Rwien Geplaatst: 15 juli 2017 Geplaatst: 15 juli 2017 Besten Ik ben een beginnende mens, dus ken erNiet veel van , na wat opzoekingen vind ik dat mijn braamstruik moet ongesnoeid en opgebonden enz wordenZo ziet mijn braam eruit, teveel takken waarschijnlijk? Doe ik nu nog takken weg en welke dan? Of wacht ik tot oktober of maart Quote
RobO Geplaatst: 15 juli 2017 Geplaatst: 15 juli 2017 (aangepast) welkom ik zou m aan een hekwerkje van bamboestokken oid binden, als waaieren niet snoeien nu, alleen de takken die vruchten hebben gegeven en na de oogst bruin geworden zijn wegknippen tot de grond 17 juli 2017 aangepast door Gast Quote
Spitskool Geplaatst: 16 juli 2017 Geplaatst: 16 juli 2017 @RobO Is er nog een manier om te weten welke takken vruchten hebben gedragen als je het niet goed hebt bijgehouden? Of iemand anders die dit weet? Ik heb wat achterstallig onderhoud bij mijn braam die dit jaar voor het eerst een stuk of zes (...) vruchten heeft gegeven. Maar het opbindwerk was niet wat het moest zijn en de braam is rustig vrijgebroken. Geen idee wat ik nu moet snoeien. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
RobO Geplaatst: 16 juli 2017 Geplaatst: 16 juli 2017 ja, restjes vrucht/bloem zijn te zien, verder worden die takken snel slechtin nieuwe takken zit nog veel groei, groeipunt etc. Quote
Spitskool Geplaatst: 16 juli 2017 Geplaatst: 16 juli 2017 Ik ga meteen even op onderzoek uit. Dank! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
RobO Geplaatst: 17 juli 2017 Geplaatst: 17 juli 2017 ennuh: best snoeien als ze bruin geworden zijn en niks meer bijdragen aan de plant, wsnlk late herfst Quote
Spitskool Geplaatst: 17 juli 2017 Geplaatst: 17 juli 2017 @RobO het is maar goed dat ik gisteren afgeleid werd, op weg naar buiten, en dus nog geen takken heb weggesnoeid. Late herfst dus, check. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Wortel Geplaatst: 17 juli 2017 Geplaatst: 17 juli 2017 Ik snoei onze braam zodra alle vrucht eraf is. Dan is makkelijk te zien welke takken vrucht hebben gedragen en welke de nieuwe scheuten zijn. Daarnaast snoei ik ook rustig nog een behoorlijk gedeelte van de nieuwe scheuten, maar dit is dan ook een oude (waarschijnlijk wel 20 jaar) stuik. Als ik die laat gaan, dan kan ik er binnen de kortste keren niet meer langs. En elk jaar meer dan vruchten genoeg, dus blijkbaar goed genoeg zo. Quote
RobO Geplaatst: 17 juli 2017 Geplaatst: 17 juli 2017 klopt, maar deze mag nog wel wat groeien mien ook lekker compost geven aan de voet van de plant, niet zwaar bemesten verder want hij is sterk genoeg Quote
Rwien Geplaatst: 17 juli 2017 Auteur Geplaatst: 17 juli 2017 tx voor de reacties, ik heb 3 draadjes gespannen tussen 2 palen, heb daaraan wat opgebondendus ik doe niks weg? want had de indruk dat ik teveel takken per struik heb, want is eigenlijk maar 1 struik en ik lees hier en daar maximaal 5a6 takkenik heb hier ook wat gelezen over beginnend zijtakjes, allemaal wegdoen? doen of zijn dat net die nieuwe scheuten?en de vele blaadjes in het midden vd struik, beetje wegdoen om wat meer licht te te geven aan de rest? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.