Richard74 Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Is het mogelijk om zaad te winnen van mijn Basilicum die momenteel in mijn kas in bloei staat, zie foto. En zo ja, hoe dan? Quote
Erny Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Wachten tot de bloemetjes uitgebloeid zijn, daarna drogen ze op en ontstaan er mooie kleine zwarte zaadjes.Bloemtoppen dan voorzichtig afknippen en zaadjes in een zakje opvangen. Quote
Bit Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Zaad is best mini. Wat ik zelf handig vind is, zaad begint te rijpen ? Zakje er overheen. Dichtbinden rond de stengel. Nog wat dagen wachten, stengel omknakken met bloemhoofden erin. Zakje weer open ( maar dan dus nu rechtop met de bloemhoofden op de kop in het zakje ) Open weg hangen en een week later de nu lege bloemhoofden er uit. Zaad zit in zakje. Best geen plastic nemen ( rot aan de plant en dus ook het zaad ) maar bv papieren zakje oid. Quote
Erny Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Of van die geperforeerde broodzakjes van de super... erg handig voor de zaadwinning. Quote
Spitskool Geplaatst: 12 juli 2017 Geplaatst: 12 juli 2017 @Erny welke broodzakjes bedoel je precies? Degene die ik nu voor ogen hebben lijken me wat groot om de basilicumtakken met bloemtoppen mee af te binden, of zie ik dat verkeerd? Het idee van een zakje om de bloemtoppen vind ik wel geniaal, zelf nooit aan gedacht, dus ik wil het zeker gaan proberen. Nu nog bedenken waar ik kleine zakjes vandaan ga toveren die niet van plastic zijn. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
henkg Geplaatst: 12 juli 2017 Geplaatst: 12 juli 2017 Nylonkous (of pantybeen).Of (voor iets minder kleine zaadjes): een stukje Lill vitrage (dat Ikea spul dat o.a. gebruikt wordt bij kolen en uien).Als het maar luchtdoorlatend is en fijn genoeg om het zaad niet door te laten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Spitskool Geplaatst: 12 juli 2017 Geplaatst: 12 juli 2017 @henkg Panty's, daar heb ik meer dan genoeg van. Ik ga er een paar opofferen voor zaadwinning. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Richard74 Geplaatst: 12 juli 2017 Auteur Geplaatst: 12 juli 2017 Top idee Bit, daar ga ik mee aan de slag. Bedankt! Quote
henkg Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Of van die geperforeerde broodzakjes van de super... erg handig voor de zaadwinning. Goede tip. Die glasheldere zakjes met piepkleine gaatjes om verse broodjes in te doen, begrijp ik.Zojuist eentje aangebracht om de uitgebloeide snijselder. Lijkt me perfect: luchtdoorlatend, eventuele condens is te zien. En natuurlijk is ook het vallen van het zaad te zien. Een tweede doe ik nu (als test want nu nog niet nodig) om een enkele druiventros. Tegen -later- vogels en wespen. Als het bevalt ga ik voor het eerst in mijn leven een heel klein beetje proletarisch winkelen. Edit: Misschien toch geen goed idee, want het zakje om de selderij was vanochtend binnenin helemaal beslagen met condens. Ondanks de droge nacht, geen neerslag vrij lage luchtvochtigheid., Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Glenn1ap Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Ik knip de zaadstengels gewoon zo lang mogelijk af als de eerste beginnen te rijpen en zet het dan droog en open in de garage weg.Als na enkele weken goed droog is en het groen verbruint verpulver ik de zaaddozen en haal de stengels er uit Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.