Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over een kersenboom in onze tuin. Het is een flinke boom, en we hebben een nieuwe buurman die de boom lastig vind. Het geeft veel schaduw en overlast omdat er natuurlijk van alles uit komt (bloesems, kersen, blad). Hij is komen vragen of hij hem mag snoeien.

We vinden dat goed, want het is niet de bedoeling dat iemand er last van heeft.

Dit is de boom.

kersenboom-bloei82341494505415.jpg

Kersenboom38031494505304.jpg

De buurman is handig in allerlei dingen en hij wil het snoeien wel zelf doen met wat vrienden of kennissen, en het wegvoeren van de takken ook. Maar tijdens ons gesprekje merkte ik dat hij niet doorhad dat het een kersenboom was... En hij had het over 'knotten', zoals bij een wilg.

Daarmee was m'n vertrouwen dat het voor de boom goed zou verlopen een beetje weg.

Ik wil graag dat de boom gezond blijft, en dat hij zich op een mooie manier kan herstellen na de snoei, dus dan moet het wel gebeuren op een manier die voor een kers ok is.

Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen over hoe de boom gesnoeid zou moeten worden.

Wat denken jullie ervan?

De boom is trouwens net iets hoger dan het huis, het huis is twee verdiepingen hoog.

Een deskundige (iemand die weet hoe het moet) zoeken, om het te laten doen kan ook nog altijd natuurlijk. Maar dat is vrij duur vermoed ik.

Oh, en er zit trouwens een duivennestje in, dus we wachten sowieso tot de vogels weg zijn.

De foto's werkten niet, als het goed is nu wel: (laat het even weten als het niet te zien is )

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wij hebben 3 ook behoorlijk grote kersenbomen. Vorig jaar hebben we een boomchirurg laten komen omdat ik ze ook kort wilde laten snoeien. Volgens de chirurg kan een kersenboom daar niet goed tegen, en gaat waarschijnlijk dan binnen enkele jaren kapot. Dus kijk zeer goed uit wat je laat doen.

Geplaatst: (aangepast)

Den Elias,

Daar ben ik het mee eens. Ik schrok een beetje van de opmerking, want daarvoor had ik nog het idee dat hij wel een beetje wist hoe het werkt met fruitbomen. Maar dat was dus niet helemaal zo. Z'n bedoelingen zijn niet verkeerd hoor, dat denk ik echt. Maar het moet wel goed gaan.

Oxygen,

Dankje. Dat was nog een hele puzzel maar het is gelukt! Op de één of andere manier wilde het met de laptop niet lukken, op geen enkele manier. Ik ben aardig gewend aan fora's en snapte niet waarom het niet wilde. Normaal vind ik dat soort dingen niet moeilijk.

Uiteindelijk heb ik een andere computer opgestart, en daarme kon het ineens wel. Het zal aan een instelling liggen.. of zoiets denk ik.

Floorke,

Oei, dat klinkt niet veelbelovend. Ik vermoed dat hij wel echt ingekort moet worden op de één of andere manier, hij is wel echt wat groot aan het worden voor onze smalle tuin. De andere buren hebben een mooie koi vijver, en die hebben er ook al last van. Ze vinden de boom mooi, en willen hem niet weg hebben, maar als hij zo blijft groeien word het uiteindelijk misschien wat teveel, ook voor hen. Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval.

Een lastig probleem wel.. het liefst zou ik alle bomen met rust laten en er nooit wat mee doen, maar uiteindelijk in een smalle tuin kan het misschien niet anders.. Ik vind hem prachtig, vooral in bloei. Ik zou het wel erg vinden als het niet goed afloopt. Maar hij is wel te groot aan het worden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Een kers / Prunus algemeen is heel best te snoeien hoor, als je maar weet wat je doet en vooral wanneer.

Maar dit is wel een grotert al he ? Ik bedoel dus : gevalletje 'klein' tuintje in woonwijk / grote boom ' : de rijdende rechter heeft het er maar druk mee . Maar goed, daar heb jij niks aan, jij moet laveren tussen de buren tevreden houden en mooie boom behouden.

Boom weg, mooie sierappel voor terug. En dan die om de paar jaar wat uitdunnen enzo. Heb je weer voor jaren feest in de tuin.

Op zich ben ik helemaal niet van : gelijk gewoon weghalen, maar soms voorkom je er een hoop gedoe mee.

Geplaatst:

Ik zou hem laten snoeien door iemand die weet waar hij mee bezig is.

Een boom hoort trouwens minimaal een meter vanaf de erfgrens te staan, indien hij boven de schutting uitkomt.

Dus als je nieuwe buurman moeilijk zou willen doen, dan zal je hem moeten verwijderen.

Geplaatst:
Ik zou hem laten snoeien door iemand die weet waar hij mee bezig is.

Een boom hoort trouwens minimaal een meter vanaf de erfgrens te staan, indien hij boven de schutting uitkomt.

Dus als je nieuwe buurman moeilijk zou willen doen, dan zal je hem moeten verwijderen.

Als rijdende rechter fan kan ik zeggen dat dit per gemeente verschilt, soms is het 30 cm soms is het 1,50 wat die van de kant af moet staan.

Geplaatst:

ja wie was er eerst de buurman of de boom.

De rijdende rechter heeft het er druk mee.

Maar als de boom er al staat voor de buurman er kwam wonen.

Snoeien hoort er eigenlijk wel bij snoeien is groeien

Geplaatst:

Hier een soortgelijk "probleem", maar zijn wijzelf degenen die de boom een beetje willen intomen (een Prunus cerasifera in mijn geval, dus geen "echte" kers). Ik lees toch ook vooral dat je liefst zo min mogelijk moet snoeien... maar ja...

Voorlopig plan is om het gefaseerd aan te gaan pakken: drie jaar op rij enkele grotere takken weg halen en de jongere kleinere scheuten (deels) laten staan. Het zal dan wel even duren voordat de bloei weer als vanouds is, maar het gevaarte is nu hoger dan het huis en hangt voor een groot deel op het dak / de dakgoot en dat lijkt me ook niet wenselijk. Om nog maar niet te spreken over de slagschaduw. Ik lees nog even mee voor het geval er tips boven water komen die nog niet geopperd zijn.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

De rijdende rechter hoeft er vast en zeker niet aan te pas te komen hoor ik denk dat we er wel uit kunnen komen met goed overleg. Het is een aardige buurman.

We zullen dan toch ook maar even goed onderzoeken hoeveel het laten snoeien door een expert zou kosten.

De boom stond er overigens al voor mijn partner hier kwam wonen, wat betekend dat hij op zijn minst al zo'n 13 jaar staat. Maar vast al een stuk langer. De stam is echt best breed.

Ik vind zo'n aanwezigheid van een volwassen boom echt heerlijk in de tuin, het geeft echt een sfeer en verkoeling die struiken niet kunnen geven. En het geluid van de vogels die er vaak in zitten vind ik echt gezellig en fijn.

Maar ja, bomen blijven groeien snoei is idd wel echt nodig. We weten gewoon niet goed hoe we het aan moeten pakken.

Geplaatst:

Op zich is door zijn leeftijd, de groei al wel uit de boom. Is het niet noodzakelijk de boom te snoeien, kun je het dus ook gerust laten. Ik had alleen de indruk dat er iemand erg klaagde vanwege zijn omvang oid.

Heel veel groter wordt ie toch niet meer.

Wil je hem toch laten snoeien ( professioneel ) , doen wij ook. Kun je me pb doen voor een prijsopgave.

Geplaatst:

Ja nou ja, klagen, dat is het natuurlijk wel. De buurman vind de boom vervelend door de schaduw die hij in z'n tuin heeft, en door alles wat eruit valt. Het is wel klagen, maar begrijpelijk geklaag denk ik

Hij heeft aan ons gevraagd of er gesnoeid kon/mocht worden.

Super dat jullie dat ook doen. Dat is zeker interessant voor ons.

Ik zal je een berichtje sturen

Geplaatst:

Even een heel on-orthodoxe oplossing.

Neem een stuk of 6 mooie takken en houd ze apart. Zaag de boom af op een meter hoogt of zo.

Plaats de overgehouden takken terug als een kroon ent.

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...