Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
IMG016163801496175173.JPGHallo, voor het 2de jaar op rij een courgette plant geplant in een pot. En voor het 2de jaar een veel belovende start gemaakt maar van korte duur... de bladeren van onze groene courgetteplant worden van de onderste bladeren geel en vorig jaar heeft dit zich uitgespreid over de ganse plant en na 2 courgetten was het game over voor de plant... hieronder de foto van de huidige staat van de plant. Het zijn warme dagen geweest de voorbije week, heeft dikke 1,5 week geleden vloeibare meststof gekregen om wat te boosten en staat met deze warme dagen met zijn voetjes in het water. Wordt ongeveer dagelijks bewaterd, maar enkel in het schaaltje. Wat doen we verkeerd? Oh en wat met de courgettes die niet uitgroeien? Direct verwijderen? Al massaal opgezocht op deze site, maar niet zeker wat we hier moeten doen.... alvast bedankt! Mevrouw toertjes
Geplaatst:

Ik denk ook dat hij te klein staat. Een courgetteplant wordt heel groot, dus misschien een speciekuip ofzo, of lekker in de volle grond zetten.

Geplaatst:

Niet iedereen heeft nu eenmaal volle grond tot zijn beschikking, ik bijvoorbeeld ook niet. Toch had ik jaren lang ook courgettes in potten zo groot als een emmer, met wat bijmesten na een week of 6 ging dat best. Ook wel regelmatig goed water geven natuurlijk. Waarschijnlijk wel wat minder opbrengst dan volle grond maar toch wel zoveel dat we de courgettes na een tijdje behoorlijk zat waren

Maar een grotere pot of bijvoorbeeld een wasmand (Action) is wel beter.

Vorig jaar voor het eerst een klimcourgette gehad en deze in een wasmand van de Action gezet en dat ging uitstekend. Daar heb ik helaas geen foto van, wel van de courgettes in hun eigenlijk te kleine potten.

2ivxw8g.jpg

Geplaatst:

Ja maar misschien wil ze haar grasveldje graag houden. Ik zou ook de bestrating uit de tuin kunnen gooien, maar dat wil ik niet. Het tuinieren in potten en bakken is mijn keuze, en natuurlijk weet ik ook wel dat veel dingen het beter zouden doen in de volle grond. Maar ieder zijn keuze. En zoals ik al aangaf het zou moeten kunnen hoor een courgette in een pot. Hoe groter de pot hoe beter, maar formaat emmer lukte dus bij mij ook.

Met zo'n grote plant is de voeding in potgrond vrij snel op en dan moet je bijmesten. Ik gaf gewoon vloeibare biologische moestuinmest.

Geplaatst:

Hallo iedereen, alvast bedankt voor de reacties. Wij gaan alvast op zoek naar een grotere pot of een wasmand! Ik wil idd mijn grasperk graag houden. De groentjes zijn een Nice to have en houdt ons wat bezig, maar buiten 1 plant van elk houden we het beperkt wegens gebrek aan plaats in de tuin...

Dus voldoende bemesten in een pot en groter plaatsen. En wat met de zon? Beetje uit de zon houden voorlopig of gewoon mooi in volle licht? We zoeken verder maar gaan sowieso al aan de slag met jullie tips!

Geplaatst:

Als ik het zo lees geef je ook vrij veel water. Volgens mij vind dit plant het niet prettig om met de voeten in het water te staan. Het kan best zijn dat door de warmte de wortels zijn gaan rotten in de pot en de plant daardoor dood gaat.

Een grotere pot kan overigens geen kwaad maar ik zou pas water gaan geven als de grond droog wordt.

Succes!

Geplaatst:

De Courgette zal uiteindelijk wel naar een veel grotere pot moeten,

maar de verhouding tussen plant en potmaat op de foto is niet te krap en zeker niet de reden van het gele blad.

Ik denk eerder aan continu te nat staan.

Je kunt de grond voordat je opnieuw water geeft beter eerst wat in laten drogen. Dus als je je vinger in de grond duwt de eerste 1 a 2 centimeter nog droog aan voelt.

Ik heb hier ook een courgette in een pot staan en die heeft er geen probleem mee gewoon op de grond water te krijgen ipv van onderaf.

Geplaatst:
Ik denk eerder aan continu te nat staan.
Als ik het zo lees geef je ook vrij veel water. Volgens mij vind dit plant het niet prettig om met de voeten in het water te staan. Het kan best zijn dat door de warmte de wortels zijn gaan rotten in de pot en de plant daardoor dood gaat.

Ik dacht juist het tegenovergestelde , dus dat de plant veel te droog staal . 1 maal per dag het schaaltje vullen dus enkele cl water . Dan de oppervlakte van het blad dat water verdampt en plant heeft ook vocht nodig voor de aanmaak van de vrucht . En dit voor een plant die in de zon staat (topic starter vraagt of het niet beter is deze uit de zon te zetten voor herstel) . Met dit warme weer en een zwarte pot in de zon ,ik denk dat je zult verschieten van de temperatuur van de wortelkluit en daarmee ook de uitdroging van de grond.

Hier staan ook dwerg tomaten in zwarte potten tegen de Z-gevel ,die worden 1 maal per dag op een tijdsspanne van 1/2 uur meerdere malen water gegeven langs boven zodat het schaaltje juist overloopt . Het overlopen van het schaaltje zorgt wel voor uitspoeling van voedingstoffen daarom in enkele malen voor dit te beperken maar dat de planten toch voldoende vocht tot hun beschikking hebben .

Moest de plant te veel water krijgen zou ze het schaaltje niet iedere dag moeten opvullen maar dat er nog water in staat als ze deze gaat water geven . Ik zie een kurk droog schaaltje op de foto en vermoed dat de grond dit ook is . Het verwonderd me eigenlijk dat de bladeren niet slap hangen door watergebrek .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...