Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allen,

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een prachtige druivelaar onder een afdak. Vorig jaar is de oogst daarvan volledig mislukt (meeldauw denk ik), maar toen was ik er nog niet zo mee bezig. Dit jaar heb ik er wel mijn tijd ingestopt door regelmatig te snoeien om de druivelaar zo luchtig mogelijk te houden en te sproeien tegen meeldauw. Het resultaat is beter dan vorig jaar, maar toch zijn heel veel van de trossen aangetast (zie foto's). Ik haal er nu en dan de gebarsten druiven vantussen maar op de meeste druiven zitten zwarte vlekjes. Ik ben benieuwd hoeveel er van over zal blijven tegen de moment dat ze kunnen geoogst worden. Mijn vraag naar jullie toe is de volgende: kan je eten/sap maken van druiven die aangetast zijn/geweest zijn (vlekjes?). Is er iemand die zou weten welke druivensoort dit is?

Alvast bedankt!2017-08-18-1886691503582642.062017-08-18-1816791503582643.102017-08-18-1863601503582641.062017-08-18-1890211503582640.06

Geplaatst:

Dag, welkom op ons forum

Zijn tal van topics over de teelt van druiven, ook druiven die je deels als sierstruik hebt staan of wilt omturnen tot 'nuts-struik'. We hebben een zoekfunctie hier en je kunt daar het een en ander zoeken.

Wil ik niet mee zeggen dat je deze vraag niet mag stellen in een nieuw topic hoor, prima. Maar er valt echt heeel veel over te zeggen.

Paar dingen. Je zegt 'gespoten' te hebben tegen de optredende meeldauw. Wat heb je gespoten ? Vaak doen mensen dat als er al een behoorlijke aantasting te zien is, en eigenlijk is de ervaring bij mij dat je dan dus al te laat bent.

Welk soortje het is, is giswerk. Vergelijk je bladeren es met goede afbeeldingen op google ( de juiste sites dan wel ) van de 'Witte van der Laan. Dikke kans dat dat hem kan zijn. Een oude soort, veelvuldig in Nederland verkocht en nogal ziekte gevoelig ( gewoon een oud ras )

Je snoeit dus op luchtigheid. Prima. Maar ik zie ook dat je zo snoeit, dat de trossen mooi vrijhangen wel, maar er geen blad meer zit ná de tros. Dat nooit doen. Er moet echt nog blad aan de tak zitten na de tros die je wilt kweken.

Wat ik hier zie; inderdaad deels meeldauw, deels opengesprongen druiven ( de overvloedige regen na een lange droge periode ) en dus beginnende rot, maar ik denk ook deels opgedroogde residuen van een spuitvloeistof ( Spruzit ofzo ? )

Aangetaste druiven niet eten nee. wegknippen. de gezonde verder laten rijpen.

Je inlezen in druiventeelt en snoei.

Geplaatst:

Hey, bedankt alvast. Ik heb er al een leesmarathon opzitten, maar ja, ieder vraag is wel heel specifiek denk ik...

1 blad na de tros laten had ik gelezen, en zo toegepast. Ik bekijk het nog eens opnieuw, ik leer graag bij . Ik heb gespoten met dit: https://avevewinkels.be/Producten/Detail/tuin/plantenbescherming/ziektes-op-planten/cosavet-garden/30a62. Van zodra ik het zag, ik zal idd te laat geweest zijn. Het heeft toch wel wat geholpen denk ik want vorig jaar waren echt alle trossen kapot. Dit jaar 'slechts' dik de helft .

Die gebarsten druiven hebben dus niets met meeldauw te maken? En die zwarte vlekken (tweede foto), noem je dat een aangetaste druif?

Geplaatst:

ik zie dat die cosavet een spuitzwavel is; je zou evt nog kunnen spuiten met 0,5% natriumbicarbonaat (zuiveringszout) bij de eerste tekenen van aantasting en/of wat melk: 100 ml melk, 900 ml water en 5g natriumcarbonaat.

Geplaatst:

Op zich kan een druif in ontwikkeling dus gewoon barsten door overvloedige plotse regen / watergift. Dat staat op zich los van de meeldauw aantasting ja. Maar helaas is het ook weer niet zo simpel vaak, want het treedt óók op door een meeldauw aantasting.

De meeldauw is een schimmel. Kan op blad gaan zitten , of ook op blad én vrucht. Het dringt de huid in van de vrucht. Maakt dat deze minder elastisch is, tast gewoon ook de gezonde groei-mogelijkheid aan van die huid. Bij sterke aantastingen verkurkt de huid zelfs. Vrucht kan niet meer zijn groei kwijt en gaat barsten. Dit geeft dan later rot ed.

De zwarte vlekjes zijn het 2e stadium van de meeldauw aantasting, de schimmel is door de huid heen en zit in de vrucht. later gaat dat daar ook rotten. Beetje hoeft helemaal niet erg te zijn hoor. Zijn gewoon symptomen van de stadia.

Zelf spuit ik dus preventief ja. Eenmaal aanwezig is het lastig onder controle te krijgen. Zelf spuit ik mijn druiven 2 of 3x in 1 seizoen. Maar goed; ik heb weinig meeldauw gevoelige rassen staan, maar dan nóg. Bijkomend voordeel is, dat je de druivengalmijt er ook mee weg houdt.

Geplaatst:

Mwa. ik persoonlijk wel ja. Mits het niet té gek aangetast is dan. Maja. mag iedereen voor zich weten hoor. Giftig is het niet bij mijn weten. Had ik al dood moeten zijn ( kom ik net wel uit 3 dagen ziekenhuis, dus moet oppassen wat ik zeg )

• 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...