helena Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Gisteravond om half 10 een kilo of 15 pruimpjes gekregen. Wat een feest.....vroegen om directe verwerking. Dát ging niet lukken; heb nog nooit jam gemaakt, de glasbak moet nog uitgezocht en gereinigd en die pitten? .Deze pruimpjes zijn zo klein als kersen, geel en rood. Smaken heerlijk maar met de hand ontpitten zien ik niet zitten, moet leuk blijven. Heb ze gewassen en ingevroren, wachtend op mijn eerste jam-maak-ronde. Zie dat er verschillende ontpitters te koop zijn. Iemand ervaring ermee Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Ik ontpit nooit, alles gaat in de sappan Later druk je dan het vruchtvlees door een zeef als je dat ook nodig hebt. Of je maakt gelei.En anders gewoon in een grote pan, koken tot alles lekker zacht is, en dan door een grove zeef drukken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 oi, ik druk de pitten er gewoon uit ! bak met vruchten in de gootsteen daarnaast je pandaar dan boven met je duim de pit er uitrukken net over het randje overboort en de vrucht in de pan laten vallen en volgende....heb 6 kilo gemaakt maandag was zo klaar met schil en al verwerkt even de bleder er door, heerlijk ! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
veuvecouderc Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Ik ontpit alles dat groter is dan een bes, en ik gebruik voor bijvoorbeeld kersen (en maribellen0 zo'n soort dingetje http://www.mathon.fr/cat-boisson/accessoires-cocktails/Denoyauteur-olives-PID40024.aspx Ik heb er twee omdat ik over de ene niet tevreden was. Het blijft altijd een gedoe maar ja da's inherent aan zelf doen (en als je geen sappan hebt). De pitten kook ik daarna uit en ik bewaar in ieder geval de kersenpitten om misschien ooit nog zo'n hittepit (kruik) te maken. Pruimen ontpit ik gewoon door ze open te snijden en de pit eruit te halen. Is nog meer werk..... Maar ja mijn huis en tuin zijn mij werk dus ik kan er tijd aan besteden. Als je alles uit je vruchten wilt halen kun je de pitten ook in alcohol bewaren, dan trekt hun smaak nog in de alcohol en die alcohol kun je later weer voor likeur ofzo gebruiken. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
helena Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 Kijk dat is mooi, alles van de vrucht gebruiken. Vindt het zonde te moeten zeven, ben je ook de schil kwijt. Nou kreeg ik die lading pruimen van ons moeder die ze ergens langs de weg had geplukt, geel en rood maar vooral klein. Zag ik gisteren bij m'n werk volgens mij dezelfde vruchten hangen, het was een struik. Welke soorten zijn dit? Blijkbaar worden ze gebruikt door de gemeente om aan te planten ( gemeentevuil....) en een vruchten dat er aan hingen. Handiger en misschien nog goedkoper dan een boom? Quote
helena Geplaatst: 15 juli 2011 Auteur Geplaatst: 15 juli 2011 Wel, gisteren de pruimpjes, heb er nog geen naam bij gevonden, vanuit de vriezer zonder water opgezet en aan de kook gebracht. Gezeefd door een vergiet, nog eens door een andere zeef en met de mixer erdoorheen om vooral niet teveel pulp verloren te laten gaan....Suiker bijgevoegd 1:1 en in uitgekookte potten gedaan. Aanrecht zat ónder en een berg afwas geproduceerd. Maar het resultaat mag er zijn; veel gevulde potten waarvan het deksel ingedeukt is. Zoals ik las een teken dat het goed gegaan is. Helaas kwam er naderhand achter dat het afgeschuimd had moeten worden. Waaruit ontstaat het schuim? Volgens moeders kan het geen kwaad vwb de houdbaarheid? Ziet er prachtig uit in de potten en de smaak; ZOET, ZOET, ZOET. Kan het nog wel gebruiken als siroop maar of het ooit op komt? Vanavond door de yoghurt ascorbinezuur ( vit. C ) toegevoegd wat de zoetigheid wat minderd. Ga dit voorlopig niet meer maken, liever puur sap en dan maar een vriezer erbij Quote
helena Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Vandaag de potten pruimen, soort van gelei, leeggemaakt en vermengd met aardbeien, 1:1. Resultaat ; veel potten lekkere sap, wat nog zoet genoeg is. Eindelijk probleem opgelost. Kwam ook nog wat flesjes vlierbessensap, zelf gemaakt in 2001!, tegen. Niemand die er van hield hier, door de pitjes. Heb deze gezeefd en door de pruimen en aardbeien gedaan. Smaak is goed dus, hopelijk ook houdbaar maar dat zal de tijd leren. Quote
Thessa Geplaatst: 29 juli 2011 Geplaatst: 29 juli 2011 heb net nieuwe uitvinding gedaan, lees maar eens bij thessa's recepten....ontpitten met een waszakje Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
helena Geplaatst: 29 juli 2011 Auteur Geplaatst: 29 juli 2011 Met een waszakje , zal eens zien, ben d'r benieuwd naar. Slimme oplossing Thessa, dat doe nadat je een ontsapper hebt gebruikt? Wordt nu ook wel nieuwsgierig naar zo'n apparaat. Quote
Thessa Geplaatst: 29 juli 2011 Geplaatst: 29 juli 2011 Met een waszakje , zal eens zien, ben d'r benieuwd naar. Slimme oplossing Thessa, dat doe nadat je een ontsapper hebt gebruikt? Wordt nu ook wel nieuwsgierig naar zo'n apparaat. hoi ja de prut die overblijft na het ontsappen vondt ik te veel hoeveelheid om zo maar weg te gooien, maar heb het nu alleen nog met kersen geprobeerd morgen maar de bramen proberen ( neem ik wel een waszakje met fijnere gaatjes )en de ontsapper zou ik niet meer kunnen missen naast het ontsappen kun je er zo veel meer mee, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, zelf eten bereiden omdat ie het stoomt....boulion trekken uit restjes kruiden/groenten uit de tuin enz...enz......zit ook een recepten boek bij heel informatief !die van mij komt bij van der kooy uit jubbega vandaan, met 10 liter inhoud, heel teveden.mocht je veel sap willen maken is een houder met handvat om de flessen in te zetten heel handig, die worden loei heet ! wij hebben er zelf een gemaakt van een blik en een gebogenhandvat, kan ook maar onmisbaar. Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
speets Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Even dit stokoude draadje omhoog hijsen. Thessa geeft hier een geweldige tip om gare kersen snel en eenvoudig te ontpitten als je jam wilt maken. De diverse apparaten laten óf veel pitten zitten, óf het moet kers voor kers, en dat kost nogal wat tijd.Op haar site is het niet meer terug te vinden, maar het zal zoiets zijn, maar dan een groter model, ook zelf te maken van grove nylon vitrage: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Het ontpitten-met-een-waszakje staat hier op het forum beschreven: recepten-van-thessa-t966-70.html#p43499 Quote
speets Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Oooo... thnx Zij laat de steeltjes er ook aan zitten, helemaal makkelijk Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.