Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
In 1 liter melk, 1 (a 1,5) eetlepel yoghurt van de yoghurt die ik 2 dagen daarvoor had gemaakt van een cultuurtje (snappie? )

Dat kan nu nog zo'n 10 keer, tot de yoghurt steeds zuurder wordt, en je weer opnieuw moet beginnen met een ijsklontje cultuur.

Ja, ik ben niet alle dagen even helder...blond en op leeftijd..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vannacht yoghurt gemaakt... het is dikke, romige vloeistof geworden... lijkt wel op schenkyoghurt, maaaaar... het is niet zuur!!!

Ik had 2 of 3 stevige lepels yoghurt op een liter melk gedaan. Eerst in de hooikist (bah, wat stinkt die bak... ik ga dat hooi maar vervangen door nieuw). Dat was om half vijf gistermiddag. Om half twee 's nachts vond ik het resultaat bedroevend, en zette het op de verwarming. Vanochtend dus dik genoeg, maar niet zuur. Smaakt als romige melk.

NL_06535_08_b.jpg

Geplaatst:

Geen bed of hooikist maar een warmhoudpan IDIAAL.

Uit de jaren '80.

Kan je misschien voor weinig schoren in de kringloopwinkel.Heb er voor appelvrouwtje één gekocht voor 2,00.

Heb zelf 2x 2liter 1x1 liter voor alles handig warm/koud /picknick enz

p103087196641330973864.JPG

p103087285441330973967.JPG

p103087354331330974037.JPG

Op deze manier maak ik yogurt met gewone yogurt start,en stevig 24 uur laten staan.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Grappig, ik maak de yoghurt ook in een yaourtiere van Ideal. Alleen die van mij is denk ik van vóór de jaren '80. In die van de foto gaan 4 potjes van 125 ml. Ik heb nog een iets grotere - gewoon normaal staalkleurig, niet zo tuttig - en daar gaan er 6 in. didealyalactaopen49781332172669.JPGdidealyalactadop20241332172691.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Geen bed of hooikist maar een warmhoudpan IDIAAL.

Uit de jaren '80.

Op deze manier maak ik yogurt met gewone yogurt start,en stevig 24 uur laten staan.

Zo'n ding HAD ik verdorie... en met de verhuizing weggegooid als onzinnig, want ik deed er nooit iets mee. En deze periode loop ik maar te denken of het ding toch niet ergens op zolder of in de schuur is gestapeld bij de verhuizing. Ik ben een paar winkels (type Blokker) doorgestruind... op zoek naar zoiets... lijkt me zo ideaal... ha, ha...

De volgende ronde doe ik de yoghurt misschien in glazen potten, en dan in lauw water... die hooikist is 'm niet...

Of toch even de tip van Jorieke doen: een nieuwe cultuur maken met deze niet zo zure yoghurt... eerst dat maar

Geplaatst:

Jorieke,

Ik ben jaloers op jouw melkboer... (0,50 per liter)

Hier in Amersfoort moet ik 1,25 per liter rauwe melk betalen. Dan is het wel absoluut biologische melk (van boer Kok). Ik moest ook vooruit reserveren, dus zostraks ga ik mijn litertje ophalen. Eerst eens proeven of men het thuis wel lekker vindt. Manlief kijkt er al naar uit, die kent wel rauwe melk. De jongens weten nog van niks.

Geplaatst:

Ha, voor die prijs kan ik zelf Grand Cru maken... ha, ha....

Ik heb daarnet 'onze' melk geproefd: echt héél lekker, maar ik ga nog eens verder speuren of ik in de buurt goedkopere melk kan krijgen, want als ik in hoeveelheden van 10 liter per keer ga werken, dan is het prijsverschil behoorlijk... 5,00. 7,00 of 12,50.... voor 1 kilo kaas...

Gelukkig heb ik geen haast.

Geplaatst:

ik betaal 80cent voor een liter melk. dus lekker gemiddeld. bij een melktap.

wel lekker, yogurt van "rauwe" melk

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

• 1 year later...
Geplaatst:
Geen bed of hooikist maar een warmhoudpan.

Je brengt me op een idee: op zolder staat nog wel een koelbox. Daar kan dan eventueel ook nog een kruik in.

Al had ik ook vééééél liever dat mooie stukje 'antiek' van veuvecouderc gehad

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 years later...
Geplaatst:

oudje weer boven water gehaald

ik zal er wel overheen lezen, maar hoe lang is yoghurt houdbaar

bij het opruimen van de koelkast vond ik net een vergeten beker supermarkt yoghurt

bij 4 graden C 4 weken over de tht datum heen en volgens mij nog goed van kwaliteit (anders kan je me morgen oprapen )

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben een yoghurt-cultuur gestart met 4 tabletten Bio-Kult in 1 ltr biologische volle melk (UHT). Dat heeft 14 culturen ipv 2 of 3, dat zou veel beter moeten zijn? Ik ben erg benieuwd . Vanavond is het klaar en ik heb het 24 uur ipv 12 uur laten fermenteren in de yoghurtmaker. Dat is de moedercultuur. Die splits ik in 22 dochters van elk 45 ml.

21 ervan vries ik in, de laatste maak ik weer yoghurt van door die 45 ml toe te voegen aan weer 1 ltr biologische volle melk (UHT), en dan ook weer 24 uur in de yoghurtmaker. Ik heb uitgerekend dat ik met een pak van 60 Bio-Kult tabletten ongeveer 3300 liter yoghurt kan maken, er van uitgaand dat ik slecht 10 maal door-ent.

We zullen zien...

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Nou de eerste resultaten zijn er!

Hieronder de potjes met de yoghurt, net uit de maker gehaald. Wat condens erop, maar hey, dat hoort zo, toch?

20160813205931resized79291471176539.jpg

20160813205958resized51261471176540.jpg

De yoghurt is heel erg dik, althans de eerste centimeter. Daaronder is het dunnig en lijkt het wat raar.

20160813210147resized30771471176542.jpg

Bij doorroeren wordt het geheel iets gelijkmatiger dikker. Ik vind de potjes eigenlijk best warm. Dan giet ik de hele batch in 2 siliconenvormen met gaten met 45ml inhoud elk. Het plan is deze direct hierna in te vriezen en daarna in een zak of nog beter, apart in sealzakjes te vacuumeren. Kan mijn familie ook mee profiteren!

20160813211004resized13781471176544.jpg

Als ik nog eens goed kijke, zie ik toch wat dikkige stukjes in de yoghurt, en verhip, nadat de yoghurt dus afgekoeld is lijkt ze wat te geleren en uit de vormpjes morsen lijkt niet aan de orde. Ook heb ik 24 dochters ipv de verwachte 22, maar dat kan ook aan mijn afvullen liggen.

20160813211037resized56401471176545.jpg

Nadat we bijna vergeten er een portie af te halen voor de yoghurt van morgen, zeg ik tegen manlief dat ik het toch wel sterk vind ruiken. Manlief ruikt niks, is heel erg verkouden.

We maken de nieuwe yoghurt die we dan morgen kunnen uitproberen. Alleen jammer dat deze ook weer 24 uur moet.

Zondagmorgen. Ik weet het niet, de yoghurt lijkt nu al zo dik als gisteravond, en het heeft slechts 12 uur gestaan nu... Mooi, kunnen we dan toch eerder de yoghurt eten? Manlief mag uittesten. Hij pakt een volle lepel.

En spuugt het vervolgens zo snel mogelijk weer uit.

Ik haal mijn afstand-temperatuurmeter-pistool-ding. Potjes zijn zo'n 48 to 51 graden. De bodem van de Silvercrest Yoghurtmaker is boven de 42 graden. Manlief zegt dat de 'yoghurt' smaakt naar zwaar verzuurde karnemelk. Niemand hier of in onze familie lust karnemelk, de hele batch kan dus weg.

Zo zonde van mijn tijd. Maar manlief zegt dat we een andere moeten kopen MET temperatuurmeter en MET timer. Kijken of het dan beter gaat. Ook geven de Bio-Kult tabletten nog een kans. We weten niet excat waar het aan ligt. Feit is dat de yoghurtmaker de potjes te heet laat worden. Ik ga die yoghurtmaker wel gebruiken voor het smelten van was ofzo, of weet ik wat. Dat ding is niet weg. Maar jammer blijft het.

Binnenkort dus een nieuwe yoghurtmaker, en dan proberen we opnieuw...

It ain't what you do, it's the way that you do it

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...