Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ze staan bij mij in palmpotten in een Lidlkasje (en ander deel in iemands kas).

Met niet al te heet weer krijgen ze 1x per 4 á 5 dagen een scheut water met voeding zodat er een laagje water in de buitenpot staat wat ze naar believen kunnen opnemen.

Met hete dagen is het ongeveer 1x per 3 dagen.

Maar de planten geven het zelf prima aan, als ze de blaadjes wat laten hangen dan is het tijd voor wateren.

En als ze omvallen te laat. Zonder water is de kluit zo licht...

Zo weinig water geven, hoe groot zijn die palmpotten dan wel niet?

Hoe kleiner de pot, hoe kleiner de buffer. Bij 1L pot kan het tweemaal daags zijn, bij 3L eenmaal daags. Maar bij een volle plant en dit weer kan dat met 12/L ook het geval zijn.

Ik heb nog twee 6L potjes staan met grond. Voor de Thai Sun voldoende, maar die zijn al verpot, dus groot genoeg voor een Rawit, Erny?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Amrutten: Of ze het zijn kan denk ik niemand met zekerheid zeggen, maar ze lijken in ieder geval op de takanotsume peper.

Toevallig misschien bij Aliexpress o.i.d. gekocht?

Geplaatst:

Met de moestuindag heb ik een peperplantje gekregen van Angela....Big Jim zou het moeten zijn. Maar die is niet wit in den beginne.....ben dus erg benieuwd naar wat dit is....ze zijn geel wit en lijken nu witter te worden.

Wel een mooie plant met veel vruchten eraan!

Hoop dat iemand het weet....

image11731531233671.jpegimage16371532462299.jpeg

Geplaatst:

Nieuw probleem.

Af en toe heb ik wel. Eens een paprika die een plek krijgt of er af alt, maar nu heb ik veel pPrikas in vschillende plnten die bruine zachte rotte plekken hebben, en paprikas die al zacht zijn...die gaan plekken krijgen vrees ik. Meestal gaan de paprika's wel goed. Maar nu? image39441532870050.jpeg

Iemand een idee wat dit is? Ik word er niet zo blij van.....en twijfel of ik ze nu allemaal groen moet gaan oogsten?

Geplaatst:

Herkenbaar! Eent antal van mijn paprika´s hebben binnen een dag ook van deze bruine plekken gekregen. Staan in potten, buiten. Oorzaak: denk bijna wel zeker de felle zon en hitte van de laatste paar dagen, want een dag daarvoor was er dus nog niets aan de hand. Overigens vond ik deze paprika's alleen aan de planten in pot die dicht bij de zuidmuur (erg warm natuurlijk) staan. Paprika's aan planten met wat meer ruimte om zich heen zijn niet aangetast.

Geplaatst:

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de watergiften dan met de hitte, al zou de hitte ook kunnen.

Heb er zelf ook last van bij enkele rassen (andere rassen niet) , bij mij staan ze in volle grond en niet tegen elkaar. Tot twee weken terug kreeg alles hier max 2 keer per week water en zelf de paprikaplanten hingen dan tegen de volgende beurt altijd al slap. Ik zit door de droogte wel op woestijngrond (zand). Denk eerder te weinig water of te koud water. Hier is het namelijk grondwater van 8m diep dus koud.

Geplaatst:

Bij mij worden ze allemaal rimpelig maar wel zonder bruine plekken. Ook de groene paprika's. Ik vermoed door te weinig water, ik ben net terug van vakantie dus de planten hebben 3 weken heel weinig water gekregen. Hopelijk herstelt het zich met extra water geven.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hallo allemaal

Hier precies het zelfde bij paprika's en tomaten

Volgens mij duidelijk combinatie warmte water geven in de serre hier

Ook dit jaar duidelijk minder tomaten

2 grote ramen 70cm bij 110 cm hele zomer open plus over dag deur normale open staan aan een zijde

Tegen over de ramen 1 raam 70cm bij 80 cm 24 uur open voor de trek

mijn serre is in de top 280 cm hoog

over beide korte kanten in de nok een raampje 30 cm bij 30 cm

ondanks de trek in de serre het probleem neus rot is onregelmatig water geven

Ps. heeft ook wel even geduurd voor dat ik in de gaten had wat ik diverse neus rot had

Van af dat moment meer water gegeven alle aan getaste tomaten paprika's verwijderd

Nog wel enkele tegen gekomen maar nu gaat alles veel beter

Heb ook nog een afdak 3meter bij 3 meter vaar van 2 kanten los zijn

Daar groeit de zelfde tomaten planten 4 stuks als in de grote serre

Maar hier doen de planten het veel beter veel grotere tomaten enz. geen neus rot

Ook had ik 40 aardbeien planten in april al geweldig in de bloei in de serre over wintert

Veel aardbeien maar werkelijk smaakloos terwijl het verleden jaar geweldig ging

meer hobbyisten hier in de buurt het zelfde probleem met de aardbeien

Tevens een ander water probleem bloemkool

Had 8 bloemkolen in 12 liter botten staan groeiden geweldig

Elke dag water gegeven per pot ongeveer 1.5 liter

Toen de bloemkool kwam alles afgedekt door bladeren te knikken

Bloemkolen begonnen aan de onderzijde bladeren te verliezen

wat meer water gegeven 1 bloemkool geplukt en gegeten erg lekker

1 week later weer plukken steeltjes roosjes helemaal bruin van binnen alles weg kunnen gooien

Tevens zwarte spikkels op de bloemkolen ?

Ben een beetje geïtereerd dat ik niet zo goed heb opgelet Maar het was ook zo warm in mijn serre

Een goede les voor volgend jaar en veel geleerd

Normaal deel ik veel tomaten in de straat uit maar zit er dit jaar niet in veel te weinig tomaten

hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie hebben

ronnie24

Geplaatst:

WATER WATER

De laatste weken wat meer water gegeven

Resultaat vandaag 4 kilo vlees tomaten geoogst allemaal met scheurtjes te veel water

Heb er tomaten puree van gemaakt

Makkelijk als we een lekkere tomaten soep willen maken

Allen Cherry tomaten planten hebben een ander probleem met dit warme weer

als de trossen half rijp zijn beginnen de eerste rijpen cherry.s alle maal te verschrompelen

wat een mooie zomer voor de zon genieters

niet voor stadse met achter het huis een homade kas

en ik ben er toch zo blij mee

ronnie24

Geplaatst:

Iemand enig idee welke peper deze rakker is? Ik dacht dat het een white Bell paprika was en nam er een hap van. Mijn maag staat nog steeds in brand. Geen paprika dus... wel een venijnig pepertje. Iemand een idee wat?

Al mijn kaartjes hebben of een shuffle gehad, of zijn schoongespoeld.

0ff2069032046505ee4b012968ba9e1c.jpg

57b1d61d0726a345fb9aab72a829dadd.jpg

Geplaatst:

Ik vind het ook jammer dat de punt er niet meer aan zit

Sja... wat ik me herinner aan namen is numex, shisito maar die is het niet en de pimiento de padron ook niet en een paar Turkse pepers.

Numex is nieuw voor me en zou het kunnen zijn. Evt een Turkse peper, maar dat lijkt me ook niet, omdat de wittige zoals deze zoet zijn en de rest donkergroen is of geel en pittig. Verder weet ik niet meer wat ik heb gezaaid.

Wel een mooi leermomentje, want komend jaar ga ik ook alles noteren in een boekje i.p.v. alleen op een kaartje. Als het kaartje niet wordt weggegraaid en elders in de grond wordt gestoken, speelt het weer een spelletje met me. Heb tig lege stekers! Handig.

Geplaatst:

Met Numex worden de pepers aangeduid die ontwikkeld zijn op de New Mexico State University. De rasnaam wordt dan voorafgegaan door 'numex'. Er zijn ettelijke 'numex' soorten te verkrijgen.

Misschien kun je nog achterhalen op een bon/rekening/correspondentie welke numex soort jij hebt.

Geplaatst:

Aha.... nóg meer geleerd! ik had een zakje zaad gekocht met numex erop en alles gezaaid en een paar van charly gekregen met de naam numex zonder toevoeging. Nou ja. Het is een heet pepertje in elk geval en mooi leermoment. Jammer dat mijn maag er onder heeft moeten lijden maar dat is ook weer over

Geplaatst:

Numex ontwikkeld voor commerciele teelt, niet zo zeer voor hitte. Zover ik weet hebben ze geen echt hete soorten. Al hebben ze daar ook onderzoek naar gedaan (de 2 miljoen scoville claim voor Trinidad Scorpion Moruga). https://cpi.nmsu.edu/nmsu-cultivars/ Maar ja elk chilipepertje doet mijn bek trekken en alles gutsen, dus ik begrijp je reactie.

De meeste zijn zoet of sierpepers met geen tot beperkte hitte, hoogste wat ik kon vinden was 9450 shu. Ik heb nog niet alle pdfs doorgenomen. De Big Jim en Sandia hebben deze score,

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Mellie Je hebt in een Aji Blanco Crystal gebeten, zo dit een van mijn pepertjes was. Die zijn bij mij dit jaar ook een stuk pittiger dan het jaar ervoor. Ze horen eigenlijk vrij mild te zijn.

De numex die je had, ziet er meer uit als een mme Jeanette en fel geel/oranje. Maar omdat het de numex suave was, maar heel mild heet. Met een uniek sterk aroma. Doet mij aan Surinaamse roti denken.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De eerste (wel onrijpe) Carolina reaper

77FA997B-46D4-41C4-90A5-74811819696371481534685483.jpeg

Thuiskok was zoals gewoonlijk weer proefpersoon

Was lekker heet aldus de chef..

Daarna moest er nog een cayenne geproefd en de limon pepperen als laatste de tabasco pepper....daar ga ik tabasco saus van maken (wel de snellere manier ) dat betekend volgens mij alsnog 3 maanden fermenteren...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...