Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond,

Voor mijn eerste ervaring met de moestuin heb ik beslist om te beginnen met planten in potten.

Alles lijkt tot nu toe oké te gaan.

Enkel bij mijn Pyros tomaat heb ik zo wat mijn twijfels, er beginnen wel vruchten aan te komen, maar ik weet niet of ik het wel correct doe.

hier is de setup: Pot van +-40 cm diameter, en een hoogte van +- 35 cm. Heb deze met zo'n 30 cm potaarde voor groenten gevuld.

Deze is idd aan het groeien, er komen al tomaten aan, maar ik weet niet hoe het zit met water geven.

De één zegt dagelijks een beetje (via een petfles), de andere zegt afbouwen (eerst dagelijks, dan 2 x per week, dan pas om de 2 weken).

Nu zou ik graag weten of dit principe ook van toepassing is op tomaten in pot, daar de wortels niet heel diep kunnen gaan om op zoek te gaan naar water.

zie foto van mijn plant:

19403397102094727950853341937396614o62741498076372.jpg

Alvast bedankt voor jullie advies.

Geplaatst:

Watergift is sterk afhankelijk van het weer. Een tomatenplant verbruikt met het huidige hete weer misschien wel 4x zoveel water als bij 18 graden, bewolkt weer.

In potten is de waterbuffer beperkt. Mijn tomaten in potten (bouwemmers, netto 10 liter), in foliekas, moet ik nu ongeveer anderhalve liter water geven, per dag.

Dit hangt natuurlijk af van de grootte van de plant, bij mij nu ca 1 meter.

Omgerekend naar een pot van 25 liter, buiten (natte vinger berekening): elke twee dagen ruim twee liter. Of, beter: elke dag 1 liter. Een tomatenplant houdt niet van te nat, en ook niet van te droog. Dus watergeven als de grond droog begint te worden, of eerder.

Bovenstaande is alleen om een idee te geven. Is sterk afhankelijk van de grootte en de bossigheid van de plant. En natuurlijk het weer.

In de volle grond kan de frequentie lager. Er is immers veel meer grond om water uit te halen, als die grond het water goed kan vasthouden, en de plant een uitgebreid wortelstelsel heeft.

Maar bij tomaten in volle grond, met dit weer dat al ruim een week aanhoudt, daarbij de geringe regenval in de periode daarvoor, eens in de een a twee weken?

Planten hebben zoveel water nodig als ze nodig hebben. Dat is afhankelijk van het weer, de grootte, en van de soort plant (“een pompoen giet je groot, een meloen giet je dood”, en een rozemarijn wordt echt niet blij als ie net zo vochtig staat als een tomaat).

Je Pyros vind ik er nogal pierig uitzien. Of dat door te droog komt weet ik niet.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik zou hem eens verpotten.. meer medium dat vochtig kan blijven.. minder snelle uitdroging (eigenste moment zolang het nieuwe ook niet uitgedroogd of volgroeid is)

Ik vind 10L echt te weinig of je moet goed water en voeding geven.. met dit weer soms zelfs 2x per dag

Of ik ben gewoon lui

In volle grond heb ik nog geen water gegeven dit jaar, maar is redelijk vochtig nog.. gelukkig geen droge zandgrond en halfschaduw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...