Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Ananas Reinette gekocht, samen met een Discovery, en een Elstar. En bij de buurman staat nog een Jonagold. Bij Auke Kleefstra, op zich prima. Op het internet staat verschillende info wat betreft de bestuiving. Van zelfbestuivend, tot van alles en nog wat. Maar het liefst vind ik een bestuiver, die tevens een goede late, bewaar appel is. En ook nog eens redelijk makkelijk klein te houden is. Heeft iemand suggesties, of ervaring?

Geplaatst:

Een Ananas reinette is zelf een goede bestuiver voor veel andere soorten en ook wel wat zelfbestuivend. Als dat ergens staat, dan lees ik dat meestal als volgt: Je krijgt zonder andere bestuiver vaak wel iets van opbrengst...maar met geschikte bestuivers erbij gaat het veel beter. Maar als je als verkoper kunt zeggen dat het zichzelf bestuift, komt de koper er pas na een paar jaar op zijn best achter in hoeverre dat klopt...daarom wordt het vaak te makkelijk gezegd. Maar bij de AR. valt dat best wel mee.

In jouw situatie zou ik me niet te veel zorgen maken...met 4 a 5 rassen in elkaars buurt zal het zelden fout gaan...het verhaal is niet zo zwart/wit, wel/niet als vaak wordt voorgesteld. Al is het maar omdat er overlapping is in bloeitijd van verschillende rassen...vroege en middel, middel en laat en vaak zelfs bij vroeg en laat. Zogenaamde triploide rassen...ja die kunnen soms wel wat meer-eisend zijn voor bevruchting, maar AR is dat niet.

Wat me zo invalt is een Bramley's seedling. Wel een harde groeier, maar het lukt me ook goed om ze geregeld weer terug te snoeien terwijl ze wel blijft dragen. Bovendien sterke en gezonde boom...ook niet te onderschatten, zeker als je klei een vrij natte, slecht doorlatende, bodem zou geven.

Ook aan de ouderwetse Sterappel zou je kunnen denken. Maar ook die valt niet op door bescheiden groei.

Kijk ook eens naar de James Grieve, Elstar (die heb je dus!) en Court-pendu als mogelijk geschikt voor je doel.......

Op grond van enige zelfbestuiving van AR en de aanwezigheid van de Elstar , zou je in principe voor vele late appels kunnen kiezen zonder persee op de bestuiving van AR te letten bij je keuze.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wat weknow zegt.

Komt bij dat het wel helpt als je weet, dat een bestuiver er echt niet naast hoeft te staan. Bijen / hommels vliegen tijdens de bloei bv alléén op de appels in de buurt. Straal 300 meter wordt aangehouden, 500 meter komt ook voor. Dus niet alleen je directe buurman is van invloed, wat verder weg ook nog wel.

Geplaatst:

hoi, bedankt Weknow, weer wat geleerd "triploide", dat woord kende ik niet, en nu ben ik blij. dat mijn A.R. dat niet is.

Ik heb nog ruimte voor een appel, dus ik ga al deze genoemde rassen nog eens rustig opzoeken. James Grieve ken ik al, en vind ik ook best wel lekker, maar iets minder algemeen lijkt me nog leuker.

Bit, mooi om te horen dat de bestuiver zo ver weg mag zijn. Nog geen 300 meter verder zijn hele straten met sierappels, ik meen dat die kunnen bestuiven? En zelf woon ik nog geen 500 meter verder, het zou toch grappig zijn, als mijn huistuinappels, Red Delicious en McIntosh zouden helpen met het bestuiven van mijn AR. Fourageren bijen altijd op slechst een, of 1 soort planten in een bepaalde periode?

Geplaatst:
Fourageren bijen altijd op slechst een, of 1 soort planten in een bepaalde periode?

Er zijn vele soorten "bijen".

Meeste mensen denken aan honingbijen dan. Die vliegen inderdaad in een periode allemaal op zo een beetje hetzelfde en op vrij korte afstand liefst: koolzaad, fruitbloesem, berk enz. Maar: Voor deze soort is eigenlijk alleen massale voedselvoorraad, bloesem, van belang...velden, boomgaarden vol liefst. Anders kost het zoeken naar voldoende voedsel voor een of meerdere volken te veel energie. Voor de bevruchting van ons liefhebbers-fruit zijn honingbijen meestal minder belangrijk.

Veel belangrijker zijn zogenaamde solitaire bijen en vergeet niet hommels (en zelfs nog wat andere insectjes). Daarvan zijn vele soorten; sommige met heel bepaalde bloemen waar ze zich op toeleggen, andere die nectar uit zeer diverse bloemen nemen. Veel is ook afhankelijk van elk hun levenscyclus. Erg moeilijk dus om een algemeen antwoord te geven op je vraag. Over het algemeen fourageren deze soorten inderdaad op wat ze tegenkomen, het zijn meer verzamelaars. Maar tegelijk kun je zeggen dat het maken van omstandigheden in de buurt die voor al hun levensaspecten nodig zijn (geliefde planten.....maar nog meer misschien nest en overblijfplekken) veel kunnen helpen. Je geeft ze dan meer leefgebied en voedselvoorziening (= bestuiving) is daar een stukje van.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt Weknow, dit wist ik ten dele,

maar ook wel logisch, dat verschillende soorten bijen, verschillende voeding patronen hebben. In Berkel en Rodenrijs verkopen ze hommels om te bestuiven, maar financieel gezien ben ik daar nog niet aan toe.

Ik kijk veel naar permacultuur videos, en ik heb al voor wat habitat gezorgd, zoals ongebruikt zand en ongebruikte stukjes grond, verder heb ik veel snoeihout laten liggen, en heb een houtstapel gemaakt. Ik heb nog geen insectenhotel gemaakt, of hommelkastjes, daar moet ik nog aan werken. Ik ben wel begonnen aan een vijvertje.

Ik dacht binnenkort wijnruit te gaan planten, heb al veel looksoorten, kruiden, en ook smeerwortel. Ik heb behalve appels, al "the usual suspects" staan, vooral klein fruit, zoals aalbessen, kruisbessen, frambozen, bramen, appelbeseen. Binnenkort nog wat van die nieuwe rassen honingbes, en duindoorn van eetbaargoed.nl. Dus de insecten hebbem een gevarieerd menu!

Nog meer suggesties wat betreft goede nectarplanten zijn altijd welkom!?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...