PIHL Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Hallo iedereen, Ik woon in Vlaams-Brabant (België) en heb net een kleine tuin gekocht waarop ik graag een kriekenboom zou willen planten (=prunus cerasus, d.i. de zure kers) en had enkele vragen waarop mogelijks iemand hier me kan antwoorden: - ik lees vaak tegenstrijdige berichten aangaande vogelvraat bij krieken (zure kersen): sommige zeggen dat vogels ze laten liggen omdat ze zuur zijn, bij anderen worden ze toch nog opgegeten: in hoeverre heeft iemand hier ervaring mee? - een kriekenboom is zelfbestuivend: is dit voldoende of plant men toch best een andere bestuiver (bij appels bestaan er ook zelfbestuivers maar men raadt toch ook sterk aan om een andere bestuiver erbij te zetten)? - met welke fruitboom kan men ze best vergelijken qua formaat (zou kleiner zijn als zoete kersenboom): ik twijfel tussen half en hoogstam. Alvast hartelijk dank! Quote
blije bakkus Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Zure kers (morel) wordt bij mij ook gewoon aangevreten door vogels, geen enkel verschil met de gewone kers in dat opzicht. Ik heb dit deels opgelost door de boom zo dicht mogelijk bij mijn huis te planten. De vogels zijn hierdoor iets terughoudender met kersenvraat in verband met schuwheid. Over de afmetingen: Meestal wordt een morel slechts 2 a 3 meter hoog in verband met grote vruchtbaarheid en geringe groeikracht. De boom heeft nogal rommelig ogende afhangende verkalende takken. Geen mooie boomvorm dus. Bij mij is de morelkers prima zelfbestuivend. Een voordeel is dat de zure kers vrij laat bloeit, dus minder gevoelig voor nachtvorst is dan zoete kers. Quote
PIHL Geplaatst: 27 juli 2017 Auteur Geplaatst: 27 juli 2017 Bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik voor laagstammen gaan zodat ik ze kan afschermen voor vogels (of toch delen ervan). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.