Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tegen de voorgevel van mijn huis staat een leipeer (Conference). Normaal gesproken is eind sept- begin okt oogsttijd.

Nu een maand geleden heb ik al een halve emmer aangevreten peren die op de grond lagen tgv kauwtjes kunnen weggooien. Nadat ik er een net overheen heb gespannen gaat het aanvreten, weliswaar in mindere mate, gewoon door. De kauwtjes zijn zo behendig dat ze alsnog peren kunnen aanpikken en de wespen maken het karwei af. Als het zo doorgaat valt er tegen de oogsttijd niets meer te oogsten.

Heeft het zin om nu al peren te oogsten? Rjjpen peren nog na in koelkast? Garage? Buiten? ....??

Iemand een tip?

2017081514420279111502800953.jpg

Geplaatst:

Plukken zou ik niet doen want peren die je nu plukt zullen niet lekker narijpen. Lill gordijn van Ikea is effectief tegen zowel vogels als wespen en in jouw geval makkelijk aan te brengen aangezien jouw conference als leiboom tegen een muur staat.

IMG193118341376238133.JPGIMG192951901376238127.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Om te bewaren worden peren (zeker ook Conference) een paar weken voor gehele rijpheid geoogst.

Maar het allerlekkerste zijn ze natuurlijk net goed rijp zo van de boom.

Ik heb zelf de indruk dat veel fruit dit jaar duidelijk wat vroeger rijp is...maar veel zal ook afhangen van standplaats.

In ieder geval kun je proeven of ze nu al lekker (is rijp) zijn. Dan moeten ze al wat smelten (eten zonder bijten)...dat is eigenlijk het moment van "helemal rijp"aan de boom. Harder maar wel al lekker van smaak = rijp en nog een aantal weken bewaarbaar. Zijn ze nog wat hard, maar wel bijtbaar en niet zoetig, zelfs wat zuur of heel vlak van smaak dan zijn ze onrijp, maar wel +/- oogstbaar voor lange bewaring, mits gaaf. Ze worden dan nooit meer overheerlijk, maar in de winkel koop je ze bijna nooit anders dan zo.

Koel opgeslagen "rijpen" peren niet echt....bewaren wel een tijdje, mits gaaf. Wel redelijk na-rijpen op een fruitschaal, gewoon kamertemperatuur of ietsje koeler, met ander rijpend fruit.... Er komen gassen vrij die de afrijping wat bevorderen.

Wist je overigens dat ook Conference een uitstekende peer is om te stoven (heel kort maar nodig) en dan bijvoorbeeld in vriezer te bewaren. Ook in jam, bijvoorbeeld in kleine stukjes en/of gemengd met ander fruit is dit een bruikbare peer. Ik vertel dit, zodat je wellicht ook nog iets kunt met aangegeten exemplaren. Ook voor alle verwerking geldt: Hoe beter van smaak (rijp) het fruit, hoe lekkerder wat je er mee maa kt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank voor de reacties en de tips, daar ga ik zeker wat mee doen.

@ Frans, je hebt er een mooi bouwwerk van gemaakt (en je hebt mooie can(n)as )

Ikea vitrage, dat wordt volgend jaar (65km karren in dit stadium gaat me, letterlijk, wat ver).

Maar ook.....het is nou ook weer niet de mooiste decoratie om de voorgevel van mijn huis mee "op te fleuren". Tja, het leven bestaat uit keuzes maken

@ Weknow, de leipeer staat pal op het zuiden dus ik ga over een paar weken maar eens proeven (als er nog wat te proeven valt ).....maar laat de peren in elk geval hangen tot binna rijp.

Geplaatst:

Wat je voor nu zou kunnen doen is het net met een paar latten of PVC buis verder van de muur af zetten waardoor er meer ruimte tussen de peer en het net komt. Ik heb hier merels aan het werk gezien om bij fruit te komen dat achter een net hing. Ze vliegen er gewoon hard tegenaan en veren dan gewoon naar het fruit toe. Behendig en op tijd grijpen ze dan wat ze willen hebben. Met wat meer ruimte tussen het net en het fruit was het snel afgelopen met de pret.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Vandaag heb ik het gaas verwijderd en alle aangetaste peren opgeruimd (foto). Het gaas was zelfs op een paar plaatsen stukgetrokken. Hier zitten veel kauwtjes....sterk en slim.

Heb er nog netto 650gr schone/geschilde perenbrokjes aan overgehouden. De compôte staat te pruttelen (dank voor de tip weknow).

De resterende gave peren heb ik beschermd met zakjes die ik dit voorjaar heb aangeschaft voor druiven en ander fruit. Vraag me af waarom ik dat niet meteen heb gedaan bij de peren.

Aan de rechterkant heb ik 3 peren over, ik schat dat ca 70% van de oogst verloren is gegaan.

2017081615360454891502895842.jpg

2017081615361815481502895852.jpg

Geplaatst:

En voor als iemand jarig is....zakjes in kleur graag!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...