Gast Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 HoiiWaneer kan ik het best boontjes zaaien binnen in trays Quote
henkg Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 "Boontjes mogen mei niet zien ..."Als je binnen of in een koude bak voorzaait: midden mei / laatste week mei, binnen een week staan ze boven, ze kunnen vanaf eind mei / begin juni in de volle grond, nier eerder. Bij lage temperaturen groeien ze nauwelijks, en ze kunnen absoluut niet tegen (nacht)vorst. Voor oogstspreiding wordt het dan tijd voor een tweede serie, en een klein maandje later eventueel de derde serie.(Wat vroeger zaaien kan, je loopt dan wel het risico dat je -bij erg koud weer- de eerste serie verliest.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik zou zelf niet voor april zaaien, en zelfs dan is het een gok.Boontjes houden van warmte en kunnen pas naar buiten nadat er geen nachtvorst meer is. Dat heet ijsheiligen.Zoek maar eens op in de zoekfunctie.Je bent nieuw op dit forum, maar velen gingen je al voor kijk bijvoorbeeld eens op het zakje zaad of hier Quote De moestuin van Patrijs
Spitskool Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Geldt dit ook voor andere bonen? (Ik vraag dit uiteraard voor een vriend... ) Ik zaai namelijk al een paar jaar bruine bonen vanaf half of eind maart gewoon binnen voor, omdat het buiten zaaien van bruine bonen bij mij tot nog toe altijd teleurstellend is geweest. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Dit jaar hoop ik ook bonen binnen voor te leggen, Niet de droogbonen denk ik, te veel werk.Daarbij kijk ik het weer aan, na een bui leggen voor een week mooi weer. Maar wel wat soorten stamboontjes voor vroege kweek onder glas.Wanneer weet ik nog niet, alles staat hier binnen nog in de wacht. Met de vollegronds teelt ga ik er van uit dat je vanaf half mei kan uitplanten, dan is het even terugrekenen wanneer te leggen. Gokken op eerder mooi weer kan, maar reken niet op succes! Een plastic tunneltje doet wonderen bij nat of koud weer. De grondtemperatuur moet boven de 10 graden zijn. De luchttemperatuur moet boven de 15 graden zijn.Anders gebeurt er niets.....Bonen houden van warmte en droogte! Foto van de nateelt in oktober: Quote De moestuin van Patrijs
JudithD Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Geldt dit ook voor andere bonen? (Ik vraag dit uiteraard voor een vriend... ) Ik zaai namelijk al een paar jaar bruine bonen vanaf half of eind maart gewoon binnen voor, omdat het buiten zaaien van bruine bonen bij mij tot nog toe altijd teleurstellend is geweest. En werkt dat dan wel? Dus in maart bruine bonen voorzaaien? Zo ja, welke soort heb je? heb straks voor het eerst bruine bonen, zo wel fijn zijn om het goed te doen. Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Claudia69 Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 (aangepast) Vanaf begin mei, als de grond voldoende opgewarmd en niet te nat ligt, en er in de dagen na het zaaien geen nachtvorst en geen bakken regen worden voorspeld. Vaak dus eigenlijk maar tegen het einde van die maand. 19 maart 2018 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Geldt dit ook voor andere bonen? (Ik vraag dit uiteraard voor een vriend... ) Nee, speciaal sperziebonen verlangen een wat hogere temperatuur. En zo zijn er nog wel een paar ..... maaar ......: Andere bonen weer andere teelt en ook andere topics. Dit topic gaat over sperziebonen he ? en Claudia69 : begin mei buiten sperziebonen leggen, zelf weten, maar is echt erg vroeg hoor. en JudithD : dit topic gaat dus over sperziebonen Quote
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 In plaats van het risico nemen van vroeg bonen te leggen kan je er ook een ras te nemen dat sneller bonen geeft zoals Prelude. Quote De moestuin van Patrijs
Spitskool Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik was even in de war omdat er in dit topic ook iets stond over bonen die mei niet mogen zien. Dus ik extrapoleerde dat naar alle bonen, inclusief de bruine. @JudithS zoals je merkt moet je niet bij mij zijn voor bonenadvies. Ik rommel wat aan. Maar als ik toch zou moeten adviseren, dan zou ik je aanraden nu binnen wat voor te zaaien, over twee weken nog wat en dan ma half mei lekker buiten nog een batch. Gaat geheid iets leuks opleveren. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Frans Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Een spercieboon moet snel kunnen ontkiemen en boven de grond komen want anders loopt hij grote kans weg te rotten in de grond. Vooral als die grond behalve te koud ook nog eens aan de natte kant is. Een tweede belangrijke reden dat de boon zo snel mogelijk boven de grond moet komen is het gevaar van aantasting door larven van de bonenvlieg (niet te verwarren met bonenkever). Zodra de plantjes eenmaal boven de grond staan kan de bonenvlieg nog nauwelijks kwaad doen en dat geldt al helemaal bij planten die vanuit potjes zijn uitgezet . Dit zijn de belangrijkste redenen dat de eerste teelt sperciebonen van het jaar bij mij altijd in potjes begint. Meestal start ik daarmee in de derde week van april. Plaatje van een paar jaar geleden. Bonen in potjes klaar om uitgeplant te worden in de tweede helft van mei: Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Claudia69 Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 In plaats van het risico nemen van vroeg bonen te leggen kan je er ook een ras te nemen dat sneller bonen geeft zoals Prelude.Die zijn ook bijzonder zacht en lekker Quote
D_SDennis Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik heb vorig jaar half april binnen gezaaid in trays, stonden binnen vier dagen boven, uitgeplant laatste week van april in de tunnel met als resultaat half juni de eerste bonen. Het weer zat natuurlijk wel een beetje mee. Je kunt dus best vroeg zaaien, maar als het weer tegenzit, wordt het niets. Ik neem het risico, er zitten toch genoeg bonen in een zakje. Lukt het, dan heb ik echt al vroeg verse boontjes, lukt het niet, dan is het aan mijn tweede zaaisel half mei. DIe gaan wel direct naar buiten, hoewel wel altijd voorgezaaid in trays binnen. Quote
Mr bean Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 I doe net als Dennis.. begin april voorzaaien en dan snel uitplanten in de bak. Resultaat begin juni bonen. Wel oppassen met verbranden enzo. Dus veel aandacht nodigzo een vroege teelt maar het kan zeker.Maar het beste, makkelijkste, is natuurlijk te wachten tot eind mei begin juni. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Vandaag de eerste boontjes binnen voor gezaaid,32 stuks, morgen de resterende 48. Vroeg ja, maar voor ze boven komen, en allemaal aanslaan,duurt nog wel even.dan maar wat groter worden in de kamer. Er is nog vorst hier.maar verwacht heel mooi weer in Frankrijk. Dit krijgt een vervolg. Quote
Spitskool Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Een beetje ontopic en een beetje offtopic. Ik wilde jullie deze timelapse van een boontje (van zaadje naar zaailing) niet onthouden en wist niet zo snel waar ik hem anders kon plaatsen. https://i.imgur.com/8lGFdak.gifv Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.