RobN Geplaatst: 19 januari 2018 Delen Geplaatst: 19 januari 2018 Ik wil tuinbonen voorzaaien, maar lees verschillende manieren. Ik heb 9cm ronde potjes, zal ik dan 1 of 2 bonen in een potje zaaien?Er van uitgaande dat ze beide opkomen uitplanten op 15 cm of kan ik beter 1 boon zaaien en uitplanten op 10cm ofzo? Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
iwan500 Geplaatst: 19 januari 2018 Delen Geplaatst: 19 januari 2018 Tuinbonen zijn eigenlijk niet zo geschikt om binnen te groeien maar het kan wel.Ik denk dat er wel 2 zaden inkunnen vergeet ze niet afteharden.Plantafstand weet ik niet zeker dat doe ik op gevoel en dat verschilt-ook nog is met hoe je ze plant of teelt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Rob een biologische kweker die ik ken doet de zaden in een grote bak met vochtig wit zand die hij op 14/15/16 graden houdt. Dat doet hij als hij weet dat hij een week of misschien twee weken later kan uitplanten. Als de zaden gaan spruiten dan plant hij ze uit in de geulen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobN Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Ik wil ze buiten zaaien in een kasje, beschut en tegen me huis/achterraam aan Ik zag die Belgische Tom.... In zij filmpjes buiten 2 bonen in een plantgat stoppen vandaar Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
roeier Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Voor alle bonen geldt dat je best 2 of 3 in een plantgat kunt stoppen want het zijn vlinderbloemigen; die halen een deel van hun voeding uit de lucht.Toch zou ik wel wat ruimte tussen de rijen laten zodat er zon en wind doorheen kan komen; dit is gezonder voor de planten. Voor volwassen tuinboon-planten is een onbeschutte plek het beste, zeker de zwarte bonen-luis is hier het minst van gediend.Bemesten doe je normaal niet bij bonen, het kan wel, maar de zwarte bonen-luis vindt dat extra groen ook heel lekker, je bent meestal beter af door niet te bemesten bij gewassen die dat niet echt nodig hebben. Wat je zaaischema betreft zou je natuurlijk meer dan één zaaironde kunnen doen. Ik durf niet te zeggen of niet toch nog te vroeg is voor Zutphen. België bij de zee, dat zal wel lukken, maar ik weet niet wat voor impact een late vorst in Zutphen kan hebben op tuinbonen. Ze kunnen wel wat vorst hebben, en deels afsterven en dan via nieuwe scheuten doorgaan, dus het zal niet snel einde verhaal zijn.Ze zijn zeker wel zo hard om niet zoiets als 'afharden' nodig te hebben; gewoon in één klap het volle buitenleven in op een mooie dag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Carina1966 Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Ik had een zakje Aquadulce gezaaid in de herfst voor de extra vroege teelt. Er is niets opgekomen. Allemaal deukjes in de grond: de muizen zijn van boon tot boon gewandeld. Dus dat wordt binnen zaaien denk ik of in elk geval niet in de moestuin.Nog tips? Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
roeier Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Liefst zaai ik diep, zo'n 7 cm toch wel, behalve muizen zijn ook vogels erg geïnteresseerd, en je hebt minder roof als je dieper zaait.Ook helpt een diepere verankering de volwassen tuinbonen beter overeind te blijven staan in de wind. Maar mijn ervaring is wel dat muizen en woelratten hongeriger zijn in de winter, dan verlies je veel sneller wat op de tuin staat, het zal allemaal wel weer meevallen als er straks weer meer voor ze te vinden valt. Zelf ben ik sceptisch over het idee achter de Aquadulce; oogst zou wel eens niet zo heel veel vroeger kunnen uitpakken, terwijl het wel een hele winter op de tuin moet zien door te komen. En tuinbonen vind ik één van de zeer weinige dingen die zich goed laten invriezen zonder dat ze er minder op worden. Ik heb nog altijd wel wat tuinbonen in mijn vriesvak, dus een vroege oogst maakt me niets uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Carina1966 Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Och ja, dieper zal ook wel schelen inderdaad. En voorkiemen voor ze de grond in gaan. Ik had ze droog in de grond gestopt. Ik kijk veel moestuin vlogs van mensen uit de UK. Die hebben bijna allemaal een veld tuinbonen (broadbeans) staan van wel een flinke hoogte inmiddels. Ik wil dit jaar een heel bed van 2 bij 1.20 vol met tuinbonen. Vond deze link nog https://www.gardenfocused.co.uk/vegetable/broad-beans.php Vorig jaar had ik maar een half bed of minder tuinbonen. Ik vind ze lekker uit eigen tuin. Ook de toppen van de planten in een roomsaus door de pasta, geweldig! Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TomP Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Hey, Voor wat het waard is want ook mijn eerste keer dat ik tuinbonen in de serre probeer en nog geen oogst dus... Ik zaaide mijn tuinbonen (aquadulce) ergens in oktober voor, gebruikte diepe (16 cm) palmtray's, kieming verliep vlot.Uitgeplant in de serre toen ze ongeveer 10 cm groot waren, pakweg eind december waren ze al 20 cm en nu momenteel 50 à 60 cm groot.Normaal komen ze in februari in bloei voor oogst in maart. Voordeel van deze manier zou zijn: geen zwarte luis, geoogst voor dat de ruimte voor iets anders wordt benut, goed voor de wisselteelt in de serre enz. Ook hier 'last' van woelmuizen.Voorzaaien ging alvast goed, geen uitval door opeten zaden en de planten groeien alsnog heel goed in de serre dus onder glas kan wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Tuinbonen zaaien ( leggen ) kun je op tal van manieren doen, denk niet dat er een manier is hoe je het moet doen. Tuinbonen zijn niet moeilijk. Wel handig als je een paar dingen in de gaten houdt. Wil je ze vóorkiemen, ik doe dat zelf wel, kun je ze het best in een hoge bak voor laten kiemen, of hoge potten en dan met meerdere in de hoge potten. Meerderen in een p9 potje wordt echt te krap. De tuinboom maakt voordat ie boven komt een enorme lange dikke vlezige wortel. 20cm kan zeker. Stop je je 3 bonen in 1 p9 potje wordt dat echt lastig voor die wortel en wordt dat ook lastiger uitpoten later. Ik neem dus een hoge bak, waar ik een 40 tal bonen in leg, 1cm diep. De wortels kunnen een heel eind groeien en als ze dan boven komen zet ik ze op de tuin. Diepe gaten met een stok maken en elke lange wortel gaat zo'n gat in. Ik teel ze in rijtjes op 8-12cm in de rij en een 60-70cm tussen de rijen.Bij voorkiemen in pot of bak: 1x goed water geven en verder moet dat voldoende zijn. Het is nog koud, ook in de kas; vocht en kou geeft rot. Droogt je bak echt uit, dan nog eens gieten. Je kunt ook voorzichtig eens kijken of ze kiemen. Vooral niet te nat. Meestal kiemen ze binnen een week al. Ligt aan de kou, kan ook eerder. Dan nog 10 dagen de wortel maken en dan komen ze wel boven. Dat voorkiemen ben ik gaan doen om 2 dingen die de bonen bedreigen te voorkomen; 1 = rot. Gewoon vanwege het weer buiten, nat en koud. de bonen kiemen dan slecht of te langzaam en rotten makkelijk weg. en 2 = de vogels / muizen.Na uitpoten op rijtjes bescherm ik de rijtjes ook nog de 1e weken tegen de vraat van duiven, staan ze later wat hoger blijven de vogels er wel af. Vorst deert een tuinboon niet. Naast dat tuinbonen hun eigen stikstof produceren ( niet mesten dus ) , maken tuinbonen ook een soort van anti-vries aan. Eenmaal boven de grond, deert een vorst ze niks. Ze groeien dan wel even niet natuurlijk. Heel vroeg tuinbonen leggen, ben ik mee gestopt, hoewel ik vergeleken met anderen op de tuinen nog steeds vroeg ben. Voordeel van vroeg is dat je later de bonenluis voor kan blijven. Ik poot ze ook juist ópen en onbeschut: lekker op de wind. Steun hebben ze bij mij nooit nodig. Ze groeien mooi compact en niet te snel op.Heb wel eens gedacht om de paar weken te leggen, om tot oogstspreiding te komen, maar dat viel eigenlijk tegen. De 3 weken later gelegde bonen haalden de eerder gelegde bonen verderop in het seizoen in en alles was toch bijna tegelijk klaar ( misschien eens 6 weken er tussen in proberen ? ) Over het telen van tuinbonen zijn trouwens ( zoekfunctie ) best een heel aantal topics reeds.Maar goed. Alleen over het zaaien dus nu. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Annetta62 Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Wij willen dit jaar ook eens tuinbonen gaan proberen. De soort die ik gekocht heb heet Wit kiem. Na wat ik gelezen heb, zou voor zaaien in februari in potjes in de koude bak het beste resultaat geven. Even een vraag over hoe het beste deze tuinbonen te bemesten en tevens een vraag hoeveel bonen in potjes levert een goede opbrengst voor 2 personen op. Dank u voor een bericht, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Zoals u dus ook in dit topic gelezen heeft in de voorgaande berichten van Roeier en van mij ; tuinbonen behoeven geen bemesting. De stikstof maken de planten zélf aan.Wat niet wil zeggen natuurlijk, dat bonen het op hele arme, humus-arme grond het echt lekker zullen doen. De bodemstructuur moet een beetje lekker zijn, compost, daar houdt elke plant van en tuinbonen, vanwege hun lange diep gaande wortel, houdt ook wel van een wat lossere diepe grond. Hoeveel bonen in 1 potje ? Had u het eerder geschrevene gelezen ?Opbrengst : bij dóórplukken, kun je van een 4 meter planten ( bij mij elke 10cm 1 plant in de rij ) een 3 weken achtereen élke dag tuinbonen eten, ( vers ) rest geef ik weg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Annetta62 Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Sorry, hat wat beter moeten lezen Al gedaan dus en ga deze tips ook zo benutten, vriendelijk bedankt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
roeier Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Ik kijk veel moestuin vlogs van mensen uit de UK. Die hebben bijna allemaal een veld tuinbonen (broadbeans) staan van wel een flinke hoogte inmiddels.De Britse winter is erg mild door de warme golfstroom. Je zit daar meestal in klimaatzone 9, wij zitten in 7.De Britse zomer is wel weer aardig te vergelijken met die van ons. Ik vind het moeilijk om, rond de wereld kijkend, klimaten te vinden die gelijk zijn aan die van mij, en waarbij ik dan ook nog eens geen taalproblemen heb. De Canadese kustgebieden, zoals Nova Scotia, komen redelijk in de buurt, maar hebben toch nog een continentaler klimaat, dus koudere winters en warmere zomers. Je kunt vaak wel dingen oppikken van wat mensen in andere streken doen, maar een zaaikalender zo kopieëren lukt eigenlijk nooit. Wat TomP in Aaigem doet kan ik hier in het noorden zeker niet doen; de groei is hier altijd later en ook bestuivers komen pas later op gang.Mijn vroegste tuinbonen worden een prooi voor de zwarte bonen-luis. Later gezaaide tuinbonen hebben minder last van luis bij mij. Ik maak met opzet een vroeg zaairondje voor de luizen, dan blijft de rest mooi van luizen verschoond. Maar mogelijk ben ik de enige op dit forum bij wie deze werkwijze zin heeft... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobN Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Ok Dus samengevat 1 boon per potje is verstandiger, niet te klein uitplanten maar zeker niet te groot laten worden ivm de flinke wortel. Ik ga het proberen vanavond denk ik. Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
iwan500 Geplaatst: 21 januari 2018 Delen Geplaatst: 21 januari 2018 Wij zitten in klimaat zone 8b niet 7.Wij hebben ook die stroom alleen UK heeft het meer.wij krijgen ook meestal de wind vanuit de Uk net zoals die storm.http://www.plantmaps.com/interactive-netherlands-plant-hardiness-zone-map-celsius.php Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mr bean Geplaatst: 24 januari 2018 Delen Geplaatst: 24 januari 2018 Ik heb de tuinbonen eind oktober voorgezaaid in de kas en daarna buiten uitgeplant. Er zijn wel wat planten afgedraaid door de wind, maar de meeste staan nog. Ben benieuwd hoe vroeg ze zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.