Fruittuin17 Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Op internet kom ik de meest prachtige foto's tegen van de prachtframboos/salmonberry. Deze soort komt voor in Amerika en als je een beetje rondkijkt op internet zie je afbeeldingen van prachtig glimmende rode, oranje en gele vruchtjes. Ook zie je foto's van mooie paarse bloesems. Ik had er nog nooit van gehoord maar ze lijken me geweldig. Is er hier iemand op het forum die ze heeft? Ze zijn niet makkelijk te verkrijgen volgens mij (ik zie 1 ras die gewoon te bestellen is maar verder niks). Barst los! Ik ben heel benieuwd of er iemand is die ze kent Quote
Bit Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Is een prachtige sierstruik voor de wat grotere tuin. Ik pas ze wel toe in tuinen ja. Kunnen best veel schaduw aan ook.Vruchten zijn lekker, maar in aantallen zeer weinig voor de maat struik. Mooie grote roosachtige bloemen. Heel mooi ja. Aantal cultvars op de markt. Zijn gewoon goed te verkrijgen hoor. Esveld Boskoop bv. Ook mijn plantenleverancier heeft ze. Heeft Fruitbomen.net ze niet ? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Ik heb em al een tijd staan, jaar of 5 nu? En weer eens verplant ook, omdat hij in de fruittuin stond en echt geen lekkere vruchten heeft. Die van mij tenminste... dus hij moest maar eens ergens anders heen waar hij gewoon voor de sier kan staan. Leuke struik verder, erg mooie bloemen ja. Maar zeer smakeloze vruchtjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mispel Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Hallo, Ik heb al 4 jaar deze plant in mijn tuin staan, als ik me niet vergis is het de 'olympic double' - deze heb ik destijds gekocht bij frank op fruitbomen.net. Ze hebben een andere groeiwijze dan frambozen; meer een struikvorm en niet de typische scheuten. Het aantal vruchten is eerder beperkt: ze staan niet bomvol zoals een framboos of braam. De vruchten zijn wel groter, ongeveer het dubbele. De bloemen zijn heel mooi: opvallend paars met een 'dubbele' krans aan bloemblaadjes. Bij mij staan ze in de halfschaduw en doen ze het redelijk goed. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Ja, ik heb ze ook. Ze verspreiden zich heel makkelijk, ook al omdat de vogels dol zijn op de vruchten.Mijn goede voornemens om jam van de vruchten te maken heb ik nog niet kunnen realiseren, wegens overdaad aan ander fruit.Ik vind de vruchten zo ook smakelijk. Ik laat ze rustig doorgroeien en de buitenstaander denkt dat het rozen zijn. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Geplaatst: 19 juni 2017 Oké dus dat er niet veel fruit aan zit is iedereen het over eens. Hoewel het mogelijk zou kunnen zijn dat dat rasafhankelijk is en dat er dus ook rassen van zijn die meer vrucht geven?De smaak is niet iedereen het over eens maar ook dat ligt dan wellicht aan het ras dat aangeplant wordt?Ik kan 1 ras te koop vinden en dat is die olympic double inderdaad.Als er een ras zou bestaan die relatief veel vrucht heeft is dat misschien leuk. En sowieso heb ik de ruimte dus dan wil ik het aanplanten voor de lol. Heeft iemand misschien een stek voor me te ruil? Ik heb zelf megaveel frambozenrassen te ruil. Nog een vraag.. woekert deze struik net als een gewone framboos of helemaal niet? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Geplaatst: 19 juni 2017 Ohja en nog een vraag... heeft iemand foto's van zijn struik en vruchten? Zou ik superleuk vinden Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Ik heb die Olympic Double: Foto uit 2015: blog/Jorieke123/bloemen%C7%83_b-5048.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Fruittuin17 Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Geplaatst: 19 juni 2017 Oh wow das wel heel tof. Zit de hele struik dan zo vol met bloemen? En hoelang bloeit ie? Ben nou ook wel benieuwd naar jullie vruchten Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Er zitten er steeds aardig wat in ja. Dit jaar niet, ik heb hem verplaatst van de winter en nu is het op dat stuk (overal...) vrij droog. Dus er zit nog net wat groei in, maar geen bloei. Ik heb nooit bijgehouden hoelang hij bloeit, sorry. Vergelijkbaar met een normale framboos denk ik zo. Niet heel lang dus. Het blijft een mooi struikje bij mij, geen gekke uitlopers nog. En hij blijft dus ook lager, heeft geen steun nodig. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Fruittuin17 Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Geplaatst: 19 juni 2017 Anderen dezelfde ervaring? Geen gewoeker en opbinden niet nodig?En moet je hem ook snoeien? Quote
Mispel Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 De plant blijft een vrij compacte struik, vind ik. Hij loopt niet zo typisch uit als een framboos en is makkelijk in toom te houden. Ik heb tot nu toe enkel maar wat dode takken weggesnoeid, da's al. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 20 juni 2017 Auteur Geplaatst: 20 juni 2017 Iemand ervaringen met andere rassen dan olympic double? Meer foto's? Misschien van de vrucht of van de gehele struik? Quote
Mispel Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Links een framboos, rechts de prachtframboos. De vrucht van de framboos is kleiner, maar ze staan in frisjes samen. Het blad is ook heel verschillend. En hier een foto van de prachtframboos zelf. Zoals je ziet, staan de vruchten ver uit elkaar. Ze hebben van nature verschillende kleuren: geel, oranje en rood. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 21 juni 2017 Auteur Geplaatst: 21 juni 2017 Bedoel je voordat ze rijp zijn (net als braam, die is ook eerst rood) of in rijpe toestand? Wel grappig dan, die verschillende kleuren. Blijft het struikje laag of is dat omdat je hem niet hebt opgebonden? Quote
Mispel Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Kleur heeft niets te maken met de rijping. Een rijpe bes kan geel, oranje of rood zijn. Niet zoals een braam. Opbinden is niet nodig. Hij hangt een beetje omdat het belachelijk warm is en al lang niet geregend heeft. Ik heb hem een plens water gegeven dus komt goed. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 21 juni 2017 Auteur Geplaatst: 21 juni 2017 Lijkt me een leuke plant. Heb jij ook de olympic double of een ander ras? Quote
Mispel Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Ik heb al 4 jaar deze plant in mijn tuin staan, als ik me niet vergis is het de 'olympic double' - deze heb ik destijds gekocht bij frank op fruitbomen.net. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.