Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Al een tijdje viel me op dat alle jonge nieuwe blaadjes van verschillende planten in mijn tuin aangevreden en 'op' gevreten werden door een, voor mij, onzichtbaar beestje. Niet alleen moestuin planten, ook de (jonge) clematis bijvoorbeeld, die er bijna aan onderdoor gaat. Het leken me geen slakken omdat er geen sporen waren, geen rupsen of andere zichtbaar gespuis op de blaadjes. Ik probeerde knoflookthee en brandnetelgier, maar het hielp niet.

Nu ging ik vandaag bezig met een nieuwe verse laag mulch, omdat ik binnenkort nieuwe plantjes wil neerzetten. Tijdens m'n bezigheden ontdekte ik dat er onder de oude laag mulch echt ENORM veel pissebedden zitten. Echt niet te tellen. Het krioelt ervan, en bij nader onderzoek ontdekte ik dat het overal zo is. Echt duizenden.

Ik ben het internet even opgedoken en hoewel ik altijd dacht dat ze onschuldig waren, lees ik nu dat ze wel degelijk ook planten eten, vooral de verse nieuwe blaadjes en zaailingen. Dat was het probleem voor m'n plantjes dus.

oh oh.. nu heb ik wel serieuze een moestuin-uitdaging.

Ik wil absoluut geen gif gebruiken, er lopen lieve poezels, egels, vogels, padden en kikkers rond. Dat wil ik zo houden.

Wat kan ik doen aan de duizenden pissebedden? Ik las iets over aaltjes ergens, zou dat kunnen werken?

De truck met de aardappel, werkt vast maar op deze schaal is het onbegonnen werk denk ik.

Alvast een dankbaar rondedansje voor degene die me helpt

Geplaatst:

Het is logisch dat er onder de oude mulchlaag veel pissebedden zitten, want de belangrijkste voedingsbron van deze beestjes is dood plantaardig materiaal, schimmels, rottend blad en hout. Pas als er geen dood materiaal aanwezig is gaan ze aan je planten knagen. het zal best wel eens gebeuren dat ze zich eens aan een plantje vergrijpen. Maar je geeft aan dat er plantjes problemen hebben gehad. Wat precies en hoe weet je zeker dat dit door pissebedden komt?

Ik heb mijn kas aan het begin van het seizoen van een dikke laag compost voorzien, lekker vochtig gemaakt en afgedekt met karton. Wat denk je? Binnen de kortste keren tjokvol met pissebedden. Maar bewust niets aan gedaan. Nu de tomaten en paprika's erin staan zie ik ze nauwelijks meer. Vast en zeker wat dieper in de grond gedoken, maar laat ze maar lekker.

Wat je eigenlijk doet is een mooie omgeving creëren voor de pissebedden en ze vervolgens bestrijden. Een insectenhotel neerhangen en gaan sprayen met insecticiden. Volgens mij is je zorg onterecht. De pissebedden doen het zo goed, juist omdat je zo goed mulcht?

Maar misschien hebben anderen daar een andere kijk op.

Geplaatst:

Kippen misschien? Ze eten ook van je blaadjes maar eten wel veel insecten

Ik zou toch eens kijken voor slakken.. slakken kruipen graag in compost / mulch en zitten overdag vaak ONDER de grond zeker met zulks temperaturen..

Geplaatst:

Ik dacht ook dat pissebedden alleen dood materiaal aten.

Vorig jaar aten ze de jonge paprikaplanten en de aardbeien. Echt. Ik zag ze eten alhoewel ze nog een berg mulch te eten hadden.

Dit jaar eten ze de viooltjes.

Ik heb massa's pissebedden maar al bij al is de schade beperkt. Alsof ze maar een soort planten kiezen. Misschien de zwakkere planten of die met stress.

Ik heb toen mijn mulch (stro of hooi) vervangen voor andere (gras en houtsnippers) . Probleem opgelost. Misschien vonden ze gras toch lekkerder dan paprika.

Geplaatst:

OscardeVos, Je hebt wel gelijk. Ik hou er ook niet van om 'ook maar iets' te 'bestrijden', want wie ben ik om te zeggen dat ze er niet mogen zijn. Slakken bestrijden vind ik ook al lastig. En gif, daar hou ik al helemaal niet van. Gier gebruik ik wel zo af en toe.

Ik vind het niet erg dat ze er zijn, maar als ze echt alle zaailingen opeten, kan ik wel stoppen dat zou ik wel verdrietig vinden. Dus, als dat echt het geval is wil ik er wel iets tegen doen. Niet met insecticide of gif, dat gebruik ik nooit, en zal ik ook nooit gebruiken. Ik zou eerder een soort val bedenken denk ik, ik had intussen al bedacht dat misschien een ingegraven halve fles met aardappel en een brokje gist erin of zoiets dergelijks ze zou lokken. Misschien vallen ze erin en kunnen ze er niet uit. Als dat zou werken zou ik ze ook wel ergens anders weer los kunnen laten. Net als bij slakken rapen zeg maar.

Ik zou meerdere flessen kunnen ingraven, en zo best veel (misschien) kunnen verzamelen. Als er dan per ongeluk een kikker in terecht komt kan ik die ook gewoon vrijlaten (en die heeft dan een mega diner achter de rug).

Maar je hebt gelijk.

Maar ik zal eerst nog eens grondig onderzoeken of het echt de pissebedden zijn. Ik zal vannacht even de moeite doen om met de zaklamp eens goed te gaan kijken. Toch denk ik dat dit het is. Als ik de schade van pissebedden aan planten (plaatjes op internet) vergelijk met de dingen die ik bij mijn eigen planten zie, lijkt het er erg op. En aangezien ik ieder spoor van andere beestjes mis, en deze in overvloed vind.. lijkt het er wel op te wijzen.

Geplaatst:

Als ik de reacties zo lees lijkt het alsof ik misschien wel juist moet zorgen voor 'voeding' voor de pissebedden, zodat ze geen behoefte hebben aan de planten? Zou dat werken?

Ik kan natuurlijk wel wat composterend spul in de tuin verspreiden, en kijken of de nieuwe blaadjes van de planten dan intact blijven. (nu worden ze direct opgegeten).

Het gaat vooral om alles wat nieuw groeit en jong is, nieuw vers blad, zaailingen etc.

Pissebedden 'voeren'. of begin ik dan onbedoeld een pissebedden kwekerij? (misschien had ik dat onbedoeld al gedaan).

Glenn, ik vind kippen wel heel leuk en het zou ook een goede oplossing zijn. Maar ik denk dat het niet kan met onze drie enthousiaste poezels.

Ann, bij de aardbeien had ik ze inderdaad ook al gespot, ze eten de aardbeien op. Gelukkig zitten die in hangbakken, dus heb ik het redelijk onder controle. Ik haal ze gewoon weg. Ik weet dat veel mensen het niet geloven, maar ze eten inderdaad echt planten. Op internet is er veel over te vinden. Vooral als je ook in het Engels zoekt (pill bugs, roly pollies, woodlice, doodle bugs, sommige van die namen zijn echt geniaal )

Geplaatst:

Zelfs al zou je ze willen vangen met aardappels of bier, in een tuin zitten massa's en massa's pissebedden. Zou nooit lukken, als je dat al zou willen.

Welke mulch heb je nu? Je zou kunnen variëren met een andere mulch.

Geplaatst:

Ann,

Ik heb verschillende soorten mulch, eigelijk gebruik ik wat uitkomt. Zo ligt er boomschors, houtsnippers, cacaodoppen, gewoon bladafval, en soms wat grasmaaisel. Stro en hooi gebruik ik niet tot nu toe. De cacaodoppen gebruik ik vrij veel omdat de poezen het niet zo lekker vinden ruiken, zo kan ik ervoor zorgen dat ze specifieke plekken niet als kattenbak gebruiken. (er blijven genoeg fijne plekjes over hoor )

OscardeVos, bedankt voor de links die zijn leuk en informatief. Ik had inderdaad dergelijke dingen ook al gevonden.

Ik denk dat ik de methoden van de vrouw in het filmpje ga gebruiken. Ik ga denk ik proberen ze 'weg te lokken' van de belangrijke plaatsen. En de planten die veel aangetast worden proberen te beschermen. Geen idee of het lukken gaat, maar proberen kan altijd toch.

Ik kan ook de mulch rondom die specifieke planten wel weghalen voor een tijdje, en de grond daar wat droger onaantrekkelijker laten worden.

Ik heb ook al een tweetal flessen ingegraven met aardappelschillen erin, een beetje natte sla en wat gist. Vlakbij de clematis. Eens kijken of ze erin vallen, misschien kan ik de plant nu even beschermen, tot hij groot genoeg is om het te overleven. (paar weken geleden geplant).

Het is in ieder geval handig om te weten wat het probleem precies is. Ik ga vanavond even goed kijken.

Geplaatst:
Ik heb ook al een tweetal flessen ingegraven met aardappelschillen erin, een beetje natte sla en wat gist. Vlakbij de clematis. Eens kijken of ze erin vallen, misschien kan ik de plant nu even beschermen, tot hij groot genoeg is om het te overleven. (paar weken geleden geplant).

Volgens het filmpje zou je je jonge Clematis kunnen beschermen door een koker over de jonge plant te zetten. Als je van een transparante plasic fles de bodem en top afknipt, heb je een aardige bescherming, denk ik.

Geplaatst:

Zou het ook niet met droogte te maken kunnen hebben? Dus dat ze jonge plantjes gaan aanvreten omdat de omgeving niet vochtig genoeg is?

Geplaatst:

@OscardeVos, is al gebeurd! ik heb er een waterflesje omheen gezet. Ik verzamel ze al een tijdje dus geen gebrek aan flessen.

Gisteravond ben ik gaan kijken met een zaklamp, maar die heb ik snel weer uitgedaan omdat er een egel zat die verschrikt verstarde door al dat licht. Ik had overdag het gras gemaaid, en had een hoopje neergelegd om vandaag op te ruimen. Daar was hij aan het rommelen. Het rook vast interessant. Aww ^_^, dus ik ben snel weer weggegaan om hem met rust te laten.

De egel had ik vorig jaar voor het laatst gezien dus ik wist niet of hij er nog was, leuk dat dat wel het geval is. Ik overweeg een huisje/verstop-plekje voor hem te bouwen want er is niet zoveel voor hem in deze buurt. Gewoon een woonwijk super dichtbij het hart van de stad.

Hij vind de pissebedden wel ok denk ik trouwens

@Pippi, ja misschien wel. Ik weet het niet precies. Ik denk dat ze in ieder geval een tekort hebben aan iets, en daarom de planten kiezen. Er is genoeg mulch en spul op de grond, dus dat kan het niet zijn. Misschien zijn ze gewoon met teveel.

Het is inderdaad wel droog, hier zijn er geen grote onweersbuien ed geweest. Misschien hebben ze daar last van inderdaad.

Geplaatst:

Bij de aardbeien heb ik er ook last van, de andere groenten en fruit laten ze hier gerust. Regelmatig een aardbei met een gat en een pissebed erin.

Geplaatst:

@Glenn, ik hou er van om daarop te vertrouwen (dat de natuur het oplost). Soms gaat dat ten koste van m'n plantjes, maar ja, de natuur weet niet welke bedoelingen ik precies heb. Dus daar kan ik niet boos over zijn.

Ik leef alleen wel in een stad, dus de natuur is misschien soms wat uit balans. Toch vind ik het altijd het fijnst om niets te veranderen.

En egels zijn leuk ^_^

Ik ga in een hoekje in de tuin wat takjes, blaadjes ed opstapelen, misschien heeft hij/zij er wat aan.

@Simon, ja dat heb ik ook wel eens gezien. Voor de pissebed moet het een soort hemel zijn denk ik, helemaal omgeven worden door een zoete sappige aardbei waar je nog dagen mee door kan, en alleen maar hoeven liggen, chillen en happen.

Ik heb intussen 'gezien' dat ze van een plant aten vannacht, er zaten er twee op, bij nieuwe gaatjes. Verrassend genoeg was dat een courgetteplant. Toch lijkt het sinds m'n kleine aanpassingen wel wat minder hard te gaan met de gaten in de planten. Misschien komt het zo wel goed. De courgettes gaan binnenkort het dak op, dus ik denk dat het er daar wel wat rustiger aan toe gaat.

Ik wilde alleen ook nog peulenplantjes, OI kers en veel Cosmos uitplanten deze week, en durf niet want ben als de dood dat ze allemaal aangevreten of zelfs opgegeten worden. Ze zijn nog jong en vast heel erg lekker. Ik ga maar wat 'test' plantjes neerzetten.

Even nog wat meer plastic flesjes sparen.

Geplaatst:

Je kunt pissebedden ook opeten! Ze smaken naar garnalen, echt waar. Daar stammen ze namelijk vanaf. Ook werken ze goed tegen hooikoorts. Ik wil zelf geen dieren meer eten en dus ook geen insecten, maar in de tijd dat ik dat nog wel deed, heb ik het uitgeprobeerd.

Je kunt ze smoren in boter of olie, dan ruik je al een visgeur. Dan wat moed verzamelen en proeven: en jawel hoor, garnaalsmaak.

Tegen hooikoorts kun je ze eerst met wat aanhangend water invriezen (is denk ik de minst dieronvriendelijke methode) of als een pilletje levend doorslikken. Zo proef je er verder niets van.

Geplaatst:

Wel eerst goed gaar koken, braden, grillen, maar niet rauw of na levend ingevroren te zijn opeten hoor.

Pissenbedden zijn dragers van bacteriën en nematoden, waaronder best ziektenverwekkers kunnen zitten.

Eet smakelijk

Geplaatst:

Ik heb eens rond gezocht, maar ik lees nergens op internet dat het gevaarlijk kan zijn. Het lijkt mij niet gevaarlijker dan met je blote handen in de moestuin werken zonder meteen daarna heel goed je handen te wassen.

Kijk hier maar eens voor wie interesse heeft: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/98429-last-van-hooikoorts-slik-een-levende-pissebed.html#post

Of het nog tegen hooikoorts werkt na verhitting weet ik niet. Ik vond het leuk eens uit te proberen om ze te bakken, maar vanwege de kleinheid van het beestje vind ik het te bewerkelijk. Als je er echter duizenden hebt, zoals Juna, kun je misschien zelfs wat mensen uitnodigen voor een maaltje

Maar goed, wie een slechte weerstand heeft, kan misschien beter geen rauwe beestjes uit de tuin eten.

Geplaatst:

Mijn vraag zou zijn : u heeft hooikoorts en heeft dit uitgeprobeerd ? En met goed resultaat dus ?

Want er zingt nogal een hoop onzin rond op het internet he ? Ik bedoel; echt honderden sites die maar dingen blijven roepen omdát andere het roepen, die gewoon helemaal niet waar zijn en helemaal niet gebaseerd op ervaringen. Uw link zegt het eigenlijk zelf al. Ze hebben het van horen zeggen en nemen de houding aan van : baat het niet, schaadt het niet.

Kan best zijn hoor, dat pissebedden slikken helpt tegen hooikoorts. Ik heb hooikoorts.

Dus mijn vraag is : helpt het ?

Geplaatst:

Ja bij mij helpt het echt! Op de site van de link kun je bij de reacties lezen dat het bij veel meer mensen werkt. Ik voel de symptomen (hevige jeuk, hard niezen enz.) ongeveer een kwartier na inname duidelijk afnemen en een tijd later komt het weer terug. Als ik dan opnieuw een paar pissebedden doorslik, neemt het weer af.

Er zijn mensen die zeggen dat ze er meteen een heel seizoen vanaf zijn. Dat is bij mij dus helaas niet zo. Ik heb soms echt hevige hooikoorts, dan is het effect niet sterk genoeg en blijf ik teveel last houden. Maar bij een gemiddelde aanval zakt de jeuk ed. tot een acceptabel niveau of verdwijnt (tijdelijk) helemaal.

Ben benieuwd hoe jij het ervaart, als je het aandurft . Ik moest over een grote drempel heen in het begin, maar nu gooi ik er zo een paar naar binnen met een slok water.

Liever neem ik echter iets anders, zodat het beestje niet dood hoeft. Maar als ik ergens ben en opeens slaat de hooikoorts toe en ik heb niets bij me, ben ik heel blij en dankbaar als ik ergens een paar pissebedden onder een steen vandaan kan pakken.

Geplaatst:

oké. Fijn dat het echt helpt. Maar nee, dank je, ik sla over.

Geplaatst:
Voor de pissebed moet het een soort hemel zijn denk ik, helemaal omgeven worden door een zoete sappige aardbei waar je nog dagen mee door kan, en alleen maar hoeven liggen, chillen en happen.

Haha ik zie het helemaal voor me, zo'n stikgelukkige pissebed die zich nog eens uitrekt in zijn aardbeienbed en nog een hapje neemt.

En leuk, die egel in je tuin!

Geplaatst:

Haha oh jee, de laatste reacties had ik even gemist. Ik ben bang dat ik het insectenmaaltje even oversla, ookal geloof ik best dat het gegeten word.

Intussen heb ik trouwens, ook nog taxuskevertjes gespot. Ik ben in het donker met een zaklamp nog een paar keer gaan kijken en heb er een aantal gevonden. Niet veel.. een stuk of drie maar. Maar toch vind ik ze wel erg verdacht in dit geval.

De planten gaan ook best slecht intussen, de stokroos vooral is echt één grote gatenkaas geworden. Overdag kan ik nog steeds geen sporen vinden, geen rupsen, slakken, eitjes of poep. Niets.

Enkel wat bladluis hier en daar, en wat baby lieveheersbeestjes (larven).

Nu is mijn vervolgvraagje, wat zouden jullie denken over het vinden van 'enkele' taxuskevertjes? Is de kans er dat er later in de nacht heel veel zijn die alles opeten? Ik weet het niet meer nu, zijn het nu pissebedden of taxuskevertjes?

Als het taxuskevers zijn, wat zouden jullie doen? Ik heb gelezen over een speciale compost met een schimmel erin, die schijnt te helpen. En over aaltjes, en tot slot over dit ---> https://www.pireco.nl/?post_type=portfolio&p=73 een soort kruidenmengsel die, volgens de tekst de geur en smaak van de planten veranderd waardoor de insecten het niet lekker meer vinden.

Dit laatste klinkt het meest 'vriendelijk', omdat ze er niet dood van gaan. De verandering van smaak en geur schijnt voor de mens niet waarneembaar of schadelijk te zijn.

Heeft iemand er ervaring mee?

Geplaatst:

Oeps, ja, daar heb je wel een punt. Excuus. Ik zal even goed rondneuzen op het forum om te zien wat ik kan leren over de taxuskevers. Als ik nog vragen over heb maak ik wel een nieuw topic.

De pissebedden zijn er ook nog steeds, dus ik laat dit topic wel zo als het is. Misschien is dat ook wel het minst verwarrend uiteindelijk.

Bedankt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...