Adrie Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Ik heb de gewoonte om mijn koolplanten in een tunnel onder ikea-vitrage te kweken tegen de koolvlieg. Nu is de bloemkool al zo groot dat hij tegen de vitrage aangroeit en er beginnen zich al bloemkolen te vormen. Ook de broccoli is al aardig groot en past er eigenlijk niet meer in. Zou ik, nu de planten groot zijn, de beschermende vitrage weg kunnen halen en de planten daarmee de vrijheid kunnen geven om lekker vrij-uit verder te groeien? Of zijn ook grote kolen nog steeds bevattelijk voor de koolvlieg en dan vooral hun larven? Quote
sokrates Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Als het alleen om de koolvlieg gaat, dan zou je de vitrage volgens mij best kunnen weghalen. Je planten zijn immers al erg groot, en de koolvlieg kan denk ik te weinig schade aanrichten om de groei van je bloemkool nog erg te kunnen beinvloeden. Waarschijnlijk oogst je de kolen al eind van deze maand.Maar het prettige aan die vitrages (ik gebruik ze ook) is dat ook ander vliegend en kruipend gespuis wordt geweerd, met name de rupsen van de koolwitjes. Maar of die schade nu nog heel erg is...? Quote
simonvb Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 Ik laat ze onder vitrage staan omdat anders de rupsen van het koolwitje alles opeten, hier dus noodzakelijk. Quote
Adrie Geplaatst: 4 juni 2017 Auteur Geplaatst: 4 juni 2017 Ok, dus beter laten zitten voorlopig. Volgend jaar maar eens wat hogere tunnels voorzien Quote
Pistier Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Mijn vader (zaliger) maakte van een bierkaartje een 'boord' hij maakte een gaatje in het midden, een snede van de buitenkant tot het centrale gat; hij legde dat kaartje rond de stengel van de jonge koolplant, en legde daarop een mengsel van koolteer (what's in a name?) en zaagmeel. Geen enkele vlinder die eraan dacht van daar zijn eitjes gaan te leggen !! Het werkte wel degelijk. Veel succes. Quote
Bit Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 koolkragen helpen tegen koolvlieg ja, maar niet tegen vlinders die eitjes afzetten. Zal die er op gesmeerde teer de reden hebben om de geur van de kool voor het koolwitje te doen maskeren ? Quote
RobO Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 ja, denk van wel, we maken hier koolkraagjes van een rol dakleer: Quote
Tikketim Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Een kleine tip ; plant de kolen scheef uit. De koolvlieg legt de eitjes aan de stam , de larven gaan instinctief naar beneden op zoek naar de wortels. Die gaan ze niet vinden want die wortels zitten enkele cm verder. De larve kan max 3 cm in de grond voor die sterft. De stam gaat vanzelf recht naar boven groeien. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
speets Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Fantastische tip Tim Heb je het zelf uitgeprobeerd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Tikketim Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Dit jaar een eerste keer , voorlopig nog geen aantasting gezien van koolvliegen .. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Jorieke123 Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Heb je normaal wel last van koolvliegen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tikketim Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Awel hé Anders zet ik de kolen altijd onder gaas, vooral tegen het koolwitje. Ik weet het dus eigenlijk niet of ik last heb van die koolvlieg. Dit jaar had ik niet genoeg gaas dus enkele planten moesten onder de blote hemel de grond in. Maar het is maar een tip en je kan het altijd eens proberen natuurlijk. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Zwaardvis Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Nou dat scheef uitplanten heb ik gedaan, de pot een tijdje op zijn kant gehouden zodatie al mooi omhoog kwam. Maar geen schijn van kans. Binnen drie weken helemaal aangetast door de koolvlieg... onze koolvliegen hebben blijkbaar gestudeerd..... Quote
speets Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 de pot een tijdje op zijn kant gehouden Wat bedoel je daarmee? Dan hef je het effect van het scheef planten toch weer op? Of begrijp ik je niet goed? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.