Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kweek nu voor het tweede jaar gewoon voor de leuk een aantal groenten binnen in huis en op het balkon. (Ik heb geen tuin).

En dit jaar heb ik voor het eerst een komkommer, of eigenlijk een snack-komkommer (Cucumis Sativus) volgens het kaartje.

Nu staan er online wel wat handleidingen over het kweken van komkommers waar ook in staat hoe je ze moet snoeien, maar mijn plant lijkt anders te zijn dan de meeste komkommers.

Over het snoeien word overal aangeraden om net zoals ik bij mijn tomaten doe, om de zijtakken te beperken en nieuwe zijtakken die uit de oksels komen te dieven.

Echter, mijn komkommerplant maakt in het geheel geen takjes aan in de oksels tussen de hoofdsteel en de andere takjes in.

En daarnaast, alle zijtakjes eindigen allemaal na een tiental centimeters in een blad...

Dus dat gaat al niet op.

Daarnaast word er verteld dat je een komkommerplant ook kunt toppen als hij te hoog word en je hem dan opzij kunt laten groeien.

Maar, doordat ik de planten in huis of op het balkon kweek, wil ik dat niet, omdat dat enorm veel ruimte inneemt.

Dus, mijn vragen zijn:

- Kan ik mijn plant ook toppen, gezien mijn komkommerplant geen zijscheuten maakt?

- En als ik hem top, moet ik hem dan door laten groeien in een andere richting, om te zorgen dat er nog meer komkommers aankomen (Met andere woorden, maakt de plant later ook weer nieuwe bloempjes/komkommers aan in de bladoksels aan het begin van de plant, of ontstaan die alleen in een net nieuw aangegroeid stukje plant?

- En als hij dus een bepaalde kant op door moet groeien, zou ik hem bijvoorbeeld ook weer recht naar beneden kunnen laten groeien of..?

Geplaatst:

Een komkommer wil groeien groeien en nog eens groeien, dus als ie daarvoor genoeg voeding (lees water) krijgt, zal de plant wanneer je m topt gewoon verder willen groeien en weer nieuwe scheuten ontwikkelen, en die kan je indien nodig ook weer toppen. Uiteindelijk komen er alleen op die nieuwe scheuten komkommers dus je wit ook wel dat de plant nieuwe scheuten blijft ontwikkelen.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...