henkg Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 In mijn voortuin staan drie forse Erica struikjes, ongeveer één meter doorsnede per stuk, 45 cm hoog. Ze beginnen nu goed in bloei te komen.Ik wil ze verplaatsen.Kan dat nu / wat is een goede tijd daarvoor? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Optimaal is straks eind maart/ half april. Ook al staan ze dan nog in bloei. De gehele struiken wat terugsnoeien met een heggeschaar bv, zeg ong. 10-15cm van de groene delen, 'scheren' zeg maar. Je neemt de bloei dan dus weg. Plant zal in april mei weer fris uitlopen. Neem dus het jongste hout terug tot net boven het nog oudere hout. Veel dieper liever niet, daarvan herstelt de plant slecht. Dit geldt vooral winterheide ( het jouwe ) , zomerheide kan veel dieper. Niet te diep terugplanten. Quote
henkg Geplaatst: 25 januari 2018 Auteur Geplaatst: 25 januari 2018 Dank. Ga ik doen. Staat nu in mijn zaaikalender 2018 genoteerd, op de week na 15 maart. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 15 april 2019 Auteur Geplaatst: 15 april 2019 Het is nu eind maart / half april, wel een jaar later …Deze (en nog een andere) heb ik rondom fors bijgewerkt. Wellicht nog wat aan de bovenkant snoeien, maar dan alleen in het verse groen. Gaan morgen / overmorgen verplaatst worden (als ik ze eruit krijg):(alle snoeiafval ligt er nog rond omheen) Maar deze, met dat dode? hart binnenin. Zelfde manier, of misschien zelfs verticaal kloven, ook dwars door de wortelkluit, zodat ik er twee heb? (Ze komen alle drie trouwens bij mijn bestaande heidehaag in de achtertuin te staan, mijn tuintje blijkt toch te groot voor mij, voor alleen moestuinspul). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 Dat kloven zou ik niet doen Henk. Zijn geen vaste planten die je makkelijk kunt scheuren of in 2-en hakken ofzo. Zijn struiken he ? Zelfde struikjes kosten hier 1.25 p.st. Zijn dan natuurlijk wel klein, maar dan ook fris. Hup, gewoon lekker de groene container in. Die dingen verpoten, in jouw zware klei, is eigenlijk onbegonnen werk. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.