Ga naar inhoud

Kas verwarmen deel 4: de composthoop 2.0 haha

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

OKe, in eerste instantie de bostel er een beetje doorheen gemengd aan 1 kant, dat gaf uiteindelijk 45 graden maximaal.

De compostbak was aan 2 van de 4 zijden geisoleerd met groot bubbel plastic, 1 laag. En bovenop een paar lege

vuilniszakken als isolatie,

Het liep niet verder op, dus de bak weer omgezet, en een beetje opgelet dat wat in het midden lag, meer aan de zijkanten

kwam, niet heel secuur. En de bostel wat beter verdeeld, redelijk onderin de hoop. Daarna de bak rondom geisoleerd

met bubbelplastic en wat meer zakken bovenop. Na 1 dag zat ik terug op 40 graden, en vanavond, zo'n 1,5 dag na die 40 graden

meting, zit ik eindelijk boven de 50 graden op sommige plekken. Dat heb ik niet eerder gemeten, dus we gaan nu echt de

goede kant op. Ook wat betreft zaden dood maken dmv temperatuur. Er komt kouder weer aan, ik probeer de hoop

dit weekend nog 1x om te zetten en ik voeg wat extra mest met hooi achtig spul toe, misschien paar snippers hout en

koffiedik als het er is. Dan zet ik hem vrij dicht in de buurt van de te beschermen planten en maak ik een klein stukje in de kas

afgezet met bubbelplastic.

En dan gaan we zien wat er gebeurt! Die -4 graden die nu voorspeld is, gaat goed voor de avocado, maar de ananans vind het

niks, de passievrucht ook niet en de citroen mwah, ook niet echt.

Geplaatst:

Helaas! Het stopt bij 52 graden maximaal. Dat is op zich wel heel mooi voor het composteringsproces hoor, maar het kan beter.

Zeker als ik een composthoop zou opzetten met onkruid zaden erin. Dat moet richting 60 graden gaan dan.

Ik heb vandaag weer zakken met paardenmest gekregen, dus we gaan het nogmaals proberen. Gewoon een bak er naast zetten, of ik

meng het bestaande met de nieuwe mest. Keuzes..

Geplaatst:
ik heb 3 identieke thermometers gekocht. 1 hangt bij de bak in de buurt, boven de avocado, 1 hangt op vergelijkbare hoogte maar dan buiten het met bubbelplastic afgeschermde deel, en 1 hangt in de kas van mijn buurman. Wel een kleinere kas, maar dat mag de pret niet drukken. 10 meter verderop is het, dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn. Ik zou dus voor het mooie nog 1 buitenthermometer moeten kopen, van hetzelfde merk.

Volg ik dit topic met veel interesse en lees dus vooral de laatste maand de vorderingen met de hoop. Mooi. Maar wat ik mis en mij het meest interesseert is, wat de gevolgen zijn kwa temperatuur buiten de hoop. Je doelstelling dus en daar de meetwaardes van.

Nu wordt het eventjes wat kouder; wat zijn de metingen buiten de hoop ? Bodem en nok.

En wat nog een vraagje van mij was : wat zijn de gevolgen wat betreft de condens in je kas als gevolg van de warme hoop ?

Geplaatst:

Beste Wouter, deel 1 en 2 zijn inderdaad de gaskachel en kaarsen, die heb ik niet op het forum bijgehouden.

En voor Bit: het wordt inderdaad erg vochtig als ik er een tentje van maak, dan is alles zeiknat. Nu geen vorst,

dus ik heb de deur van de kas open en het tentje ook open. Daarom geen metingen nu. Als het gaat vriezen

, ga ik het weer goed proberen te meten. En de bak redelijk dicht bij de planten, en dat gedeelte van de kas kleiner

maken. De composthoop is wel 50 graden, maar hij straalt niet continu heel veel warmte uit. Misschien wel als ik

hem beter in elkaar zet, en heter wordt, dan kan ik de isolatie grotendeels weg halen die er nu om zit.

Dus daar zit nog wat proberen en rommelen, maar het heeft wat mij betreft zeker potentie. Ook voor evt. een plant

die buiten staat en niet goed tegen de kou kan. Bak er vrij dicht naast zetten en bijvoorbeeld iets van vliesdoek over de

bak met plant, kan denk ik het verschil maken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Oke sorry nog geen vergelijkende getallen, ik moet de thermometers nog ophangen. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:

Vanochtend om een uur of half 12 gemeten in de kas: composthoop 56 graden. In het niet geheel afgesloten gedeelte waar de hoop is,

6.1 graden, en er buiten op dezelfde hoogte, wel in de kast, 5.4 graden.

Dat het warmer was bij de hoop, kan door verschillende factoren helaas. Ik zal het nauwkeuriger gaan controleren in de avond met de deur

van de kas dicht. Overdag kan licht wat opwarming geven en de deur stond open.

Het lijkt er wel op dat het duidelijk verschil maakt, maar ik ga het pas serieus goed prepareren als het echt gaat vriezen.

Geplaatst:

Ik dacht al dat het bekend voor kwam....

Ik zat filmpjes te kijken van Charles Dowding en zag dat hij ook een composthoop (hotbed) in zijn kas had staan. In een artikel worden de voor en nadelen besproken. Hij gebruikt een hotbed in zijn kas ook om de zaailingen op te kweken. Van wat ik ervan begrepen heb gebruikt hij (well rotten?) koeienmest en compost om zo een bed op te zetten.

Wat ik indrukwekkend vind is dat iemand het heeft in een artikel over een “hotbin” ( een kleine smalle composteerton) en dat de kerntemperatuur daarvan een goede 40 graden bereikt en dat hierdoor de temperatuur van een ( standaard ) kleine kas blijft schommelen rond de 3 graden blijft bij redelijk vorst weer. Nadeel is dat zo een “hotbin” plaats inneemt....maar misschien is dit dan ook alleen voor de koude maanden...verder was ik nog niet gekomen.

Het bied voor het volgend seizoen mogelijkheden maar eerst zijn zaai methode maar eens uitproberen...

Geplaatst:

Er komt kouder weer aan, misschien wel beter voor veel planten, maar spannend voor mijn kas planten. Ik ga de compost hoop omzetten, en de boel klaar maken voor metingen. Volgende week vrij, dat scheelt.

Geplaatst:

Leuk. Ik wou het al aan je gaan vragen. Want de koude komt er aan ja.

succes ! .... en meten is weten ......

Geplaatst:

Net nog even langs de sandwichcompany en de color kitchen in Utrecht voor half emmertje koffiedik, 2 zakken paardenmest

en de hoop omgekeerd. Hij was tussen 35-40 graden, duidelijk aan het dalen sinds een dag of 5. Hij zat op 56 graden.

De wormen vonden die 35 graden wel lekker, sorry wormen, het wordt weer warmer! Hoop ik.

Ik heb goedkope analoge thermometers nu, 6 stuks totaal. Ik hang er 2 in de kas bij de hoop, 2 in de kas elders, buiten het

afgeschermde gedeelte van de composthoop en mijn bijzondere planten, en ik zal er 2 buiten hangen. Bij mijn buurman

in de kas hangt een andere thermometer, ik kan best even heen en weer lopen met een thermometer van mij om te vergelijken

nog.

Nu afwachten. de passievrucht wil geen vorst, die komt bij de groenteboer vandaan, de citroen kan iets hebben, de ananas

wil ook niets, de avocado kan tot -8, maar ik wil nu geen risico lopen, anders weer de bloemen weg. Zit bomvol knoppen.

Geplaatst:

Heb je al wel bepaalde startwaarde's van metingen binnen / buiten de kas ? Ik bedoel; je meet steeds de bult, maar wat zijn de metingen buiten de bult , verderaf van de bult etc ?

Geplaatst:

Interessant, hoewel slechts 2 a 3 graden verschil.

Beste moment van meten is rondom zonsopkomst, deze dagen rondom 08:00u. Zeker als het 's nachts onbewolkt is, en dat is zo de komende nachten.

Leuk projectje!

Toch ga ik -om op stookkosten te besparen- mijn woonkamer niet volstorten met paardenmest

Bij het verteringsproces zouden ook nogal wat kwalijke gassen kunnen vrijkomen: http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/12/Structurele-aandacht-nodig-voor-werken-met-mest-1431092W/

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De compost hoop is ook nog niet zo warm als ik wil. Maar stijgt nog wel steeds, dat is mooi. Het is nu 2-3 graden verschil, maar het verschil tussen 45 en 3 graden is ook minder dan wanneer het-6 is buiten. We zullen zien. Als ik teveel warmte verlies via het dak, doe ik daar ook folie gedurende deze proef

Geplaatst:

rond 23.30 op de tuin geweest voor de wetenschap.

-2 tot -3 op de verschillende thermometers buiten. -3 op de auto thermometer, op weg erheen.

-2 in de kas op het onverwarmde deel. -1 tot -1.5 op het verwarmde deel.

Wat gaat er niet optimaal:

1: mijn composthoop is niet heet genoeg. Ik heb hem met knutselwerk opgewarmd, door te isoleren. Een goed

werkende hoop met veel stikstof zal sneller opwarmen en ook makkelijker warm blijven zonder isolatie. Dus mijn hoop straalt gewoon weinig

warmte uit.

2: dak is niet geisoleerd met folie, flinke oppervlakte enkelglas waar het ijs op staat. Dat kan beter lijkt me, ga ik morgenochtend proberen te regelen.

Voor nu heb ik de isolatie rondom de hoop deels verwijderd, en dat was op dat moment wel te merken, ongeveer 1 graad stijging binnen 5 minuten. De vraag is natuurlijk, blijft de composthoop op temperatuur of gaat die nu afkoelen.

En ik heb voor vannacht een kaars neergezet, flinke unit. Want voor nu is duidelijk dat het in de huidige opstelling niet boven 0 blijft.

Morgen proberen met meer folie en ook kijken of de composthoop nog warm is. En anders zal ik toch beter moeten leren om een broeibak goed aan te fakkelen. 65 graden is wat we willen, zonder isoleren het liefst.

Geplaatst:

Je zegt : ik heb de hoop met knutselwerk opgewarmd, door te isoleren Wat bedoel je daarmee ? De hoop zélf toch niet, maar dat deel van het kasje waar de hoop aanwezig is ?

ps. volgens de metingen van knmi is het in en rond Utrecht tussen -4 en -4,5gr geweest net rond 08.00u.

Geplaatst:

Tot mijn verbazing, de compost hoop is warmer geworden, en de kas niet kouder dan toen ik vertrok gisteren! 0 graden ongeveer. Kaars nu uit gedaan , isolatie overal gedaan, ook het dak. Vanavond laat weer kijken wat er gebeurt. Het was om 9 uur vanochtend - 3.5 tot -4 graden buiten de kas en het onverwarmde deel.

@ Bit, ik bedoelde dat ik de composthoop zelf ook eerst geisoleerd heb met noppenfolie en bovenop ook plastic zakken e.d.

gelegd heb om hem op temperatuur te krijgen. Ik was bang dat de hoop zonder die isolatie weer instort qua temperatuur omdat hij niet actief genoeg is, maar het blijkt na zo'n koude nacht toch gewoon mee te vallen!

f86ebeb3de2b565702dd04485089b1a7.jpg8961b9597af9e5d60917e858a40b4f7d.jpg84632c71635e1c2b936aaba2f78698dc.jpg

Geplaatst:

Okee daar gaan we weer. om 23.30 gemeten op 6-2-2018

buiten -4 graden, op de tuin, als mede op de auto temp. meter.

-4 graden in de kas onverwarmde deel.

-1.5 graden op neushoogte gemeten in het compost verwarmde deel.

De composthoop geeft op het hoogste/warmte punt 48 graden.

Conclusie, nog geen succes.

Wat heb ik er aan gedaan: alle lege vuilniszakken die nog op de composthoop lagen, verwijderd. Sorry wormen, het was daar wel lekker

temperatuurtje ja. De temperatuur steeg weer naar rond de 0 graden direct. Ik heb toch de kaars weer aan gezet.

Wat wil ik morgenochtend weten: blijft de composthoop op temperatuur, hoeveel kouder is het nog geweest in de kas (min/max thermometer)

Als de composthoop op temperatuur blijft en de kas niet gedaald is onder 0 graden deze nacht, ga ik het volgende nacht weer proberen, zonder de bedekking op de composthoop en zonder kaars in eerste instantie.

Maar ik denk wel dat een beter opgezette warmere composthoop, het verschil kan maken. Daar kan ik dan een heel jaar op oefenen.

En de compost die ik nu gemaakt heb in de kas, kan ik ook mooi in de kas gebruiken als mulch. Dus het is altijd goed.

Geplaatst:

7-2-2018 om 10.45 gemeten:

buiten 0 tot -1 graden, in het onverwarmde deel van de kas hetzelfde. Nog geen zon op de kas zelf.

In het verwarmde deel van de kas 6 graden. Met kaars en composthoop die nog op 47 graden zit. Geen overduidelijke

afkoeling, waar ik weer blij mee ben.

Het is ook niet kouder meer geweest vanaf het moment dat ik vertrok afgelopen nacht.

Waarschijnlijk doet de kaars veel goeds, maar toch ga ik vanavond het experiment weer zonder kaars opzetten en dan

weer rond middernacht kijken hoe het er voor staat.

Positief is wel dat met 1 flinke kaars en de compost, de boel al vorstvrij gehouden kan worden, in een binnentent binnen de kas. Het is

een oppervlak van zo'n 5m2 en 2 meter hoog

Ik ben er van overtuigd als ik de composthoop beter op orde zou hebben, het vorstvrij gehouden kan worden zonder kaars.

Het is vannacht in de bilt -6,5 graden geweest op 2 meter, en -9,4 op 10cm hoogte.

Geplaatst:

Net weer op de tuin geweest, rond 23.00

Het is wat bewolkt in Utrecht/ oud zuilen, het zorgt ervoor dat het eigenlijk niet verder is afgekoeld sinds ik er om 17.30 was, misschien

is het zelfs warmer nu.

Temp buiten tussen 0 en -1, in het onverwarmde deel kas idem.

In het verwarmde deel zit ik op 2 a 3 graden, en de composthoop is stabiel op 47 graden.

Het heeft er toe geleid dat ik een risico neem voor de passievrucht met name, en misschien de ananas. Geen kaars aan, we zullen

wel zien wat het morgen geworden is!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...