Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil graag frambozen stekken maar nergens op heel youtube en google staat er iets over ,alleen over wortelstekken.

maar ik heb het over stekken die je van de tak haalt , hoe doe je dat?

ik heb stekpoeder en kan ik een groene frambozentak of een bruine tak gebruiken?

Geplaatst:

Als je het perse zo wilt doen zou ik de groene gebruiken, maar een nieuwe scheut afsteken werkt vele malen beter. Even wachten tot dat ding begint te woekeren en voor je het weet kun je er een heel veld mee volplanten!

Geplaatst:

je kunt wel zomerstekken maken: halfverhoute stengel, tussenstuk van 15 cm mettwee bladparen; verwijder onderste bladpaar maar niet de knoop; bovenste blad deels wegknippen onderkant in stekpoeder en vochtig houden met plastic zakje oid; (lukt niet altijd om wortels te krijgen)

maar wachten op uitlopers is veel makkelijker en beter

Geplaatst:

Maar er komen nu kleine blaadjes uit de knoppen

En bij 2 takjes heb ik de top behouden

dus de hoop is nog niet verloren ik ga het weer proberen maar dan op jou manier kijken of dat werkt?

hoop wel.

Geplaatst:

eenjarige frambozen zijn herfstframbozen deze knip je tot de grond elk jaar en zomerframbozen knip je tot de grond iedere 2 jaar.

enkele herfstframbozen zijn fallgold,heritage,polka,autum bliss

Geplaatst:

Iwan, je haalt wat termen door elkaar

Frambozen zijn echt vaste planten.

Als je al een indeling wilt maken, dan is dat naar oogstseizoen, dus zomer- en herfstframbozen.

Wat jij denk ik bedoelt is dat de zomerframboos op het tweejarige hout bloeit en de herfstframboos op het eenjarige hout.

Maar een framboos blijft een vaste - of overblijvende - plant, ook als je de scheuten wegsnoeit.

De indeling die algemeen geaccepteerd en gebruikt wordt is deze:

• Een eenjarige plant voltooit zijn levenscyclus in één jaar en gaat na de bloei dood.
    Een tweejarige plant leeft twee jaar, waarbij de plant het eerste jaar groeit en in het tweede jaar bloeit en afsterft.
    Een meerjarige plant doet meerdere jaren over zijn ontwikkeling, waarna hij aan het eind bloeit en afsterft.
    Een overblijvende plant bloeit twee of meer jaren in zijn leven. Het kan een plant, boom of struik zijn.

Wat dat snoeien betreft: wat jij noemt is 1 van de vele manieren. Maar het kan ook anders.

Je kunt bijvoorbeeld bij de zomerframbozen de nieuwe scheuten laten staan en alleen de oude wegsnoeien.

En herfstframbozen hoef je niet persé elk jaar tot de grond toe af te knippen. Je kunt ze ook zodanig snoeien dat ze twee maal vrucht dragen.

Maar laten we het daar maar niet over hebben, want daar wordt het juist zo ingewikkeld van

Dus al met al begrijp ik je verwarring wel.

Er leiden vele wegen naar Rome en in principe zijn - met name bij de herfstframboos - vele methoden goed, want het is een zeer makkelijke plant.

Tot slot over dat stekken: dat is echt niet nodig. Je kunt beter t.z.t. de uitlopers uitgraven en herplanten.

Dan heb je volgend jaar zeker nieuwe planten, die ook al wat vruchten zullen produceren. Daar hoef je echt geen 3 jaar op te wachten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ha erg grappig hoor.

Ik ben niet de verwarde jij was verwardt van eenjarige frambozen en dus leg ik uit wat eenjarige frambozen zijn smh.

En met eenjarige frambozen bedoelde ik dat ze maar 1 jaar oud zijn (1 jarig).

Maar eenjarig kan ook betekenen dat het een herfstframboos is maar in dit geval niet.

http://www.encyclo.nl/begrip/eenjarig

Hier staan de definities van mij ook in.

Geplaatst:

Iwan, lees de reactie van Speets nog eens, maar dan goed. Geen enkele reden om dat "ha erg grappig" te noemen.

Speets' verhaal is juist behulpzaam naar jou, en klopt helemaal.

Vóór je reageert, lees eerst even dit: http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/rubus/rubus_index.htm

Van de auteur van de Groente- en Fruitencyclopedie. Als je hem ook niet gelooft ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...