsnaps in de makkelijkemoestuinmix (gelijke delen compost - turmolm - vermiculiet). Ieder jaar flinke opbrengst. Ik geeft er geen extra plantenvoeding bij

Geplaatst:

In de vollegrond zaaien vind ikzelf geen succes (krijg je van diverse gasten bezoek). Ik heb jaren in bakken gezaaid met als gevolg dat je de planten allemaal rond dezelfde tijd moet uitplanten, zodat ze niet te veel met de wortels in elkaar groeien. Vorig jaar heb ik alles in trays gezaaid, wat op het moment zelf meer werk is en ontzettend veel ruimte in beslag neemt (zet meestal rond de 30 rijen van 6 meter en wil dit jaar richting de 40 gaan). Kortom ik ben terug gegaan naar in grote bakken zaaien. Ik heb geprobeerd de zaden niet te dik te zaaien (2 cm uit elkaar), zodat ze redelijk uit elkaar te halen zijn (ben hier wel goed in). Bij het uitplanten moeten we dus wel meters maken. We zaaien in zaaiaarde en we planten ze uit wanneer ze ongeveer 5 cm hoog zijn. Je wilt ze niet te vroeg uitplanten, omdat ze dan nog lekker sappig zijn maar ook niet te laat omdat ze dan slungelig worden.

We zetten meestal maar (7 personen) 6 rijen sugarsnaps en peulen en de rest zijn erwten (zijn we gek op).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...