Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Erny

Aanbevolen berichten

Gniffel, heel goed Laen! Al had ik er best eat kunnen missen. Goed bezig geweest vandaag

Vandaag was de dag dat er paardenmest bij de manege gehaald zou worden voor mijn pompoenenborder. Ik moet daarvoor niet alleen de paardenmevrouw warm ervoor krijgen, maar ook manlief.... alletwee gelukt. De man met wat meer moeite overigens. Staat meneer bij de manege; geen aanhanger! Naar de andere manage gereden, ook niks... eigenaar was niet bereikbaar vandaag, dus onverrichter zake naar huis. Echt balen...

Was desalniettemin genoeg te doen. We hadden lekkage op de patio door een ingestort stuk bitumen golfplaat. Nieuwe gehaald, gezaagd met de teerzaag, geplaatst, verstevigd met balkjes zodat toekomstige lekkages voorkomen worden.

Slakken verwijderd. Brrrr. Zaten in de zandbak. Een salamander aangezien voor een naaktslak. Greep hem in zijn kladden (bij zijn kladden?!) en wilde hem de sloot ingooien, toen ik een staart zag. Hij lag op zijn rug in de zandbak waardoor ik hem had aangezien voor een naaktslak. Zelfde patroon. Na een aaisessie van de dochter mocht hij weer de zandbak in. Deksel erop. Helaas zijn voedselvoorraad vermoord.

34cb744198c157bb5c2fd0af31ef98f3.jpg

Tunnelkasjes geplaatst en 1 ervan ingezaaid.

Voor:

094f1abd6e34c1f60afe3a9b556cb325.jpg

Na:

53b2cba33b92eb933aeecf3af786c8dc.jpg

De kleuters in huis mogen niet in mama’s moestuin komen. Ze helpen graag mee, maar alleen daar waar ze geen schade kunnen aanrichten. Er werd deze week gejammerd dat ze hun eigen moestuinbak wilden. Zo gezegd, zo gedaan. Ziet er superleuk uit! Dusdanig leuk, dat ik er ook een voor mezelf wil

Nu het nog leeg was, mocht meneer er even in liggen. Een moesbed

35d2f92ce9b329cd2572f47df72d3830.jpg

Morgen mogen de kindjes het inzaaien. Ik had afgelopen jaar ergens Woezel en Pip zaadjes erbij gekregen en die mogen nu dan eindelijk de grond in.

Hun paprikaatjes komen trouwens eindelijk op. 2 potjes, zelfde grond, zelfde zaad, zelfde zonnige plek met roulatie van links en rechts. Bij de een staan er 5 zaailingen omhoog, bij de ander 1. Of 1,5, vooruit. Je ziet bij 1 zaadjes dat er een mini puntje uitsteekt. Heel gek hoe dat werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast is het een dynamische accumulator voor omliggende planten met zijn penwortel en als je hem direct boven de grond afsnijdt en de wortel gaat rotten ondergronds dan is dat een gezond pad voor andere planten.

Ik zou dat uitsteken nog komen doen ook als het niet zo ver weg was - ik probeer er hier zoveel mogelijk rond de fruitbomen te zetten .

Ik krijg de paardenbloemen ook niet weg. Sterker nog, als er een klein stukje in de grond blijft zitten krijg ik ineens 12 plantjes die uit dat kleine stukje komen.

Hoe kan het dan als ze zouden moeten gaan rotten?

Als ik ze vlak boven de grond weghaal krijg ik een dikke wortel van minimaal 30 cm.

Ik wordt helemaal kriegel van de paardenbloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg de paardenbloemen ook niet weg. Sterker nog, als er een klein stukje in de grond blijft zitten krijg ik ineens 12 worteltjes die uit dat kleine stukje komen.

Hoe kan het dan dat ze zouden meten gaan rotten?

Als ik ze vlak boven de grond weghaal krijg ik een dikke wortel van minimaal 30 cm.

Ik wordt helemaal kriegel van de paardenbloem.

Hm ik was onder de indruk dat het geen vegetatieve voortplanting zou hebben (en dus alleen via zaadjes) ..Maar ik lees nu dat er 200 soorten ongeveer zijn en vegetatieve voortplanting via vertakkingen van de penwortel inderdaad voorkomt.

Ja dan heb ik geluk, maar is het voor jullie geen fijne klus die weg te houden inderdaad. Dat komt neer op volhouden dan ben ik bang .. dus uitsteken kan maar als een stukje wortel blijft zitten kan dat een nieuwe worden. En de andere weg is elk klein opkomend paardebloemetje wegsnijden zodat er geen blad meer is om de wortel te voeden.

Voor mij is die zelfde strijd met diverse soorten distels door het hele gazon (zo niet cool met een kleine) en brandnetels overal en overal om ons heen.

Ik noem dat weghalen dan ook een "distel-run", misschien morgen maar weer eens doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog weer een andere optie om een paardenbloem de das om te doen, op plekken waar je niet de diepe wortel kunt weghalen is inderdaad de wegrot-methode. Dat houdt in, dat je de bovenkant wegsnijdt, maar nog net een extra handeling toepast. Stel dat je dat wegsnijden met bv een aardappelmesje doet, je na het vlak wegsnijden van de kop, er met het mesje nog even lekker in gaat zitten peuren, verticaal dus. De penwortel goed rafelig beschadigen, insnijden enz. Dan rot de kop echt wel in en trekt de rot vanzelf de hele wortel door. Het snel, netjes recht aan de kop afsnijden helpt inderdaad maar even. Zo blijft de penwortel intact. Haal je de penwortel meer dan de helft weg is overigens ook wel voldoende hoor, het onderste deel van de penwortel heeft niet dat regeneratievermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een topic over de paardenbloem begonnen?

Ik heb voorgezaaide sla geplant op het nieuwe preibed en er een vlies overheen gedaan.

Vannacht nog naar buiten gegaan het bleek al min één te zijn en dus de Perzikboom weer afgedekt met vlies.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren al genoten van het mooie weertje. Moestuinbak verlucht en extra grond bijgedaan. Sla en radijs gezaaid. Koude kas schoongemaakt, bietjes gezaaid.

Verde had ik nog een aantal vioolplantjes. Heb dan maar de bloembakken voor de vensterbanken schoon gemaakt en hierin viooltjes gezet. Toch meteen een vrolijker zicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend de moestuinbakken (alle 54 vakjes ) weer klaar gemaakt. De laatste veldsla, winterpostelein en mizuna geoogst voor vanavond. Samen met de dochters wortels, diverse sla, (snij)biet, palmkool en radijs gezaaid. De voorgezaaide sugarsnaps gepoot en nog wat extra rechtstreeks gepoot.

Binnen zonnebloemen en tomaat voorgezaaid.

En tussendoor heerlijk genoten van het zonnetje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten (vooral fruit en kruiden) voor de voortuin (die weer helemaal gevuld moet worden) klaargezet, me wanhopig afgevraagd wat ook alweer precies wat was in sommige gevallen, stenen uit de aarde in de voortuin gehaald en onkruid gewied. Nu is het wachten op de aarde om de voortuin weer aan te vullen (hij is wat groter geworden nadat alles eruit moest vanwege wegwerkzaamheden).

Daarna echt heel, heel erg veel (waarom doe ik mezelf dit aan?) zaailingen verspeend naar grotere potjes en verhuisd naar de gisteren in elkaar gezette stellingkast in het achterhuis. Vervolgens nog even het schuurtje (dat wel heel erg vol was) uitgeruimd, de houten schommelbank in de olie gezet en nu vanaf de bank bedenken wat ik nog meer had willen doen. (Gelukkig blijft het in de avonden weer langer licht, dus ik kan ook doordeweeks lekker aan de slag! De wintertuin moet echt weer een lentetuin worden.)

Straks nog even wat lege plekjes in de woonkamer vensterbank opvullen met nieuw zaaigoed. Ik wil tenslotte ook wat uit te delen hebben op de 020 moestuinforumdag.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een topic over de paardenbloem begonnen?

Ik denk dat die top-tip van Bit mij ook gaat helpen bij de distels .

Maar vandaag geen distel-run gedaan. Had gisteren ook wat kalk gestrooid bij de volwassen fruitbomen en de buurman heeft wat kalk korrels met de tractor door de heg heen geschoten. Gratis kalk korrels altijd +1 .

Wel 5 gaten gegraven en de grond met grondverbeteraar en wat potgrond omdat ik te kort had van alles klaargemaakt voor de 5 rabarbers in C2 van Vreeken en potten klaargemaakt met een grond-mix voor de groente die m'n vriendin in kweekbakken in leven heeft weten te houden. De echte moestuin in de grond wordt 2019.. nu ervaring opdoen op deze manier .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geconstateerd dat ik voortaan wanneer ik grafkaarsen inzet om de kas op temperatuur te houden (bloesem nectarine) ik betere veiligheidsmaatregelen moet treffen. Was iets te gemakzuchtig geweest.

Er is een fel brandje in de kas geweest dat naast het versmeulen van 3 plastic potten ook bijna een opgeslagen kinderpicknick tafel te pakken heeft gekregen. Nu moet ik het doen met lichte brandschade aan de nectarine wat ie zeker gaat overleven, maar de bloesem --- waar alles om begonnen is- is echter verschroeid, dus een zero opbrengst dit jaar. Boontje komt om zijn loontje.

Verder de boomspiegels van de abrikozen verder ontdaan van de laag houtsnippers i.v.m. nachtvorst gevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees allemaal leuke dingen en een goede tip van Bit! Op het nieuws van Goldfish na dan... sjonge, gelukkig niets ergers gebeurd met de kaarsen... oppassen hoor!

Hier 2 lekkere dagen gehad met een beetje moestuinieren en een beetje genieten en dan weer even moestuinieren en weer rond.

De kinderen mochten hun moestuinbakje vullen die papa gisteren heeft gemaakt. Er is gezellig gezaaid en de bak is geschilderd. Mama heeft haar eigen bak gekregen, want die van de kinderen beviel me heel erg. Jeej! Heel blij met de extra plek. Alles met resthout wat heel shabby naast het huis onder een afdakje ligt. Het is met ons erbij in de wijk trailer trash wat ik je brom Gelukkig is er weer wat minder hout nu. Toch ergens goed voor dat geknutsel.

Het werd zowaar nog lekker warm in de zon. Een extra rondje gelopen en gewoon even genoten. Vogels gekeken. Blij weer. Je voelt de lente!

De moestuinbak met planken onder de latten voor het geval het op het gazon moet staan

d4124042cb163f27470fda704afbf8a9.jpg

Kiekeboe!

56e3fe9cfa13638f57baed56155db1c9.jpg

Secuur werkende kindjes

9a3f3898de91e7d2a47143d55b1246d1.jpg

Laat de zomer maar komen!

fe024519424242a69c5fda469bbf5b3d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het volkstuinavontuur afgesloten. De broeibak en de laatste planten weggehaald. Thuis hebben in de voortuin een walnoot Broadview aangeplant. De moestuin achter het huis begint vorm te krijgen. Het aardappelveld van ca 60m2 is grotendeels omgespit. De bessen en de bramen staan op hun plek en beginnen al uit te lopen.

Langs de sootkant loopt de rabarber al uit. Binnenkort worden de asperge klauwen geleverd en kan ik een nieuw bed aanleggen. Volgende week nog een boomstronk wegfrezen en dan kan de rest gespit worden. De vele slakkeneitjes die ik opspit beloven een uitdagend jaar. De tuin is 20 jaar grasland geweest (veenbodem) het zal een paar jaar vergen voordat er een gezonde teeltbodem ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat zijn jullie allemaal goed bezig geweest zeg!

En wat een lieve snoetjes Mellie! Leuk dat de kleintjes het moestuinieren zo waarderen.

De afgelopen dagen ben ik druk geweest in de tuin.

Moestuin net is verhoogd naar +- 3 meter, zodat ik geen problemen meer heb met stokbonen (mijn hele moestuin is omheind )

Gister heb ik samen Ik heb gister 100 aardbeiplantjes geplant, en die bakken moet ik nog gaan verzetten.

Want ons hondje van 8 maanden trekt aardbeiplantjes uit de bakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag maar weer aan het ophogen geslagen, nóg 4 kruiwagens op het aanstaande uienveld. Daar kunnen volgend keer de uien en sjalotten gepoot worden.

En nog wat schraapsel voor op de paden ter verhoging ende versteviging.

En gekletst met tuinbuuv.

Gister bij het huisje weer twee karren snippers verspreidt.

En kon het zaterdag niet laten... bij de Aldi kwam ik vaste planten pakketten tegen:

https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen/vanaf-zaterdag-24-03/bloembollen-voor-vaste-planten-5526.article.html

Tja... dus de paarse en de gele meegenomen.

En gezien de boel al begon uit te lopen heb ik deze allen eerst ieder in eigen pot even gepoot. De plek waar ze komen te staan is nog niet klaar (is net ontdooid). Hopelijk zijn ze straks wel uit te poten zonder al te veel problemen.

Zaaibakjes in de kas begoten.

Nog meer Wilgekatjes kunnen knippen.

Rest van de zondag bij het vuur gezeten, zere knie van al het gesjouw dus rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel rommel opgeruimd en de zomerframbozen gerooid.

Blij dat ik niet gewacht heb tot het najaar: er kwamen wortels mee van meer dan 1 meter lang, vol uitlopers

2018-03-25-432911522063270.JPG

De radicchio heeft de vorst overleefd (de witlof trouwens ook) en er was al een rupsje wakker.

2018-03-25-164241522063267.JPG2018-03-25-529871522063273.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie foto met de rups

@DannyL lief he?! Bijna net zo uitdagend als werken met een pup in d tuin

Zelf vandaag maar een heeeel klein beetje gerommeld in de tuin. Mag geen naam hebben. Klein beetje onkruid eruit getrokken en de uitgebloeide ranonkels buiten in 2 potten gedaan. Ben dol op ranonkels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dikke klimop van muur en schutting getrokken. Dus eerdaags ook een ‘naar de stort’-dagje.

Verder lekker gerommeld met mijn erwten, tuinbonen en capucijners.

fe6e3c68d59947fc24da863c413776ba.jpg

7d50bfabe73a394d7b3e8572e688ba7d.jpg

Worteltjes en bietjes eerste rijtjes. En sjalotten de grond in. Biet- en wortelzaad onder nat karton. Blijft beter vochtig en houdt onkruid tegen. Mag er over +/- weekje af. Is een test. Las ik ergens dat dat beter ging

0762b16b89f0d5cc7af601819626af9c.jpg

En de hond geschoren, geknipt en geborsteld. Een haar dat eraf kwam!!!

Nu helemaal klaar voor de lente

Before:

12ad7fab04ed2ab58e375b38a4a3af09.jpg

After:

8dc4d5c9d6e7734eac1f698e4f743544.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt hè, wat leuk die roodlofjes Speets..heten die nu ook radicchio, dat is toch zo`n dicht kropje?

Hier vooral de eenden gezocht in de tuin..ze hebben weer eens een gaatje gevonden om naar de buren te ontsnappen. Lopen Lie en ik weer door al de weilanden te stressen om die beesten weer bij ons te krijgen. Je zou toch denken dat ze, als ze door een gaatje naar buiten gaan ze door hetzelfde gaatje weer binnen komen. nee dus. En maar kwaken .

Verder alleen maar opgeruimd..scheppen harken enz naar binnen, vanaf morgen een regenperiode.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweetniet Jet, vorig jaar bij v.d. Wal gekocht als "Rossa di treviso No.391 WORTELCICHOREI Teelt als witlof. Kan veel vorst verdragen, overwinteren in de tuin. "

Maar dit jaar heeft hij ze niet (meer).

Allerlaatste prei geoogst

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De erwtjes in de tuin gezet. Daar heb ik mezelf echt voor moeten oppeppen, maar had niet gehoeven bleek achteraf.

Een stuk minder professioneel aanblik dan bij Charly overigens.

Bij nadere inspectie waren de erwten een stuk kleiner dan ik dacht. Werd misleid door de meters wortel wat er al aanzat. Heb het in vermuciliet opgekweekt, dus zag alles.

Ik had wel 30 cm lange wortels met plantjes van 2 tot max 10 cm

Was wel gemakkelijk te ontwarren. Viel me reuze mee!

ce97fd500d8c37690e67bff0c887dabf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wel 30 cm lange wortels met plantjes van 2 tot max 10 cm

Was wel gemakkelijk te ontwarren. Viel me reuze mee!

Dat zijn bizar lange wortels.

Ik had dit weekend een beetje het omgekeerde bij een stel broccolizaailingen die de volle grond in gingen. Plantjes zagen er helemaal prima uit, maar ik vond het maar ielige wortels. Ze waren voorgezaaid in pure compost. (Net zoals veel andere zaailingen die overigens vaak wel goeie wortels hebben.)

Zou het dan niet zo zijn dat jouw erwten als een gek wortels zijn gaan maken omdat er nul voeding in die vermiculiet zit, en mijn broccolli's zoveel voeding ter beschikking hadden dat ze met kleine wortels toe konden? En wat is nou beter of slechter? Ik vind dat wel lastig te beoordelen. Misschien waag ik er wel een testje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...