Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ok ik weet dat courgettes een van de meest makkelijke plantjes zijn om te zaaien, maar voor het eerst ervaar ik wat ongemakken.

Mn groene courgettes heb ik binnen voorgezaaid, maar ze hadden te weinig licht waardoor ze nu een stengel hebben van ong. 15cm en dan pas de eerste blaadjes. Kan ik deze nog uitplanten? Misschien met een stuk van de stengel onder de grond?

En dan voor het eerst ook gele courgettezaden gekocht. Deze komen echter niet uit. Ze zitten gewoon in de vochtige aarde, zeker niet te nat of te droog. Ook rotten ze niet. Dus nu weet ik niet echt wat te doen. Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

15 cm vindt ik erg slungelig, maar proberen om bij het overpotten de steel dieper weg te steken kan een prima oplossing zijn. Voor de zekerheid een paar zaadjes bijzaaien.

De gele courgettezaden zou ik zaaien volgens de deno-methode http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/

gemakkelijk en je weet als ze niet uitkomen dat het aan de kiemkracht ligt

succes

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik zou ze gewoon opnieuw zaaien, je hebt nog tijd zat en courgettes groeien erg snel. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon dit weekend in de volle grond zetten en kijken hoe het gaat, uiteindelijk "kruipt" de plant over de grond en heeft dus geen stevige stengel nodig.

Je kunt courgettes zaaien met de deno methode maar normaal gezien is dit echt niet nodig. Hoe lang zitten ze al in de grond? ik zou gewoon nog even wachten want het verschilt per keer hoe lang het duurt voor ze kiemen afhankelijk van soort en kwaliteit zaad. Vorig jaar duurde het bij mij ook erg lang, 2-3 weken, maar uiteindelijk kwam alles toch op.

Geplaatst:

Ik heb de indruk dat het wat langer kan duren als ik zaden van het jaar ervoor gebruik. Dit jaar de denomethode gebruikt met nieuwe Kakai zaden omdat die er zo kwetsbaar uitzagen, en uit nieuwsgierigheid ook met nieuwe komkommerzaden, nieuwe en oude Butternut en Uchiki Kuri zaden, en oude courgettezaden. De nieuwe zaden deden het goed (zwollen mooi op, lieten na een viertal dagen tussen papier een wit wortelpuntje zien en staan al een weekje op), de oude doen het niet echt. Gisteren een paar zaden opgegraven en ze zien er niet kapot uit (niet beschimmeld, geen prut vanbinnen), maar echt kiemen doen ze nog steeds niet. Ik wacht nog even af, maar voor de zekerheid heb ik nog een paar zaden op de gewone manier gezaaid.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...