patpetje Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Een beetje herfstbloemkool ze waren aan de kleine kant maar als je er 6 schoonmaakt heb je 1 grote bloemkool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 7 oktober 2011 Share Geplaatst: 7 oktober 2011 Een onbedoelde oogst aan droogbonen.... Ik had ze (pronkbonen) voor de peulen, maar de laatste lading is helemaal uitgedroogd aan de plant... heb er pret in... ze hebben zo'n mooie tekening... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thessa Geplaatst: 7 oktober 2011 Share Geplaatst: 7 oktober 2011 wij moeten flink door eten hoor dit was begin van de week, gemaakt flinke pan groentensoep, we eten zo de laatse liters opde koolraap zit nu samen met de aardappels in de stampot en de rest reeds verorbert.....nu nog de rest uit de tuin.....en de vriezer zit vol..... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 8 oktober 2011 Share Geplaatst: 8 oktober 2011 Onze herfstkoninkjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 8 oktober 2011 Share Geplaatst: 8 oktober 2011 NEE... géén zeep.... Italiaanse bietjes... ik had rood/witte ringen verwacht, maar dit is ook prachtig... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 8 oktober 2011 Share Geplaatst: 8 oktober 2011 Ja die heb ik ook: had ook verwacht dat ze rood/wit bleven...maar dat lukte alleen rauw aan t bbq stokje van de zomer; was ook lekker trouwens. Ik heb ze zoet/zuur ingemaakt en ze zijn nu allemaal baby-ròze...heeft ook wel wat Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 8 oktober 2011 Share Geplaatst: 8 oktober 2011 Pepertjes hangen midden in de kamer te drogen....heb de kachel aan...vond t maar koud vandaag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 1 november 2011 Share Geplaatst: 1 november 2011 Paars/roze wortels Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marieke Geplaatst: 15 december 2011 Share Geplaatst: 15 december 2011 Liefde gaat door de maag Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 4 januari 2012 Share Geplaatst: 4 januari 2012 Winterradijs en -wortel: lekker, al moesten we de wortel met z'n bewoner delen. Bleef nog de helft over. de handen zijn van m'n dochter van 9 Radijs gezaaid in oktober, Wortel gezaaid half augustus Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heylane Geplaatst: 20 januari 2012 Share Geplaatst: 20 januari 2012 Afgelopen jaar heb ik bietjes op de tuin gehad, maar dat ging erg langzaam en de meeste plantjes hebben uberhaupt geen bietje gevormd. Dat wil ik dit jaar natuurlijk anders.Wat is jouw succesformule voor bietjes? (en wat moet ik vooral niet doen?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 20 januari 2012 Share Geplaatst: 20 januari 2012 De succesformule heb ik nog niet ontdekt. Het ene jaar heb ik knapen en afgelopen jaar waren ze te zielig om biet genoemd te worden. Ze houden van goed doorwortelbare humusrijke grond en daar zou het bij mij wel eens aan hebben kunnen schelen afgelopen jaar. Het losmaken van de klei hier kost erg veel tijd. Ik ben benieuwd naar de reakties van de rest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 20 januari 2012 Share Geplaatst: 20 januari 2012 Ze gedijen goed in rijke lichte grond op een zonnige plek, zaaien is van april tot juni, kiemings duur is van 10 tot 12 dagen, teeltduur 6 tot 7 maanden, begieten matig, oogsten vanaf juli,ze hebben behoefte aan kalium en fosfor, wat as of ricinusmeel 2 weken voor het zaaien. overvloedig begieten als je net gezaaid hebt, en hou de grond goed vochtig tot zo'n 10 dagen de eerste blaadjes verschijnen. ze houden niet van spinazie maar wel van dille, koolrabi,stambonen, sla,uien, en bonenkruid. Ze zijn gevoelig voor koude, wacht tot het einde van de lente vorst om te zaaien, na 1,5 maand wanneer de planten 4 á 5 blaadjes hebben haalt u de zwakste plantjes eruit. Maak de bladeren niet nat om te voorkomen dat de wortels taai en vezelig worden en hun zoete smaak verliezen, oogst de bieten vanaf juli naar behoefte, als ze niet aangetast zijn kunnen ze op de compost hoop. op een zonnige dag in oktober kan je de resterende bieten eruit trekken, laat ze tot s'avonds drogen op de grond verwijder zoveel mogelijk aarde, en snijd de fijne wortels weg, snij het loof weg tot een halve cm boven de wortel. Nee ik ben niet ineens super slim geworden Maar dit stond in mijn bio groente tuin boek van Rosenn le Page mogelijk heb je er wat aan. Heb het meeste over getypt, succes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 20 januari 2012 Share Geplaatst: 20 januari 2012 Vorig jaar hebben ze het hier ook niet goed gedaan. Normaal groeien die nochtans zonder veel problemen. Ik steek het dus maar op het weer Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 20 januari 2012 Share Geplaatst: 20 januari 2012 Ik zet ze altijd op het wortelbed afgewisseld met rijen plant-uitjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 21 januari 2012 Share Geplaatst: 21 januari 2012 bij bieten is losse grond ontzettend belangrijk.ik zit ook op klei.voor het zaaien maak ik de grond heel goed los en vermeng er wat tuinaarde en zand doorheen.ik week de zaden een uur van tevoren in warm water.dan maak ik gleuven van ongeveer 7 cm breed met een tussenruimte van ongeveer 20 cm. om de 5 cm een zaadje. diepte is ook heel belangrijk, niet dieper dan 1.5 cm. bedek de zaden met een mix van tuinaarde en zand.daarna goed natmaken, maar zorg ervoor dat de grond niet dichtslaat!zolang de zaden nog niet zijn gekiemd goed vochtig houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 21 januari 2012 Ik zaai ze buiten voor in potjes, met potgrond-kluitje en al zet ik ze daarna in de moestuin. Ik had best mooie bietjes dit jaar. Al was ik wat laat met zaaien, want de maanden daarvoor had ik ze nog in de vollegrond gezaaid en die heb ik niet weer terug gevonden. Het waren dus geen joekels, en er zijn er altijd wel een stuk of 2 (van de 20 ofzo) die geen bol vormen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 21 januari 2012 Share Geplaatst: 21 januari 2012 Ga ik dit jaar ook eens proberen. Had juist altijd begrepen dat bietjes verplanten niet zo'n succes zou zijn maar wat jij zegt Jorieke klinkt wel logisch. Met kluitje en al. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 21 januari 2012 Ja ik heb ze in zulke trays: Met 'potjes' van 4 cm doorsnee en 5,2 cm hoog. Dus zodra de plantjes hun 1e setje echte blaadjes maken, zorg ik dat de grond in die potjes wat droog is, en dan wip je de zandkluitjes er zo uit. En zijn er nog bijna geen haarwortels opgepropt. Ik dun ze ook niet uit, er groeien steeds 2 of 3 bietjes aan elkaar. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 21 januari 2012 Share Geplaatst: 21 januari 2012 Zojuist geoogst: de snoep-paprikaatjes van de 2 planten die al sinds oktober 2011 (of zo iets) de keuken opsieren.....ik vond het tijd worden om de plant zich gereed te laten maken voor het komende seizoen.De eerste foto (planten) is van een tijdje geleden....meeste paprikaatjes waren vandaag allemaal bijna rijp. k heb er maar een zonnetje in huis van gemaakt...op deze regenachtige dag. Het is geen gokspelletje maar even voor het idee van de grootte de yatzee dobbelstenen erbij De geheel gerijpte gevuld met kruidenkaas....jammie! Lekkurrrrrrr (ze zijn al op ) De overigen gaan straks gewokt bij het avondeten. Best wel leuk...je eigen snoeperds oogsten in januari Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heylane Geplaatst: 22 januari 2012 Share Geplaatst: 22 januari 2012 Het klinkt of het niet helemààl aan mij lag Het was gewoon een slecht bietenjaar Maar dat voorzaaien ga ik proberen. En dan is de truc dus om ze redelijk snel uit te planten, voordat ze teveel wortels hebben ontwikkeld. (en dan zaai ik er gewoon ook wat in de volle grond, dan kan ik vergelijken) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 22 januari 2012 Share Geplaatst: 22 januari 2012 ik vindt het ook een goede tip van Jorieke, denk dat ik het op die manier en gewoon uitzaai ga proberen en dan kijken wat t doet. Ik had op zich redelijk goed bietenjaar en nog steeds oogst in de diepvries zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 7 maart 2012 Share Geplaatst: 7 maart 2012 De walnoten...weliswaar vorig jaar geoogst...maar nu gekraakt en de voorraadkast in: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 15 maart 2012 Share Geplaatst: 15 maart 2012 lekker spinazie Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 15 maart 2012 Share Geplaatst: 15 maart 2012 Net begonnen met rooien van de aardperen. Zitten van 0 tot 50cm diep, denk van 1 m2 minstens 5 emmers te kunnen rooien.Moeten weg staan in de weg van mijn nieuwe compostbak. Waren er nog liefhebbers ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.