Fruittuin Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Iemand een idee of dit klopt?Mijn blauwe bes verliest blad maar wat er is ziet er nog fris uit. 8 weken geleden geplant.Is wel vorst overheen geweest dit voorjaar .... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yuras Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Zuurtegraad van de bodem lijkt te hoog is. Voor blauwe bessen moet tussen 4,5 en 5,5 zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Yuras, heeft een bessenstruik op te kalkrijke grond niet vooral gele bladeren vorige ze afvallen? Bij mijn ouders was/is dat toch het geval. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Weet niet of dat een rol speelt....ik zie een erg natte bodem. Van de regen? Okay! Maar om nu water te geven...en misschien ook nog kraanwater dat op sommige plekken best hard is......lijkt me niet verstandig voor goede groei van blauwe bessen. Kan ze gewoon verstikken. Liever te droog dan kletsnat! Ook oppassen met mest geven (beter niets dan te veel). Het beeld is niet dat van blauwe bessen die te kalkrijk zouden staan op deze foto's...die zullen vooral gelig of bruin worden, niet fris lijken en kwijnen. Bovendien hebben blauwe bessen ook wel wat tolerantie (wat rasafhankelijk) voor minder zure grond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Ik weet het sowieso niet ( hou dan je mond Bit ) maar wat me wél opvalt, is dat ze raar-stampvol bloem / beginnende vruchten zitten. Wel heel veel he ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fruittuin Geplaatst: 15 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 15 mei 2017 Foto's net gemaak na water geven met grondwater uit puntstuk Heeft de laatse tijd erg weinig geregen en de grond was bijna stof. Vandaar de natte grond ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yuras Geplaatst: 15 mei 2017 Delen Geplaatst: 15 mei 2017 @ Ann123Dat klopt. Bij te hoge pH worden bladeren van blauwe bessen geel. Maar ik had ooit ook zelfde gehad - paar weken geleden verpotten plant (met de kluit), die heeft nog oude juiste grond, maar begint al in de verkeerde grond te wortelen. De tweede mogelijke oorzaak kan zijn, dat voor de verkoop plant was te vroeg uitgelopen en had wel moeite met vroegtijdige vorst. (Dat is mijn mening ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harms1 Geplaatst: 16 mei 2017 Delen Geplaatst: 16 mei 2017 Ja, ik moest eigenlijk ook meteen denken aan te hoge ph...zelf gebruik ik turf, en ik dek de planten af met boomschors...één keer per jaar...en ik geef nóóit mest. hoogstens af en toe wat koffieprut. Bij mij doen de planten het prima! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 16 mei 2017 Delen Geplaatst: 16 mei 2017 Iemand een idee of dit klopt?Mijn blauwe bes verliest blad maar wat er is ziet er nog fris uit. Fruittuin, kun je omschrijven wat hier nu het probleem is? Wat ik op de foto zie, zijn planten die rijk bloeien/hebben gebloeid.Ik zie bloemblaadjes die aan het verdorren zijn en ik zie afgevallen bloemblaadjes.Op de foto zie ik ook mooi groene blaadjes en ik zie zich ontwikkelende scheuten. Ik mis vergelende blaadjes en ik mis verdorde blaadjes op de grond.Ik zie wel jonge lichtgroene bladeren, maar is dát ongebruikelijk bij de blauwe bes?Bij Ficus benjamina gebeurt dat toch ook? Eerlijk gezegd zou ik best blij zijn met deze planten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fruittuin Geplaatst: 16 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2017 Toen ik ze plate zat er 2x zoveel blad aan. Maar als ik alles zo lees maak ik me zorgen om niks. Dank aan alle mensen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 16 mei 2017 Delen Geplaatst: 16 mei 2017 Ik heb in september 4 blauwe bessen geplant, maar de verwachte oogst gaat het niet halen bij die van jou Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.