Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gezaaid/geplant 2018

Erny

Aanbevolen berichten

Ik ga straks mijn yacon broedknollen oppotten.

Hoeveel broedknollen heb je? Het lijken er aardig wat. Ik had vorig jaar van een broedknol echt verrassend veel opbrengst. Dit jaar hoop ik met twee broedknollen (een is al uitgelopen, de ander nog niet) nog net wat meer opbrengst te hebben. Zo lekker dat spul.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de bovenste 3 cm afgesneden met een oud broodmes, en de deelplakken opgepot

Wat bedoel je? De bovenste 3 cm van de kluit? Vertikale deelplakken?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en ja.

Iets uitgebreider: Bovenste horizontale plak van ongeveer 3 cm blijft, rest van doorwortelde grond gaat weg.

Van die plak snijd ik dan een aantal mooie stukken. Breken en scheuren gaat ook wel.

Resultaat met verse potgrond vermengd met wat zand. Originele, voorheen dichtgegroeide bak; en drie bonus potjes:

2018032010171442961521537564.jpg

Het echte resultaat is uiteraard pas als ze goed aangeslagen zijn. Vorige jaren was dat al na een paar weken, afhankelijk van de temperatuur.

Het hoeft niet zo, ze komen in de oude grond ook wel weer terug. Trouwens ook tussen de strak aaneensluitende tegels, onder die bak.

Ik wil echter de oude doorwortelde potgrond vervangen door vers.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga straks mijn yacon broedknollen oppotten.

Hoeveel broedknollen heb je? Het lijken er aardig wat. Ik had vorig jaar van een broedknol echt verrassend veel opbrengst. Dit jaar hoop ik met twee broedknollen (een is al uitgelopen, de ander nog niet) nog net wat meer opbrengst te hebben. Zo lekker dat spul.

Ik heb vorig jaar 3 stengelstekken geplant en die hebben redelijk wat knollen gegeven. De broedbollen heb ik telkens in 2 gesplitst, dus kan ik dit jaar 6 planten poten. Geen stengelstekken genomen, gewoon de broedknollen in licht vochtig zand in de kelder gezet.

Ik vond ze ook verrassend lekker. En ze geven geen winderigheid (bij mij toch) in tegenstelling tot aardpeer.

Dit is de opbrengst van vorig jaar. Ik heb er nog een paar in zand in de kelder staan. De schil is donker verkleurd maar ze zijn nog altijd stevig en bruikbaar.

P120078472201521558363.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg ineens tomatenstress. Te weinig tomaten gezaaid en ik voelde het serieus in mijn hele lijf. Dus wat doe je dan? Precies. Ik heb wat van Ann123’s tomatenzaden gezaaid (wederom dank, wat een boel!) en gele vleestomaten van Van der Wal. Gelbe köningin. Klinkt toch behoorlijk voorlijk en foodsnob die ik ben, eet natuurlijk alleen koninklijke tomaten

Ook een tablet heirloom asian zadenmix van Spitskool in een bakje gedaan met 850 ml water. Eens kijken wat dat oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb anderhalve week geleden toch nog de lemon drop peper gezaaid (omdat mijn andere pepers niet allemaal even enthousiast meededen...) en deze gaat als een dolle! Beter nog zelfs dan de sweet banana pepper die ook al aardig zijn best doet. Inmiddels heb ik weer voorzichtig goede hoop om een flinke voorraad gedroogde pepers voor dit en volgend jaar aan te leggen.

Hier op de 10e gezaaid en de eerste begint net zichtbaar te worden. Ik vermoed dat druivenkasje 170-13.jpg toch minder warm is dan de Action/Elho kweekkasjes. Die hebben wel weer droge en drijfnatte potjes in de trays met groene aanslag op de bovenkant, daar hebben de druivenkasjes geen last van.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg ineens tomatenstress.

Haha herkenbaar. Ik kreeg auberginestress, dus ik heb aubergines bijgezaaid.

Op de volkstuin nog een deel van de peultjes uitgeplant, en winterspinazie, Turkse spinazie, radijs, raapjes en bietjes uitgeplant, alles onder vliesdoek. Vliesdoek rules.

In de kas nog wat sla en wortels gezaaid, en in de volle grond Japanse radijs gezaaid. Ben benieuwd of het wat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dinsdag stiekem tussen de knoflook wat Rucola gezaaid. Alleen de bovenste laag was dooi... maar kon het niet laten.

Woensdag voorgezaaid in bloembakken:

- Peul: Grijze Roodbloeiende

- Peul: Shiraz (Paars)

- Erwt: Kleine Rheinlanderin

- Snijbiet Lucullus

- Bindsla Little Gem

- Bindsla Paris White

- Kropsla (Hongaarse)

- Kropsla Meiköningin

- Bloemkool (kleine)

- Palmkool

- Kailan (diverse soorten o.a. die van vd Wal)

Bakken staan afgedekt in de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel gezaaid tussen alle pechgevallen door met niet 1, maar wel 3 verschillende kinderen.

Ik heb vorig jaar karton en paardenmest gedaan in 2 moesvakken. Zag er echt super uit! Amper onkruid. Wat zeg ik, eigenlijk geen onkruid, alleen wat gras.

Heb 2 tunnelkasjes opgezet en onder 1 alvast dingen voorgezaaid onder de noemer winterzaaien. Sommige dingen te vroeg, maar als het niet opkomt, merk ik het vanzelf. Ook wat dingen nog in het muurkasje erbij gefrot. Gaat prima

- Italiaanse rucola

- radicchio

- 4 soorten sla

- Kailan

- pakchoi

- purple peacock (paarse broccoli-boerenkool achtige)

- lavendel kleurige latherus

En... ik mis wat. Weet ik niet meer. Maar genoeg om me even zoet te houden vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer behoorlijk gezaaid.

Peulen: dubbele rij 1,5 meter

Radijs: 1m

Meiraap: 1m

Bosui:1m

2 soorten snijbiet

Vroege aardappels gepoot. Voor mijn doen iets later dan normaal. Afgelopen 3 jaar rond 15 maart al de eerste aardappels in de grond gedaan.

En wat sla (meikoningin en lolals rosso) uit geplant. Zowel in de kas als in volle groen onder een glas plaatje. Kijken of het wat wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...