Patrijs Geplaatst: 31 mei 2020 Share Geplaatst: 31 mei 2020 Hier wordt er nog steeds aan recepten gesleuteld. Ook de gebruikte hoeveelheden worden veranderd omdat we flinke broden nodig hebben. Hier een foto van een groter brood dat voor het de oven in ging prima gerezen was. In de oven echter te weinig zoals je kan zien. Ook mag de temperatuur wat omlaag omdat het grotere brood wat langer in de oven moet staan. Het is nu wel op het randje van donkerbruine korst, maar verder naar tevredenheid. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 juni 2020 Share Geplaatst: 2 juni 2020 Vers brood jumm Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 3 juli 2020 Share Geplaatst: 3 juli 2020 Uit mijn nieuwe broodbakboek, straks aansnijden. Brood met volkorenbloem, meel, rogge en havervlokken. Ik wist trouwens niet dat bloem en meel andere dingen waren. Zo leer je nog eens wat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2020 Share Geplaatst: 3 juli 2020 Ziet er verrukkelijk uit. Staat er niet ook’ een leuk recept met spelt en zuurdesem in? Ik ben gek op het brood dat ik daarmee bak met kurkuma en nigella, maar de laatste is bijna op en ik heb ook wel zin in iets anders... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 4 juli 2020 Share Geplaatst: 4 juli 2020 Toevallig maak ik deze morgen met spelt. Noten en vijgen kun je ook achterwege laten lijkt me. Brood van gisteren was overigens perfect gelukt. Heel luchtig en licht. Ging glad op. Vandaag levain gemaakt (voordeeg) voor dit recept. Ik ga het met speltmeel maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2020 Share Geplaatst: 4 juli 2020 Heb je deze al eens eerder gemaakt met volledig spelt? Ik had het recept al eens gelezen op haar website en dacht toen al dat zonder vijgen én met walnoten het best een goed zo kunnen zijn. Dank voor de reminder van dit recept! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 5 juli 2020 Share Geplaatst: 5 juli 2020 Bezig met de eerste rijs. Zonder vingen, want in 5 winkels geweest gisteren op zoek naar dragon en toen ook steeds gekeken of ze fatsoenlijke vijgen hadden. Alleen maar vieze wit uitgeslagen vijgen. Brrrr... de enige die er goed uitzag, was bij de TR winkel maar was gelijk een kilo verpakking van €15. Was me te gortig. Dus nu aan het rijzen met gedroogd fruit en pecannoten. Ben benieuwd. Het is Een wordt vervolgdje Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amrutten Geplaatst: 5 juli 2020 Share Geplaatst: 5 juli 2020 @mellie. Levine zal het fijn vinden als bij foto’s uit haar boek, ook de bron vermeld wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 5 juli 2020 Share Geplaatst: 5 juli 2020 Bij deze dan Recept van Levine ook op haar website maar ik heb de hardcover Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 5 juli 2020 Share Geplaatst: 5 juli 2020 Recept desem brood spelt met vijgen en pecan van levine Mmmm ook een aanrader! Ik heb ipv vijgen gedroogde zuidvruchten gebruikt. Dan moet je oven wel iets zachter, want er zitten een paar stukken fruit in de bovenkant van het deeg. Die fruit suikers verbranden natuurlijk sneller. Volgende x 210 graden. Heel luchtig en vol van smaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 16 juli 2020 Share Geplaatst: 16 juli 2020 Een nieuw recept uitgeprobeerd. Was een recept met spek en bieslook. Zonder spek gemaakt en bijzonder smakelijk moet ik zeggen. Die komt ook weer terug. Had dit recept gekozen omdat je er geen voordeeg voor hoeft te gebruiken en heel veel desem nodig hebt. Weet even niet meer hoeveel, maar ruim 100 gram. Die andere broden willen steeds 20 of 40 gr en die pot wordt er zo niet leger op. Dus vandaar deze keuze, maar naast veel desem, ook lekker. Dus als ik weer te veel desem heb, maak ik deze. Ik had de geurexosie van de bieslook in de keuken alleen niet verwacht. De lookgeur was ook voor verstopte neuzen bijzonder goed waarneembaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vastone Geplaatst: 16 juli 2020 Share Geplaatst: 16 juli 2020 Ziet er goed uit! En bieslook is wat mij betreft altijd goed. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 17 juli 2020 Share Geplaatst: 17 juli 2020 Ik ga deze morgen nogmaals maken. Als je het recept wilt: brood van Levine wederom. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2020 Share Geplaatst: 3 augustus 2020 2 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 3 augustus 2020 Share Geplaatst: 3 augustus 2020 Ziet er goed uit @Jorieke123, toen had ik opeens honger... Wat zijn dat precies (en heb je zo een recept)? Ik heb dit weekend weer eens pizza gemaakt, ook erg lekker (dus zelf het deeg, saus, etc gemaakt). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2020 Share Geplaatst: 3 augustus 2020 Het zijn de focaccia broodjes van La Place. Ik heb dit recept gebruikt: https://kookmutsjes.com/recept/zachte-chubby-broodjes/?fbclid=IwAR0n--bQAfJd6D58YulD_eqt9nRb5bC8tQKIu1BEOAS0qKkPzVvsy0qepWI We hebben er o.a. gegrilde groenten op gedaan. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 5 augustus 2020 Share Geplaatst: 5 augustus 2020 Die neem ik mee. Lekker voor vrijdag! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2020 Share Geplaatst: 6 augustus 2020 Ik heb heel wat tomatenpuree gemaakt, en dus ook heel wat tomatenvocht/water/sap (hoe je het maar noemen wilt...) heet in flessen gegoten. Het leek me wel lekker om brood mee te bakken, dus dat je al het water vervangt voor dat tomatenvocht. Doet iemand hier dat wel eens? Moet ik nog ergens op letten omdat het zoet/zurig is? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anna3 Geplaatst: 12 augustus 2020 Share Geplaatst: 12 augustus 2020 Volgens mij moet dat gewoon goed gaan @Jorieke123. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0xygen Geplaatst: 13 augustus 2020 Share Geplaatst: 13 augustus 2020 Inderdaad wel minder water toevoegen dan, zodat je percentages vocht gelijk blijven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 26 augustus 2020 Share Geplaatst: 26 augustus 2020 Ehrm.... Hoe erg is het als ik een tweede rijs oversla? Kan je dat achterwege laten met een zuurdesembolletje? Bij gebrek aan tarwebloem is het deeg al met spelt en volkorenmeel, dus al anders dan het recept. (Die ik overigens wel al vaker heb gemaakt)Heb alleen over het hoofd gezien dat je met dit recept na opbollen nog 2/3 u moet laten rijzen en had ze eigenlijk gepland voor de lunch... heel stom dit. Ben er uur geleden aan begonnen, maar zelfs dan haal ik het niet voordat de kindjes thuis zijn. Of ik moet de storm trotseren en brood kopen voor mijn arme kindertjes die anders hongerig de dag door moeten komen of ik sla de tweede rijs over en bak ze zo of ik laat het rijzen en koop brood.... geen enkele optie spreekt me overigens erg aan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 26 augustus 2020 Share Geplaatst: 26 augustus 2020 Het korte antwoord is: ja dat is erg. Het langere antwoord (voor zover ik het tot nu toe begrijp): bij 2 keer rijzen is de eerste keer vooral voor ontwikkeling van het deeg zodat het sterk word en om de gist goed te verspreiden en actief te laten worden, de 2e keer na het vormen is om daadwerkelijk je brood in de goeie vorm "op te blazen". Zuurdesem in een halve dag klinkt eerlijk gezegd al erg snel? Een paar suggesties (maar dat zijn dingen die ik zelf niet heb geprobeerd): eerste rijs wat korter (maar niet korter dan een uur) zodat er genoeg tijd is voor de 2e, zorgen dat er bij het vormen minder lucht eruit word gedrukt door voorzichtiger te vormen. Of wat supermarkten en bakkers doen bij zuurdesem: de desem voor de smaak alleen, en het echt rijzen doen ze met bakkersgist (dus gewoon beide toevoegen, misschien wat minder gist afhankelijk van hoe lang je het laat rijzen) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 26 augustus 2020 Share Geplaatst: 26 augustus 2020 Super dank je wel voor je snelle reactie@Paultjuh. Gewone gist is nu wel te laat vrees ik, want lijkt me niet dat je dat bijna 3 u later nog kunt toevoegen? Ik ga ze nu opbollen en dan gebruik ik de broodjes denk ik vanavond maar als hamburgerbroodjes... had heel andere eetplannen. Misschien dat ik toch switch. Wordt vervolgdje dit brooddebacle Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 26 augustus 2020 Share Geplaatst: 26 augustus 2020 Toevoegen als het deeg al goed gemengd is lijkt mij geen goed idee inderdaad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 27 augustus 2020 Share Geplaatst: 27 augustus 2020 Ze waren heel lekker! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.