Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Twee dagen waren we maar weg. Vrijdagmiddag had mijn courgette een paar bruine vlekjes. Omdat ik ook wat witte vlieg leek te zien, heb ik hem preventief met baking soda afgenomen. Vanavond kwamen we terug. De hele courgette onder de vlekken en onder de bladeren vieze grijze kledders. Bladvlekkenziekte, lees ik op internet, en de plaatjes herken ik ook. Ik zal morgen een foto aan dit topic toevoegen, nu te donker.

Wat nu? Voor zover ik de informatie in internet goed begrijp kan ik er eigenlijk weinig tegen doen. Dat is niet erg opbeurend. Ja, baking soda, nou dat heeft niet erg geholpen. Ik overweeg nog baking soda met citroen, dan wordt wel de PH van mijn grond iets te laag maar de schimmel legt wellicht het loodje. Heeft iemand hier misschien goede tips?

De courgette staat trouwens in een moestuinbak. Moet ik na het seizoen de hele bak leeggooien, zijn de sporen (die in de grond overblijven) dan voldoende verwijderd? Of moet ik nog verdere activiteiten doen?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik weet niet of ze samen kunnen. Maar ik weet wel dat ze allebei schimmels schijnen te bestrijden.

Geplaatst:

Waarom denk je witte vlieg met baking soda te willen bestrijden ?

Is de baking soda niet nu eerder de oorzaak van de vlekken een paar dagen later ?

Geplaatst:

Witte vlieg en baking soda heb ik eerder gedaan. Geen probleem. De oplossing die ik vorige week heb gebruikt was erg verdund, en preventief. Baking soda heeft een ontschimmelend effect en is veilig voor je planten. Ik heb nooit eerder een plant zo zien reageren en ik kan me niet voorstellen dat dit er het gevolg van is. Overigens bedenk ik nu dat het ook in mijn bonen zit, die er verder geen last van schijnen te hebben want ze maken wel bonen. Ik had eerder niet bij stil gestaan, dacht dat de vlekken en uitgedroogde takken een effect waren van de late vorst die ook mijn hortensia's velde. Nu denk ik dat deze schimmel er al moet hebben gezeten en gewoon meer grip heeft op courgette dan op bonen.

Blijft dat ik niet weet wat ik moet doen. Ik zal de foto's nog even plaatsen.IMG341218521497255162.JPG

IMG341356991497255163.JPG

Nb op de tweede foto lijkt de onderkant van het blad wittig. Het is echter grijsbruin met een soort hele kleine witte spikkels er in.

Geplaatst:

Jawel hoor, baksoda kan de bladeren verbranden. Ik gebruik het enkel als het 'moet' en heb soms bruine, dorre bladeren als gevolg. Ik weet niet of het hier er uit ziet als schade door de baksoda.

Geplaatst:

Dit lijkt me valse meeldauw. M.i. niet te bestrijden met een zoutoplossing. Wat je wel hebt gedaan is de sporendragers van de schimmel (die deels in het plantenweefsel groeit) mooi over het blad verspreiden. Je hebt de schimmel dus een beetje geholpen.

Ik zou de aangetaste bladeren direct verwijderen ten gunste van de jonge blaadjes daaronder en zoeken naar een preventief middel, bv. 's ochtends bij droog weer sprayen met een heermoesextract. Hiermee versterk je de plant, waardoor infectie minder snel plaatsvindt.

Geplaatst:

Heel even terug naar de witte vlieg. Je zegt dat omdat je planten witte vlieg hadden, dat je baking soda had ingezet. Verderop zeg je dan : Baking soda heeft een ontschimmelend effect. Wat ook klopt.

Snap ik m dus nog echt niet. Ontschimmelend effect / witte vlieg. Ik zie echt de relatie niet.

Blad 'afnemen' ( met wat ? ) zou ik bij Courgettes al helemaal nooit doen, daar is het blad veels te dun / kwetsbaar voor.

Later : Meeldauw ja. ( gewoon het weer tot gisteren en misschien straks weer ) Dáaar helpt de baking soda misschien weer wél. Spuiten, niks insmeren.

Geplaatst:

Als je op internet googlet, vindt je heel veel pagina's waar wordt aangeraden witte vlieg te bestrijden met baking soda (bijvoorbeeld deze: Ihttps://tallsay.com/page/4294989251/witte-vliegen-zij-kunnen-in-een-hele-korte-periode-je-planten-totaal-vernielen, maar er zijn er heel veel meer). Vandaar. En nee ik wist niet zeker of ik witte vlieg had, maar er vlogen er wel een aantal op toen ik de bladeren aanraakte dus vandaar dat ik het dacht. Ik dacht ook 'ik ben er snel bij want er is nog niet veel te zien' want eitjes zag ik nog niet, vandaar dat ik preventief de bladeren heb afgesponst met water met baking soda, om eventuele eitjes te bestrijden en weg te wassen. Daar helpt spuiten met een plantenspuit namelijk niet tegen. Dat ik daarmee onbedoeld de schimmel die er waarschijnlijk al was heb verspreid, ja, dat is suf, maar ik ging op dat moment nog uit van witte vlieg, en niet van een schimmel. Dan had ik zeker geen bladeren afgesponsd! Heel voorzichtig trouwens, er is niet een blad van stuk gegaan. Achteraf is dat inderdaad niet handig gebleken, maar ja, achteraf zijn we allemaal wijs.

Wat de schimmeldodende werking van baking soda betreft: daar ben ik me pas mee bezig gaan houden NA dat ik gisteren me rot ben geschrokken van de conditie van de plant, en niet toen ik het opbracht dus. Aangedane bladeren wegnemen is geen optie, want ze zijn allemáál aangedaan. En de plant heeft wel een minimale hoeveelheid blad nodig om uberhaupt te overleven.

Mijn bericht over de bonen was overigens te enthousiast. Ook mijn boontjes beginnen flink er onder te lijden

Geplaatst:

Ps en om het allemaal nog ingewikkelder te maken struikel ik op internet hier en daar over pagina's die valse meeldauw en bladvlekkenziekte gelijk schakelen. Gooi mij maar in mijn pet want dat snap ik al helemaal niet. Wat ik er wel uit opmaak ik dat het belangrijk is de aangedane plantdelen te verwjideren. Hoe dat moet met deze plant, geen idee. Gewoon mijn boontjes en courgettes voor dit jaar als verloren beschouwen?

Geplaatst: (aangepast)

ben bang van wel, hier kun je nog grote courgetteplanten kopen bij de tuinwinkel, euro of 3

bonen kun je nog goed leggen, gaan als een speer

die baking soda...in bakpoeder zit ook wat zuur dus wij kopen zuiver natriumbicarbonaat ipv bakpoeder en de verdunning mag maximaal 0,5 % zijn, 5g per liter water grofweg

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ps en om het allemaal nog ingewikkelder te maken struikel ik op internet hier en daar over pagina's die valse meeldauw en bladvlekkenziekte gelijk schakelen. Gooi mij maar in mijn pet want dat snap ik al helemaal niet.

Bladvlekkenziekte is een verzamelnaam van ziekten die zich bij uiteenlopende plantensoorten door uiteenlopende ziektenveroorzakers (vnl. schimmels) kunnen ontwikkelen. Dé bladvlekkenziekte is dus niet eenduidig te beschrijven. Ze kenmerken zich allen door vlekken op de bladeren.

Valse meeldauw is dus een bladvlekkenziekte.

Geplaatst:

Ik gebruik ongeveer die verdunning met inderdaad zuivere baking soda, dat is iets anders dan bakpoeder, is gewoon natriumbicarbonaat en verder niets.

Als ik nu alsnog een nieuwe courgette plant (kant en klaar plantje) of bonen zaai, krijgen die het dan niet ook? De sporen zitten toch in de grond? Kan ik op die plekken nog iets anders zaaien wat hier minder/niet gevoelig voor is?

Geplaatst:

schimmelsporen zitten altijd overal, ook in de lucht

het kan zijn dat er plaatselijk een grotere infectiedruk ontstaat als je op dezelfde plek uitplant dus als je kunt kiezen zou ik een andere plek nemen

Geplaatst:
ben bang van wel, hier kun je nog grote courgetteplanten kopen bij de tuinwinkel, euro of 3

bonen kun je nog goed leggen, gaan als een speer

die baking soda...in bakpoeder zit ook wat zuur dus wij kopen zuiver natriumbicarbonaat ipv bakpoeder en de verdunning mag maximaal 0,5 % zijn, 5g per liter water grofweg

Wat tanja ook al zegt. Baking soda = natriumbicarbonaat ookwel zuiveringszout. Niet te verwarren met bakpoeder, dat is anders.

Geplaatst:

Mijn schimmelavontuur is helaas nog niet over. Ook de bonen verderop zijn nu het haasje, en zelfs mijn oostindische kers (dat is toch echt net onkruid) is aan de beurt. Ik ben inmiddels aan het spuiten met heermoes, uit de tuin van een vriendin gehaald. Die was wel blij met mijn schimmel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...