Paultjuh Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 Ziet er allemaal heel goed uit! @Mellie Die stokbroden zien er goed uit hoor, of waren ze niet luchtig (ze zien er namelijk gewoon goed gerezen uit op de foto)? Overigens is (bijna) al het brood wat je zelf maakt lekkerder dan wat je in de supermarkt koopt 😉. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anna3 Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 (aangepast) @Mellie, brood bakken leer je door het veel te doen. Bij voorkeur begin je met gistdeeg (of als je per se desem wil, desem met een beetje gist) en maak je steeds hetzelfde recept met hetzelfde meel, tot het wel goed lukt. Het ligt echt niet aan de recepten van Levine. Kneden, vormen, soort meel (elke zak is anders), temperatuur in huis, luchtvochtigheid, rijzen, activiteit van je desem en je geduld, het heeft allemaal invloed op hoe je brood eruit komt te zien. Als je een hoog luchtig brood wil, begin dan met een simpel witbrood (gist, geen desem) uit een bakblik. Check goed of je na het kneden een vliesje kan trekken, breng het deeg goed op spanning anders zakt het uit. 1e rijs is goed als je er met je vinger een gat in prikt en het gat blijft staan. 2e rijs is goed als je er met je vinger voorzichtig op duwt en de afdruk langzaam terugveert. Veert het snel terug dan moet het nog langer rijzen, blijft de afdruk staan dan moet je het als de wiedeweerga voorzichtig in de oven doen, krimpt je deeg, dan is het overrezen en krijgt je plat brood.. Brood is gaar als de kerntemperatuur 95 graden is. 29 april 2020 aangepast door Anna3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 @Paultjuh ja dat is deceptie hoor, want ze waren niet goed gerezen. Warm prima binnen te houden, maar koud waren het goede martelwerktuigen @Anna ben ik me bewust van hoor dat het mijn eigen onkunde is. Blijft alsnog balen, want er zit best wat werk in. Maar vandaag heel veel geslaagde broodjes en die met kurkuma ziet er ook heel goed uit. Is nog bezig met rijzen. Over 1,5 u weet ik hoe die er voor staat. Of ik bak hem morgenochtend... ontbijt met vers brood. Hmmm, dubio nu Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 Wat Anna zei is misschien wel een goeie tip, regelmatig het zelfde brood bakken, daar leer je vaak vrij veel van (wil niet zeggen dat je niets anders kan bakken, zeker met zoveel eters als jij hebt geloof ik) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 Ik bak wel wat af de laatste tijd ja. Vind het ontspannend tussen alle gedoe met kleine kinderen thuis die van alles willen en moeten. Wij zijn met zijn vijven waarvan 3 (bijna) kleuters. Daarvan eter er 2 koters net zo veel als de volwassenen. De kleinste eet zoals een dreumes hoort te eten (denk ik!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 Tadaaaa! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 Dit is het luchtigste zuurdesembrood wat ik tot nog toe heb gebakken. Heel zacht krokante korst lekker luchtig. Ik ben zó trots 😌😆 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anna3 Geplaatst: 29 april 2020 Share Geplaatst: 29 april 2020 8 uren geleden, Mellie zei: Is nog bezig met rijzen. Over 1,5 u weet ik hoe die er voor staat. Of ik bak hem morgenochtend... Hoe had je 'm morgen pas willen bakken? Mooi broodje hoor! Is het alleen met desem? De kruim doet me aan gist denken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 30 april 2020 Share Geplaatst: 30 april 2020 O dat je dat kunt zien! Er stond in het recept dat je ook gist er bij kon doen. Dat heb ik gedaan omdat het brood daar minder zuur van schijnt te worden en mijn oudste niet zo’n fan is van zuurdesem. Maar vond het zelf ook heel erg lekker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 30 april 2020 Share Geplaatst: 30 april 2020 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 30 april 2020 Share Geplaatst: 30 april 2020 Wat een gigantisch brood Patrijs! Wij aten vandaag weer het kurkuma brood. Heel lekker. Ga dit weekend eens kijken wat voor iets anders ik zou kunnen maken. We zijn voor de verandering toch thuis Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 30 april 2020 Share Geplaatst: 30 april 2020 Dat recept met curcuma en nigella wilde ik ook proberen. Volledig desem ( ik heb speltdesem) Omdat ik geen semolina heb voor dat deel spelt 110 gebruikt. Plus dus T65. Het ging allemaal prima totdat het storten uit het mandje ( ik heb dus geen mandje dus het was gewoon een kom, wel ingevet maar die anti plak werkte niet meer) op de bakplaat, in mijn geval een appeltaartblik. Het was heel bijzonder het deeg plakte aan de binnenkant van de kom en kwam in een slierten bende naar beneden. echt tientallen slierten naast elkaar. Nu snap ik hoe deeg is als ze noodles maken. Toch nog even na laten rijzen, had het misschien nog extra op moeten bollen. Het was niet in te snijden, alsof ik kauwgum sneed.. Nog aardig gerezen in de oven. Aan de zijkant gebarsten, dat heb je ervan als het insnijden niet lukt. smaakt overheerlijk trouwens, overmorgen nog eens!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 1 mei 2020 Share Geplaatst: 1 mei 2020 Ik heb ook geen rijsmandje maar doe het in een vergiet met een kaasdoek waar ik dan wat roggebloem in doe. Werkt prima. En dit deeg kun je niet oppakken, dus ik laat hem er voorzichtig uit glijden in de klaarstaande pan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2020 Share Geplaatst: 1 mei 2020 Pan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 1 mei 2020 Share Geplaatst: 1 mei 2020 Ook hier was het laatste zuurdesembrood mooi gerezen maar zakte het in bij het in de pan doen. We gaan nu eens proberen her rijzen direct in de pan te doen. Hier een foto van het half ingezakte brood samen met wat glutenvrije zaad crackers. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 Pan? Ik bak het in een gietijzeren pan wat ik 1 uur laat opwarmen in de oven op de hoogste stand van de oven. Bij mij is dat 250 graden. Vervolgens snel pan eruit, deeg erin, snee maken, deksel erop. Alles in de oven. Alles zo snel mogelijk zodat het heet blijft. Oven naar 230 graden en 20 min later deksel eraf en dan de oven naar 210. Zo schijn je een bakkersoven te imiteren en het werkt idd heel goed. Stond in het eerste recept wat ik heb gebruikt en bij sommige recepten van levine ook. Bij dit kurkuma brood dan weer niet, maar ik doe het tegenwoordig gewoon zo. Werkt prima bij me en waarom morrelen aan een goed recept toch?! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 Ik heb nu de nigella zaadjes ook door het doeg gekneed en er ook op gestrooid. Dol op de smaak van nigella. Het was echt een joekel van een brood. Prachtig gerezen en 1 snee is 1,5 x zo groot als mijn hand! Ging toch glad op... dat is dan wel een tegenvaller, want is zo veel meer brood dan we normaal eten en gaat toch glad op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 2 uren geleden, Mellie zei: k bak het in een gietijzeren pan Ah, en wordt die pan dan nog ingevet? Ik heb een groooote broodvorm, alleen voor broden van 1250 gr en meer. En een cakevorm gebruik ik ook wel. En verder bak ik wel in van die ringband taartbodems. Maar ik verwarm er niks van tevoren, koud met blik en al de oven in van 250 graden waar het laatste kwartier een beker heet water is meeverwarmd. 12 uren geleden, Patrijs zei: zuurdesembrood mooi gerezen maar zakte het in Patrijs ik laat de laatste rijs inderdaad gewoon in de vorm plaatsvinden en schuif het geheel als het goed gerezen is wel direct de hete oven in. De rijs testen tijdens het rijzen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 Wie kan even voor mij testen hoeveel theelepels 2 gram curcuma is..mijn weegschaal heeft moeite met kleine hoeveelheden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 Ik gebruik heel soms een bakblik (ik heb er 1 voor kleine broden). Maar meestal bak ik op een ovensteen, dat is een zware granieten steen die goed warmte vasthoud. Voor het vocht spuit ik met een plantenspuit water de oven in vlak voordat ik die dicht doe. En vaak ook nog direct op het deeg. Kwa bakken verwarm ik de oven voor op 250, maar bak op 230, en na 10 minuten terug naar 180. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 2 mei 2020 Share Geplaatst: 2 mei 2020 Voor de duidelijkheid: Dat in die gietijzeren pan gaat ver het zuurdesem recept. We gaan nu kijken met een vorm zonder pan of eventueel met een kleine vorm/ alu pan in de gietijzeren pan. Ik had een siliconenvorm maar die is nu helaas gesneuveld door een hongerige en haastige eter.🥧 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 3 mei 2020 Share Geplaatst: 3 mei 2020 Wie kan even voor mij testen hoeveel theelepels 2 gram curcuma is..mijn weegschaal heeft moeite met kleine hoeveelheden.Het is een koffielepel zonder bergje Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 3 mei 2020 Share Geplaatst: 3 mei 2020 Thanks👍Morgen ga ik een tweede zuurdesem/curcuma/nigella/speltbrood maken, het was té lekker! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 3 mei 2020 Share Geplaatst: 3 mei 2020 (aangepast) Ik heb hem vandaag ook gemaakt. Iets minder kurkuma gebruikt. 1 in de gietijzeren pan wederom perfect 1 in een taartvorm ook heel mooi geworden. Wel nat gespetterd want geen deksel 1 op bakplaat. Iets minder mooi in vorm gebleven, smaakte er niet minder om. Ook een beetje natgespotene want ook geen deksel. Verder had ik voor alles dezelfde temperatuur, want alles zat in dezelfde oven. De 2 grote broden naast elkaar en de kleine onderste plaats. het deeg was erg mooi gerezen en reed net niet de schaal uit. Lijkt groenig op de foto, maar is ipv knal oker nu lichtgeel. 3 mei 2020 aangepast door Mellie Foto erbij Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 3 mei 2020 Share Geplaatst: 3 mei 2020 Hier is een zuurdesembrood gebakken in een vorm i.p.v. in een gietijzeren pan. Dit om het inzakken bij het in de hete pan doen te voorkomen. Helaas heeft het niet gewerkt, misschien horen de broden van dit recept zo laag. Het nadeel van de vorm is dat de korst minder knapperig wordt Voor een foto van het brood was ik te laat, het brood smaakte evengoed prima. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.