Ga naar inhoud

Dierlijke mest een goede toevoeging aan de composthoop?

RobN

Aanbevolen berichten

Kent iemand soort van 3 stappen bemesting plan voor bloemen border, ik zoek een Engels artikel, waarin zoiets staat als hier onder, maar ben vergeten hoe ze het noemde.

Winter-vroeg voorjaar geef je mest speciaal voor wortelvorming

laat voorjaar geef je speciaal mest voor bladvorming

en zomer begin herfst speciaal voor bloemvorming

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor compostinstructies kijk dit filmpje van Charles Dowding eens:

Rond 14. min laat hij ook goed gecomposteerde koemest zien (3 jaar oud...).

Geen grond toevoegen aan je composthoop hoor! Dat vindt je rug niet zo leuk als je de hoop moet keren.. (een schep zand is 3x zo zwaar als een schep compost) En het vertraagt het composteringsproces (koelt de hoop af).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch geloof ik dat er wel wat grond bij moet/kan, dat dat juist goed is voor de compost.

- wormen eten ook grond (zand)

- wormen maken luchtgaten in de grond

- de grond zorgt voor lucht in de composthoop

- en houdt water langer vast, zuigt water op uit de bodemgrond, dus zorgt ook voor voldoende vocht.

Met het onkruid komt altijd wel wat grond mee. Altijd blijven balanceren: niet teveel zand, niet teveel mest, stro erbij etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja verschillende meningen is leuk daarom forum, ik vindt dan alleen een onderbouwing leuker of leerzamer,

Ook handiger voor vraag steller kun je beter beoordelen wat jezelf beste aanspreekt.

En dan niet krijg ik pijn in me rug van

Link naar reactie
Delen op andere sites

HuubvG schreef

- wormen eten ook grond (zand)

Compostwormen (en die wil je in compost) eten dat zeker niet. Regenwormen die dieper leven eten grond en organisch materiaal (dus ook compost in de jaren nadat het in de tuin ligt) samen op en poepen dat weer uit, waarbij sommige voedingstoffen makkelijker opneembaar worden voor planten.

wormen maken luchtgaten in de grond

Klopt...maar ook dit zijn die regenwormen die in de compost NIET voorkomen en pas later in de tuin hun werk doen.

de grond zorgt voor lucht in de composthoop

Neen!! Kleigrond slaat dicht en zand is kleine stukjes steen en doet niks. Lucht in de composthoop krijg je door je hoop of bak goed op te zetten, voldoende bruin materiaal te gebruiken en evt. soms te roeren of keren.

(Overigens, hansm, je schreef eerder ergens dat verse mest geen "groen"zou zijn....het is in compostmaak-termen...extreem groen. "Groen" betekent rijk aan stikstof als je over compost maken spreekt; bruin betekent: rijk aan koolstof. je hebt beide nodig voor een goedlopend proces waardoor goede compost kan ontstaan. Stro e.d. in mest, liefst veel, is een goede (bruine!) toevoeging en zorgt ervoor dat er compostering goed kan verlopen = A. ontbinding + B. vorming van nieuwe chemische verbindingen die planten ook langzaam voeden. Grond in je compost werkt dit proces tegen omdat het grof (zand) tot zeer fijn (klei) gesteente is dat NIKS toevoegt aan processen daar en omdat het niks doet goede omzetting tegenwerkt. Als compostering niet goed verloopt krijg je geen optimaal eindproduct en verspeel je (en vervuil je er mee!) de mogelijkheden van dit spul. Mijn advies aan jou is: lees - bijvoorbeeld op dit forum - eens wat topics door over wat compost precies is en over compost maken, want je beweert veel dat niet klopt of half waar is...snapt volgens mij nauwelijks wat het is...zou dan beter vragen stellen of voorbehoud maken zodat hier goede infromatie staat. Niet erg op zich als je niet alles weet (wie wel?) maar ook niet bevorderlijk voor forum lijkt me...het gaat hier namelijk niet om meningen, maar om goede informatie

en houdt water langer vast, zuigt water op uit de bodemgrond, dus zorgt ook voor voldoende vocht.

Deze waarneming herken ik echt helemaal niet, Huub. Beter goed opzetten en evt. af en toe een gieter.....

Met het onkruid komt altijd wel wat grond mee
.

Tuurlijk, als je plantenwortels in compost doet zit er vast wat grond aan. Beetje zal nauwelijks een probleem zijn...krampachtigheid is niet nodig....maar toch beter niet.

Altijd blijven balanceren: niet teveel zand, niet teveel mest, stro erbij etc.

Ja...milde wijsheid ...geen uitersten. Bij compost gaat het om de volgende evenwichten:

- groen/bruin

- nat/droog

- voldoende compact/luchtig.

wel/geen grond hoort NIET in dit rijtje

Maar al met al is het proces behoorlijk tolerant en vergevingsgezind voor beginner en meer ervarene....dus geen grote zorgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor ik snap er allemaal niks van jij wel dat is duidelijk aan je arrogante toontje te horen, jij weet alles

wat een bak puin en dat omdat ik grond op een composthoop gooi.

Hele forum info kan nu weg, want ooo ik gooi grond op composthoop en zeg dat dat rustig kan, ik snap ook werkelijk niks van compost want echt hoe kun je grond bij je compost doen.

Waar is de ramp van grond in je compostbak zoveel composthopen liggen direct op de grond en gaan straks op of in de grond, je doet net,of ik een achterlijk chemisch proces doe .

Geen idee wat je venijnig reactie opwekte maar zal toch niet grond in de compost zijn.

Wat leuk dat jij en je vriendin hierboven zo gek zijn op Charles Dowding erg toevallig, jullie kennen elkaar helemaal niet zeker, misschien moet je Charles Dowdingmutsenforum beginnen.

Nouja nog nooit zo in de GROND geboord voor , schep grond.

doe even normaal Weknow,

Get a life zou Charles Dowding zeggen.

aangepast door Gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leer ik ook weer wat van mijn onnozele bijdragen. Weer wat afgeleerd, dankjewel.

Trouwens dat grondverhaal is off topic allemaal, want de vraag ging of dierlijke mest een goede toevoeging was. Voor mij wel. Ik weet niet waarom, maar ik krijg mooie voedzame compost met mest en zo.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is het mooie van zo'n forum, een podium voor iedereen.

De een schrijft iets uit ervaring de ander vanuit theorie maar altijd vanuit eigen perspectief en met de beste bedoeling.

Het is dan aan de lezer om daar zijn eigen plan te trekken.

Weknow kennende bedoelt hij het absoluut niet op de manier zoals je het ervaart Hans.

Dat is het gevaar van " platte tekst je hoort de intonatie niet.

Ik ben in elk geval blij met al jullie bijdrage.

Laten we maar weer on topic gaan

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan niet krijg ik pijn in me rug van

Dat composthopen keren met veel zand erin niet goed voor je rug is een normaal argument. Ook gebaseerd op ervaring. En ja je kunt best compost maken als je er bergen zand doorheen gooit. De kwaliteit is alleen minder, er kan meer onkruidzaad in zitten en het is dus zwaarder voor je rug. Maar doe vooral wat je zelf wil, respecteer dan wel wat een ander zegt en doet.

Wat leuk dat jij en je vriendin hierboven zo gek zijn op Charles Dowding erg toevallig, jullie kennen elkaar helemaal niet zeker, misschien moet je Charles Dowdingmutsenforum beginnen.

Sorry hoor hansm, met zulke reacties kan ik echt helemaal niks. Iets met potten en ketels...

@Nasuada, Diana schreef ook nog iets over compost van paardenmest van dit voorjaar. Staan ook wat foto's bij. Misschien heb je daar ook nog wat aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen observaties vind ik dat er veel wormen komen naar de koemest met stro dus lijkt het me zeer goed voor op de composthoop. Voor de rest doe ik ongeveer zoals Weknow en volg ik het standpunt dat grond beter niet op de composthoop gaat.

Verhouding bruin en groen afval te volgen , regelmatig omzetten, bij droog weer eens bewateren,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierlijke mest toevoegen aan compost. Dat doe ik wel, paardenmest.

Ongeveer 2/5e paardenmest - 3/5e compost.

Wel is mijn compost voornamelijk “bruin” [1].

Bijna puur “groen” (paardenmest in mijn geval) kan daar mooi doorheen. Ook al omdat ik makkelijk aan paardenmest kan komen.

Vanmiddag bezig geweest met het maken van lasagne. Laagje compost 5 cm, laagje mest 5 cm, etc, etc. Een betonmolen zou helemaal makkelijk zijn, maar die heb ik niet.

Hier is het rechtse vak al voor ¾ gevuld:

2017122215153435531513957242.jpg

(In de twee andere vakken liggen nog de aparte ingrediënten voor de lasagne. De mise en place. Net koken, maar dan extreme slow cooking.)

O ja: de pure paardenmest (met een beetje vlas/hennep) lag al twee maandjes. Nu al zag ik honderden compostwormen.

[1] Mijn compost komt van het milieupark. Dat wordt hier (Zeeland) uitsluitend vervaardigd van struiken (inclusief de takken) en zo, niet van de inhoud van groene kliko’s. “Bruin” dus.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn compost komt van het milieupark. Dat wordt hier (Zeeland) uitsluitend vervaardigd van struiken (inclusief de takken) en zo, niet van de inhoud van groene kliko’s. “Bruin” dus.
schreef Henkg.

We hebben al vaker geprobeerd op dit forum om die compost uit milieuparken hier te doorgronden. Maar van alleen "bruin" is die niet gemaakt lijkt me (vraag me af of dat kan....misschien wel met procede's die voor het maken van industriele compost gebruikt worden...?) Op de inleverplaatsen wordt, zeker buiten wintertijd, ook volop "groen" ingeleverd als ik het zo zie. O.a. grasmaaisel en maaisel van bermen e.d. (hoop niet langs drukke wegen) , snoeihout van groene struiken. Maar lettend op de hoeveelheid paddenstoelen (schimmels) die na 1 a 2 jaar op deze compost kunnen verschijnen, lijkt er in inderdaad behoorlijk wat houtig materiaal in te zitten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ben van mening dat er gedoseerd mest bij kan.

Ik geef hier even het recept van Alwin Seifert, mijn compost-goeroe. Heb het laatste jaar wegens tijdgebrek niet nauwkeurig gewerkt. 4 lagen:

20 cm. plantenresten.

Kalk er over strooien. vergelijk suiker op een koek.

Mest 200 gr. / m2

Leemachtige aarde; pink dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 years later...

In mijn woonplaats is een kleinschalige dierenweide waar ik mest van krijg.

Heb het zo afgesproken: omdat het met de fiets moet vervoerd worden krijgen zij een aantal emmers, op een vastgestelde dag, 1x per week, kom ik er daar 2 van ophalen; lijkt me als ik dit volhoudt 😉 dan is er op jaarbasis toch een berg.

Het gaat om een ezel, schapen, geiten, kippen en konijnen.

Anders verdwijnt het in de gemeente kliko 🤔

Nu nog wel een plannetje uitdenken aangezien niet alle gewassen evenveel mest verdragen/nodig hebben.

Heb nu 3 compostvaten staan waarvan ik er dan 1 als algemeen houdt in combinatie met bokashi, 1 algemeen met mest en 1 gezeefde compost van 1 variant; betekent dus dat er 1 vat bij moet komen.

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

'kga deze 5 jaar oude post niet helemaal lezen dus wat ik schrijf werd misschien al eerder vermeld.

Kijk uit met uitwerpselen van dieren die voornamelijk carnivoren zijn (honden, katten, ...) Dat kan ook wel op de composthoop, maar net zoals uitwerpselen van mensen laat je die best een jaar of 3 composteren alvorens die bij de gewone tuinplanten te dumpen. Dus niet in de grotentuin. Heel veel risico is er niet meer met die 3 jaar oude compost maar beter voorkomen dan genezen.

Paarden/ezels is perfect spul en vliegt direct op de plaats waar een paar maanden later het vraatzuchtige komt (aardappel/kolen/pompoen/courgette/...) IS direct ook een mooie isolerende mulch waaronder het lang vochtig blijft.

Kippen en duiven geven 'turbomest' en daarbij is het wat opletten om de planten niet te 'verbranden' (schepje in een emmer water mengen en dat rond de planten uitgieten).

Schapen/geiten/konijnen heb ik nog niet persoonlijk kunnen uitproberen. Ziet er uit als paardenmest maar dan in gecondenseerde vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Swa zei:

'kga deze 5 jaar oude post niet helemaal lezen dus wat ik schrijf werd misschien al eerder vermeld. 👍

Kijk uit met uitwerpselen van dieren die voornamelijk carnivoren zijn (honden, katten, ...) Dat kan ook wel op de composthoop, maar net zoals uitwerpselen van mensen laat je die best een jaar of 3 composteren alvorens die bij de gewone tuinplanten te dumpen. Dus niet in de grotentuin. Heel veel risico is er niet meer met die 3 jaar oude compost maar beter voorkomen dan genezen. 👍

Paarden/ezels is perfect spul en vliegt direct op de plaats waar een paar maanden later het vraatzuchtige komt (aardappel/kolen/pompoen/courgette/...) IS direct ook een mooie isolerende mulch waaronder het lang vochtig blijft.

Mooi, kan ik gelijk rekening houden met dat bed voor volgend jaar.

Scheelt weer een hoop gesleep.

11 uren geleden, Swa zei:

Kippen en duiven geven 'turbomest' en daarbij is het wat opletten om de planten niet te 'verbranden' (schepje in een emmer water mengen en dat rond de planten uitgieten). 👍

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...