Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nu ik weer op t forum gepost heb over de kalkoenen, ben ik er ineens ook weer meer mee bezig.

Ik probeerde vanavond uit te vogelen (Ha!) wat een goed aantal maanden zou zijn om de beestjes de vriezer in te helpen.

Ik zag @arjanmek over 4,5 maand praten meen ik. Maar Willie had het over 10? Op het kippenforum ook verschillen, maar minder groot. De een zegt als ze 200 dagen oud zijn, de ander zegt een maand of zeven.

Die van ons zijn eind oktober 7 maanden. We zullen ze dan in ieder geval eens wegen.

Oh ja. Bronskalkoenen dus. Dat zal zeker ook verschil maken!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ha Joriek!

Nee krabben helemaal niet. Het grasveld wordt wat genibbeld en volgeflatst, maar geen krabberij.

Wel zijn ze enorm aan het klokken. Als er een vliegtuig overkomt (wat hier onder de rook van Schiphol nogal es gebeurt) als de buurman zijn gras maait, als er een motor wat flink uithaalt op de provinciale weg, als de hond blaft.... Ze zijn dr maar druk mee. Vind het gelukkig geen vervelend geluid. Dat scheelt bergen. Moet er niet aan denken dat de varkens bij al die geluiden zouden gillen bijv

Geplaatst:

Is toch een groterd geworden Nas! Netjes hoor.

Hier een schokkende ontdekking vanochtend. Op die neuslel van een kalkoen groeit haar!

19527fed908012bd51109db4da1941ec.jpg

Ze kunnen er zelf niets aan doen, maar oioioi, ze scoren kwa uiterlijk echt akelig laag op de aaibaarheid hoor!

Zat trouwens gisteren dat filmpje van Swedish homestead te bekijken over het slachten van kalkoenen. Die van hem zijn lang zo volwassen nog niet, als die van mij. Als ik zo naar die lellen etc kijk iig. Maar ze lijken wel dikker... misschien moet ik toch wat meer / vetter gaan voeren? Ze hebben nog een dikke anderhalve maand te gaan.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou, hier was het bal vanochtend bij de heren! Vechten joh! Ze hangen dan bij mekaar in die lel. Tot bloedens toe zeg. Naarlingen.

Ik eerst roepen: Oi! Kappen!

Totaal geen effect.

Toen de 10L-emmer drinkwater over ze heen.

0 notitie van genomen

Toen de emmer zelf

Echt ze hadden alleen oog voor elkaar.

Toen ben ik ertussen gestapt (beetje huiverig trouwens) en van allebei de nek gepakt. Wilde eentje nog het lelletje van de andere niet loslaten! Ik heb em toen flink door elkaar gerammeld. En eindelijk liet ie los zeg. Allebei bloeden. Niet heel erg. Maar

Ook niet leuk. Een aan de ene kant van t hok gezet, ander aan de andere kant. En streng vermanend toegesproken. Ik draai me om, om het voer te pakken, en ze hingen mekaar alweer in de lelletjes. Nou, toen vond ik het welletjes!

De grootste agressor is er toevallig eentje wiens poot wat scheef staat, dus we hadden em al langer in de smiezen als potentieel. Hij zit nu apart en krijgt vandaag geen eten meer. Dat maakt het slachten morgen makkelijker.

Hij is morgen 194 dagen oud en voelt goed zwaar. We gaan hem wegen en laten de totalen weten.

Ik twijfel nog een beetje over dat laten versterven van het vlees. Dat is puur voor een intensere smaak toch?

Geplaatst:

@Nas @Kruidenvrouwtje Tnx voor het medeleven

Zit inmiddels aan een bakje kalkoensoep. Man. Dat is toch echt wel lekker hoor. Gelukkig maar trouwens, want heb van het karkas 9 liter kalkoen / groentesoep gemaakt, daarna vlees van de botten gepulkt en los van de botten in 24 uur nog 3L bottenbouillon getrokken. Van zo lang koken komt nl het collageen en de kalk en zo vrij, en da's goed voor iedereen, maar vooral voor dames bij wie osteoporose nou eenmaal meer op de loer ligt. Dan hebben we het nog slechts over het kaal gesneden karkas dus.

Want er zaten ook nog poten, vleugels en filets aan natuurlijk. Maar wacht ff. Ik begin bij t begin.

Het doodmaken zelf was erg vervelend. Dat is nooit leuk natuurlijk, gelukkig maar. Maar bij een kip geven we een klap met een stok tegen z'n achterhoofd, en dan istie buiten bewustzijn en laten we hem leegbloeden. Maar zo'n kalkoen heeft een veel hardere klap nodig voor hetzelfde resultaat, en dat ging helaas niet meteen in een keer. Dus daar waren we best ff naar van.

Volgende keer hakken we met een (ander) bijltje, en moet in een keer zijn lelijke kale koppie eraf. Dan is het zeker in 1 slag bekeken. Ik ga binnenkort toch naar Jorieke, en dan vraag ik even hoe zij precies slaan (hoewel ze dit wss leest, dus ik mss al eerder antwoord krijg, hahahha) met die bijl bedoel ik. Ik kan me voorstellen dat ie zijn nek nl niet mooi stil wil houden op het moment supreme. En ik die zijn kop vasthoud terwijl mijn lief de bijl hanteert, lijkt me ook niet zonder risico voor mijn 10 geboden zegmaar

Na het leegbloeden en verwijderen van kop, hebben we hem ca anderhalve minuut in water gedompeld van 65 graden, zodat we em konden plukken. Tring wat een werk is dat toch zeg! Vooral nu in de praktrijk aan het blijken is dat we alleen de vleugeltjes en poten met vel eten. Dat gaat dus de volgende keer anders! (Je leeft, je leert ) Toen de 'nasties' eruit geschept, bwaaa, dat voelt dan zo warmig en glibberig en ruikt toch wat onprettig. Niet het beste momentje. Hoewel wel machtig interessant verder altijd hoor. Dat gaat verder precies zo als bij een kip, alleen een flink formaat groter. Heerschap woog 'schoon' (dus veer- en binnenkantloos) 5,6 kg.

Nog wat meer maten en gewichten?

Hiero dan:

1 Poot-met-dij/heupstuk: 720

1 Vleugel: 280

1 Borstfilet: 540

Karkas: 1,3 kg (nek zit daar ook bij. Zit erg lekker en best veel vlees aan!)

Staartje: 54 gram (niet gebruikt, ik sneed in die vetklier, en was bang dat die geur zou gaan overheersen)

De filets hebben we in 3en gesneden, ga ik schnitzels van maken. Lekker even door de paneer en dan de pan in. Gaan goed worden!

En gisteren een poot geprobeerd te eten met zijn tweeen. Ik had em even aangebraden in mijn allergrootste koekenpan kleine min of 10 denk ik, en toen met het huidje naar boven op de braadslee van de oven gelegd op allerlei groenten en piepers. Dikke 40 min in de oven op 220 graden, was erg erg erg lekker. Het vlees is donkerder dan van kalkoen uit de super. Heeft ook meer body, maar zeker niet taai. Smaak is zwaarder, meer vogelig, bijna richting wild. En het was dus veel. Te veel, en we hebben heus ons best gedaan. Mijn lief eet er vanavond nog van, en ik ga een dagje vega. Ook wel es goed. Huid was trouwens op plekken te hard geworden, dus hebben we niet allemaal op kunnen eten.

Viel verder nog wat op? Ja joh. Hij was vet! Echt moddertje vet. Ik heb bij het slachten al flink wat weggesneden, op sommige plekken zat gewoon een laag van zeker een cm blubber. Ons oven-gerechtje van gisteren was daardoor ook best aan de vette kant, de groentjes & piepertjes bedoel ik dus, wel vies lekker. Denk echter dat het voor de eigen vetreserves geen goed idee is om dit nu dagelijks te eten...

Nog andere zaken? Nou, we hebben nog 2 heren te gaan. Zal 1e weekeind nov worden dat we daar tijd voor hebben. Komt vast goed!

Volgend jaar weer?

Kwa smaak zou ik zeker ja zeggen. Het is echter wel een flinke klus. Ze eten echt anders dan kippen, zijn vooral als kuiken erg bevattelijk voor vanalles en nog wat, en worden groooot dus je moet met huisvesting ook echt wat anders regelen dan voor kippen. Dus deze gaan we in de 'overwegingen voor 2019' meenemen. To be continued!

Geplaatst:

Ik dacht hetzelfde KV, dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker. Het gevogeltevet is volgens mij trouwens dan best wel weer goed voor je dit in tegenstelling van vet van rood vlees. Wat bedoel je nu met die bouillontrekkerij, hoelang zou je moeten trekken om de goede stoffen in het soepwater te krijgen? En kan je dat ook doen met een gebraden vogelbeest?

Wij hebben gisteren de haan geslacht en laten het braaf 3 a 4 dagen besterven volgens aanwijzingen van de buurman. 2,5 kilo was ie, maar dat is natuurlijk enorm oftopic

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Yow Appeltje.

Bottenbouillon moet minimaal 24h op staan. Kan van elke soort botten, maar liefst van eigen farm zodat je zeker weet dat je ook echt goodies onttrekt en geen nasty pesticiden. Altijd 1 of 2 eetl azijn toevoegen, dat helpt met onttrekken. Kan ook van al gebruikte botten in gebraad oid. En ook zaken als vel etc kook je gerust mee.

Hier een lange video. Erg VS maar een van de helderste vind ik

Van kalkoen werd de bouillon erg krachtig. Volle smaak. Soms is tie echter behoorlijk flauw, dan is het echt een basis voor een soepje. En kan je het bijv gebruiken om je tomatensoep mee te maken of als basis voor eender welke soep.

Het is dus mogelijk om eerst soep te trekken (uurtje of twee a drie) van een karkas. Daar het vlees vanaf te halen, en dan van de botten nog bottenbouillon te maken.

Hm. Gaat wel erg over bottenbouillon nu. Zal dit morgen ff naar ander topic zetten. Nu te moe.

Geplaatst:

Ok helemaal begrepen, merci! Ik ga trouwens maar vast een kalkoen bestellen bij mijn buurman.. zijn clubje kalkoenen loopt lekker te kloekoekloeken hier aan de overkant ik vind het zeer lollige beesten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelazijn is het beste overigens voor bottenbouillon, maar indien geen keus, is gewone ook prima.

Wat een klus geklaard zeg Charly. Petje af.

Ik wil ook een kalkoen. Maar krijg een vis niet eens voor elkaar gebedeld bij de man, dus denk dat ik deze wens ook op mijn buik kan schrijven. Blijf de kalkoenposts met interesse (en vooruit, ook jaloezie!) meelezen.

Geplaatst:

Tjee wat een avontuur weer. En wat een nachtmerrie als de eerste slag niet lukt.

Ik heb die ervaring met een eend die toen ook nog los kwam. Nu 2 kokers aangeschaft een voor kip en een voor eend kalkoen.

Wat een boel vlees nog, en dat vet vind ik wel verbazingwekkend. Zo dik zagen ze er niet uit.

Is dat kalkoen eigen of zou het aan de voeding liggen?

Wat geef je ze?

Hier lopen ze bij de eenden ( een oud koppel denk niet meer eetbaar van een jaar of 5 en een jonge kalkoen voor de slacht).

Ze eten kippenvoer leg/ graan gras en heell veel groente van alles wat ik krijg.

1x per maand bakje maden ( als ik voer koop neem ik altijd vers bakje voor ze mee).

Sinds 2 weken eten ze ook weer brood.dat zal denk ik wel aanzetten.

Eet smakelijk.

Geplaatst:

Ha Nassie,

Ze krijgen hier vaak left overs van een bio-restaurant. Dus ook wel es frietjes, en aardappelsalade, of pasta met pesto... Dus dat zet vast meer aan dan kippen- en groenvoer. Dat krijgen ze hier ook, maar het hoofddieet bestaat dus uit misschien iets te vette kliekjes. Ik heb verder geen idee of een kalkoen makkelijker vet aanzet dan n kip of eend ofzo

Mbt villen nog even, van een paar posts terug. Lijkt me inderdaad the way to go voor alles behalve poten en vleugeltjes. Gaat veel gepriegel schelen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vanaf vandaag zijn we officieel kalkoen-loos. Althans. De levende vorm.

De vriezer daarentegen zit vol met kalkoen.

We hebben gisteren de laatste twee heren geslacht.

Deze keer dus niet door een verdovende tik, maar met een bijltje direct ehm nou ja, bolletje eraf.

Dat is wat bloediger allemaal, maar het is wel direct over zo. We hebben alles heel kalm en met beleid gedaan. De vogels hebben minimaal stress gehad.

Ook bij deze twee heren veeeeel vet! Ik weet niet of een kalkoen altijd vetter is. Maar hier heb ik echt op veel plekken een dikke laag blubber weggesneden. Ik vind dat niet zo erg trouwens. Het is makkelijk te verwijderen. En onder de huid van de poten laat ik wat zitten, zodat die in de oven met het huidje naar boven lekker knapperig worden en het vet mooi over het vlees gesmolten wordt. De soep die ik trek van het karkas met vlees is ook wat vetter. Maar ook dat vind ik niet erg. Ik laat altijd de soep een nachtje afkoelen waarna ik vet afschep en nogmaals even goed doorwarm. Dan pas invriezen. De soep ruikt weer intens lekker. Ik neem zo een bakje. Da's zeker!

Het plukken ging dit keer een stuk makkelijker. Alleen vleugels en poten volledig. Rest zo'n beetje wat makkelijk ging, zodat de veren bij het snijden / villen niet in de weg zouden zitten. Dat scheelt echt bergen tijd (en frustratie )

Nou de gewichten!

Vorige kalkoen:

Heerschap woog 'schoon' (dus veer- en binnenkantloos) 5,6 kg.

Nog wat meer maten en gewichten?

Hiero dan:

1 Poot-met-dij/heupstuk: 720

1 Borstfilet: 540

Kalkoenen van gisteren:

Grootste: 8,4 kg zonder kop (dus niet veer-en binnenkantloos zoals we de vorige kalkoen gemeten hebben)

1 Poot met dij / heupstuk: 800

1 Vleugel: 300

1 Borstfilet: 600

Kleinere: 7,5 kg zonder kop

1 Poot met dij / heupstuk: 760

1 Borstfilet: 400 (deze had opvallend kleine borstfilets trouwens. Geen idee waarom )

Al met al denk ik dat het niet heel veel uitgemaakt heeft dat we deze twee kalkoenen pas 2 weken later geslacht hebben dan zijn broertje.

Het vlees is erg lekker. Maar nog steeds even geen groen licht of we dit volgend jaar weer gaan doen hoor. Dat gaan we later pas beslissen!

Nou. Het is tijd om karkas te gaan pluizen, voor het soepvlees. Kale karkassen vries ik in. Als we weer varkensbotten hebben, maak ik van de karkassen met de botten een mooie bottenbouillon weer.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@Charly

Goed bezig Charly. Kalkoen is heerlijk!

Wat ik me afvraag...? Waar slachten jullie je kalkoenen? Zeggen buren daar wat over? Of zien ze geen bloederig tafereel?

Ik kan me zo voorstellen dat als voorbijgangers het zien, er best wat commentaar op kan komen. Maar ik neem aan dat je juist vanwege dat bloed, dat allemaal niet binnen gaat doen. Gewoon nieuwsgierigheid wanneer ik ook een veestapel ga krijgen. Ooit.

Geplaatst:

Ha Mellie,

Wij wonen gelukkig op een landje dat niet echt veel inkijk heeft. De buren die wat kunnen zien, staan heel positief tegenover al onze pogingen tot eerlijk eten. Wel zijn zij beide vegetatiër, en is de buuf wat gevoelig, dus we proberen het wel een beetje zo te doen dat zij er niet al te direct mee geconfronteerd worden. Maar geen problemen dus eigenlijk. Nee, binnen doen zou ik je zeker niet aanraden, bloed en veren in je huis lijkt me uiterst onprettig. Oh en poep en ingewanden... nee hoor, lekker buiten! We hebben er een hele opstelling voor, het is bijna een lopende band. Hakblokje met bijltje, haak om aan de poten leeg te laten bloeden met een bak eronder. 25 liter pan met water op 65 graden om 2 minuten te dompelen, ladder waar ze aan kunnen hangen terwijl we plukken, emmer eronder voor de veren, dan een grote plastic tafel waarop we ingewanden etc verwijderen, staat ook een emmer voor klaar, en op diezelfde tafel snijden we alles netjes uit. Klaar staan verder: 3 emmers heet water met sop. Altijd handig en een tuinslang waar waterdruk op zit, zodat we tussendoor steeds zaken af kunnen spuiten. Appeltje / eitje. Hoop dat je ook ooit aan je veestapeltje toekomt!

Geplaatst:

Goeie uitleg! Ik zie het zo voor me. Mooi geolied systeem dus! Fijn dat het beschut is en je zo je gang kan gaan. Aardig ook dat je toch rekening houdt met de buren.

Wij hebben eigenlijk aan alle kanten inkijk. Varende mensen of buren..ik ga alvast oefenen met andermans veestapel. Volgende maand waarschijnlijk kippen slachten met mijn vader, als hij zich weer wat jofeler voelt (hij heeft een tia gehad de arme donder...) Alvast oefenen voor ooit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...