Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hahahah. Dat beestje! Haast parmantig: "zooooo, dit is de ideale plek om te landen en maximaal te irriteren".

Hoe die diertjes dat weten he. Ze hebben ook een uitgelezen neus voor een net geopende grote emmer melk.

Of een pas geverfde deur bijvoorbeeld.

Enniehow: Hoe is het nu met je gewaxte Parmezaanse kaas Joriek?

Die van mij gaat nu in de pekel.

Omdat we met dubbele hoeveelheden werken tov het recept (15 liter melk), heb ik met 18 kg geperst de laatste persing.

Es kijken of ik straks verschil voel in textuur tussen de een en de andere Parmezaan. Oh ja. En ik ben nog aan het ponderen of ik em ook langer in de pekel moet hebben j/n. Daarover ben ik nog met mezelf in debat. Aanvullingen welkom!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Tja ik heb de kaas niet langer in de pekel gedaan, vooral ook omdat ie uit elkaar begon te vallen natuurlijk Hij plakt nog goed in elkaar nu met die coating, al lijkt er een klein plekje te komen waar 'iets' groeit nu

Mijn vorige Parmezaanse heb ik ook niet langer in de pekel gehad. Niet eens echt aan gedacht verder, en ik kan nog niet vertellen hoe dat uitpakt want die moet nog wel even...

Ging het persen enz. weer goed? Paste alles in de vorm?

Geplaatst:

Aha! Ja nee, als iets uit mekaar valt, moet het idd maar zo snel mogelijk de pekel uit

Kleine correctie tov mijn vorige bericht: ik zie net dat ik niet met 18, maar met 15 kg geperst heb de laatste ronde.

Kaasje was keurig compact. Heb de naadjes van dat ragfijne vliesdoek geknipt, en de 'randjes' op elkaar laten aansluiten. Ben tevreden over hoe de bovenkant er nu uitziet.

Een volgende keer zou ik wel 3 liter extra willen maken. Dan kan mijn vorm wat voller nog, past het toch nog in 2 pannen en wordt de kaas wat hoger = minder korst. Zag echter op tegen het rekenwerk, dus heb maar gewoon x2 gedaan.

Nou. Vooralsnog laat ik em 24 uur in de pekel denk ik. Zou kak zijn als ie te zout zou worden. En als ik em wil vergelijken met die vorige, moet ik em ook het zelfde behandelen op 1 element na (gewicht persen) niet nog meer zaken veranderen wellicht.

Mocht ik er nog 1 maken dit jaar, dan ga ik em wel langer in de pekel laten denk ik.

Zie wel op tegen de zomer - Parmezaanwise dan he. We hebben geen ruimte waar het koel blijft in huis. Ja de kruipruimte misschien. Maar die is denk ik te bedompt... Ga ik nog op studeren. We hebben nog even

Kaas in de pekel:

6e0bad8f3506cc056a081a8f8683ee72.jpg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb de kaas aangesneden die ik in oktober 2017 heb gemaakt! Die was nog zonder lipase, maar WEL gewoon 1 geheel (die met lipase viel uit elkaar en zit nu nog steeds aan elkaar geplakt met coating... )

De buitenkant blijft redelijk... onfris? Maar rook een stuk beter dan de 1e kaas die ik maakte. Wel keihard trouwens... echt niet te 'schillen' wat ik wel had gehoopt met mijn nieuwe en scherpe dunschiller. Het breekt/knarst en is zeer vingergevaarlijk.

Het doorsnijden ging tof, op een paar plekken een goed scherp met iets indrukken en heen en weer bewegen en ineens brak ie door (heb daar wel eens een filmpje over gezien, hoe ze dat met een echte enorme kaas doen)

De smaak is goed, lekker zo uit het vuistje en ook over een salade. Daarvoor heb ik hem vooral gemaakt. Voor door gerechten moet ik nog steeds eens een betere rasp hebben, en eigenlijk vind ik het zonde om het ergens doorheen te doen Zeker door bijv. pesto ofzo. of het gerecht met tomaatjes en basilicum en olie en pasta wat we wel graag eten zodra de tomaatjes rijpen. Daar gooi ik liever kaas doorheen die wat minder goed gelukt is qua snijdbaarheid ofzo.

IMG526441791531754185.JPGIMG526636781531754187.JPGIMG526769951531754189.JPGIMG526898621531754191.JPG

Geplaatst:

Mooi hoor Is de kaas toevallig wat droog en daarom zo hard?

Ik zweer bij raspen van microplane, kost wat, maar dan heb je ook echt een goeie (heb de fijne, ook heel handig voor citroenrasp enzo)

Geplaatst:

Oh ja bedankt nog voor de merknaam van die rasp, die ga ik maar eens bestellen dan. Was net bij de Blokker en daar kosten de raspen hooguit 7 euro Dat zal wel niets zijn dan. Ik vind die rasp die jij noemt ook helemaal niet duur, als het een goed ding is waar je veel plezier van hebt dan is dat toch niets? Die rare prijzen van 4 en 7 euro bij de Blokker slaan echt nergens op. Niet voor het product, niet voor de winkel, etc. En hing een kaasschaaf voor 1 euro!

• 5 weeks later...
Geplaatst:

6eff073f7d9d3e4286fbe40c6a7e7830.jpg

De eerste kaas zou 3 sept klaar zijn, de tweede een goei maandje later. Maar ik kon (wilde ) niet meer wachten. En dus...

75be364a12bda0871697274f98ac0f31.jpg

Al flink geproefd ook!

Hij is zonder meer lekkerrrr!

Maar nog wat zachter dan hoort in het midden. Ik kan met een scherp mes redelijk makkelijk een plakje snijden. Vooral uit het midden dus. Volgens mij had dat veel moeilijker moeten gaan?

Smaakt als een heel oude kaas. Maar echt heus erg lekker. Flink zout!

De andere laat ik wel braaf nog intact, zeker nog een maand. Maar ik vermoed langer. Want met die ik nu aangesneden heb, zijn we nog wel fjes zoet...

Hoe bewaar jij em Joriek? In stukken vacumeren? Of gewoon zo open en bloot?

Super leuk om te maken en heerlijk om te eten. Dus deze komt zeker weer voorbij komend kaas-seizoen! Thx voor recept delen!

Geplaatst:

Hahaha het ene moment zeg je nog tegen me dat je kaas nog even moet, en hoppa, je hebt hem nu al aangesneden!

Hij ziet er errug goed uit hoor. Die van mij was aan de buitenkant snoei en snoeihard, klinkt ook echt keihard als je er tegen tikt met een mes ofzo. Maar dan binnenin is ie goed schaafbaar/raspbaar. Hoe zacht te zacht is weet ik ook niet... maar als ie lekker is dan ben je al een heel eind toch?

Mooie foto zo ook, met die breuk.

Geplaatst:

@Jorieke Ehm ja. Sinds ik dat aan je geschreven had, riep ie me gewoon de hele tijd.

Die breuklijn is van het mes er steeds vanaf de bovenkant opnieuw in proberen te beuken ook hoor. Want die buitenkant is idd wel pokkig hard.

Ik heb em vanochtend op, in soortement van breekbare plakjes, gegeten op een verse witte boterham. Dat was geen straf!!!

Bij de najaars mtfd neem ik een stukje voor je mee. Kunnen we vergelijken.

Geplaatst:

Ah kijk, het is je zomaar gelukt om de kaas deze warme zomer goed door te krijgen! Hoe heb je dat gedaan? Hij ziet er fantastisch uit, ben uiteraard ook benieuwd naar de smaak. Geen uit elkaar vallende kaas gehad?

Jorieke, bewaar je de (alle?) gevacumeerde kaas buiten de koelkast?

Geplaatst:

Neuh nog niet. Ik eet em meer als oude kaas op brood. Beetje jammer, want zo gaat ie wel heul snel.

Maar lekker! Dat dan weer wel

• 4 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Mja. Ik ben (ook?) niet helemaal gefocust op t kaasproces.

A) Ik meende dat ik mijn eerste parmezaan van kaasseizoen 2019 gewoon kon in-oliën zodra ie droog was. Nu lees ik net dat dat pas na 2 maanden had gemoeten.

B) Ik pakte een lukraak flesje olijfolie om kaas in te wrijven, maar nadat ik de helft had ingewreven, dreef er een onmiskenbare knof lucht mijn neusgaten in. Oh ja! In dit flesje had ik de knof-peperolie naar recept Erny gegoten.... Labelen jongens. Het is een groot goed. (Maar ik ben er zo beroerd in!) Enfin. We gaan het afwachten. Wie weet wordt het wel heel lekker. Ofzo.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Charly; ik las gisteren in mijn kaasboek nog even het stuk over kaaswax. En daar stond dat bepaalde kazen, zoals de Parmezaanse, beter wel een waxlaagje kunnen krijgen als ze zo rond de kilo wegen. Omdat ze dan relatief snel uitdrogen. Ga ik binnenkort eens even proberen, met een nog te maken kaas.

Mellie: je laat de emmer met melk een nacht (of dag natuurlijk...) in de koelkast staan. 24 uur is nog beter. En dan schep je er vrij makkelijk de room af. Met een ondiepe lepel en heel voorzichtig. Die room gebruik je dan voor andere lekkere zaken. En als je het echt nog beter wil doen dan kan je de melkachtige roomlaag (te romig voor 'melk', te melkig voor 'room' ) nog ruim wegscheppen. En daar roomkaas of vette yoghurt of watdanook van maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...