Imke Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Hoi, ik ben een leerling uit 6 vwo en wil voor een biologie project de groei van bruine bonenplanten met extra plantenhormonen onderzoeken. Ik krijg echter geen duidelijk beeld van hoe ik de bonen het best kan laten groeien. Ik zie de mogelijkheid in een glazen pot met keukenpapier vaak voorbijkomen, maar weet niet wanneer deze dan overgeplaatst kan worden naar een pot met gewone grond. Ook wil ik weten hoe vaak je de plant nou het best water kan geven. Ik hoop dat ik hier antwoord op mijn vragen kan krijgen. Quote
TomP Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Dag Imke, Welkom op dit forum! Het keukenpapier wordt gebruikt om de bonen voor te kiemen, door het voorkiemen win je enkele dagen en heb je ook een betere opkomst want je controleert en stuurt de condities warmte en vocht zelf.Rechtstreeks zaaien in grond geeft regelmatig uitval door onregelmatig of niet opkomen, bonen rotten namelijk vrij vlug bij te nat en te koud weer.Leg het papier ongeveer 6 vellen dik, goed bevochtigen en in een lage plastieken bak plaatsen bvb een pot waar roomijs inzat of bakjes uit de Aldi, giet overtollig water weg. Plaats het deksel op de bak maar sluit niet volledig en zet lekker warm weg, regelmatig benevelen om uitdrogen te vermijden maar opletten dat je ook niet teveel vocht toedient. Als je spreekt over een glazen pot dan gebruikt men normaal gezien geen keukenrol.Principe is wel min of meer hetzelfde, men gaat voorkiemen. De bonen worden in de pot +/- 24 uur voorgeweekt door ze onder te dompelen in lauw water en ze warm weg te zetten. Na 24 uur gieten we het overtollige water weg, regelmatig benevelen om uitdrogen te vermijden Bij beide methodes heb je de keuze wanneer je uiteindelijk uitplanten gaat.Je kan de bonen in de grond stoppen van zodra je een kiem ziet of je wacht nog wat langer tot ze +/- 5 cm groot zijn.Bonen hebben verder niet zo heel veel nodig, voorzichtig met de hormonen of je krijgt vooral veel bladgroei.Denk er ook aan dat er in deze periode van het jaar (te) weinig licht is dus minstens op een zuid gericht raam plaatsen en eventueel bijlichten als je daar de mogelijkheid toe hebt. Groeten en succes met je project. Quote
Imke Geplaatst: 8 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2017 Heel erg bedankt voor uw snelle reactie! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.