freggel Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Rode bieten / appelsalade Benodigdheden:1kg rode bietjes500 gram appels2,5 eetlepels suiker2 citroenen Bereiding:Was de rode bieten en appels en schil ze. Rasp ze vervolgens. Doe de appels en bieten samen in een bak met het sap van 2 citroenen en de suiker en meng het goed. Klaar! Je kunt de salade invriezen door ze in bakjes te doen en stevig aan te drukken. Tijd:Ongeveer 30 minuten. Let op!Pas op met vlekken van de rode biet! Deze vlekken krijg je moeilijk tot niet meer uit je kleding! 1 Quote blog/freggel/
Helly Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Is dit recept met gekookte of ongekookte bieten? Lijkt mij wel een lekker recept om vandaag te eten, er moeten wat bieten uit. Quote Good things come in small packages
freggel Geplaatst: 3 juli 2011 Auteur Geplaatst: 3 juli 2011 Ongekookt en goed gewassen en geschild. In combinatie met de appel smaakt de salade heerlijk zoet! Quote blog/freggel/
greetje11 Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Is dit recept met gekookte of ongekookte bieten? Lijkt mij wel een lekker recept om vandaag te eten, er moeten wat bieten uit.Dezelfde vraag wou ik ook al stellen, Quote
Berti Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 met gestoomde bietjes ook lekker...net niet helemaal gaarstomen.of bietjes combineren ook erg goed met sinaasappel en het kleurt ook geweldig in een salade. Quote
jos Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Op de moestuindag had ik ook een rode bietensalade bij.Onder het topic van de moestuindag vroeg Lisa naar het recept.Vandaar dat ik het hier onderbreng. Met rode bieten kun je onbeperkt varieren in salades, je moet er alleen rekening mee houden dat alles na een dag rood is. Dus de garnering pas op het laatst toevoegen. De salade die ik bij had was: Rode biet met zure haring. Rode bietjes koken of stomen, al dente- bijtgaar, en in blokjes snijden.Gewone aardappels,schijfjes of blokjes, garen en toevoegen.Na afkoeling toevoegen ruime hoeveelheid gesnipperde rauwe ui en/of bieslook. Naar behoefte mayo/tikje azijn,peper beetje zoetstof.En last but not least zure haring in stukjes gesneden ondermengen.Voor de garnering partjes gekookte eieren en krulpeterselie. Grote voordeel is dat nagenoeg alle ingredienten (op de haring na) uit de tuin komen. En de vishater laat uiteraard de haring weg en vervangt hem door zilveruitjes of gewone uien in het zuur. Quote
Nicolette Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 klinkt lekker Jos, die ga ik zeker uitproberen! Quote
Lisa Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Op de moestuindag had ik ook een rode bietensalade bij.Onder het topic van de moestuindag vroeg Lisa naar het recept.Vandaar dat ik het hier onderbreng. Met rode bieten kun je onbeperkt varieren in salades, je moet er alleen rekening mee houden dat alles na een dag rood is. Dus de garnering pas op het laatst toevoegen. De salade die ik bij had was: Rode biet met zure haring. Rode bietjes koken of stomen, al dente- bijtgaar, en in blokjes snijden.Gewone aardappels,schijfjes of blokjes, garen en toevoegen.Na afkoeling toevoegen ruime hoeveelheid gesnipperde rauwe ui en/of bieslook. Naar behoefte mayo/tikje azijn,peper beetje zoetstof.En last but not least zure haring in stukjes gesneden ondermengen.Voor de garnering partjes gekookte eieren en krulpeterselie. Grote voordeel is dat nagenoeg alle ingredienten (op de haring na) uit de tuin komen. En de vishater laat uiteraard de haring weg en vervangt hem door zilveruitjes of gewone uien in het zuur. Zat er zure haring in? Normaal lust ik dat niet los, maar met de bietjes was het een uitstekende combinatie.Heb je misschien nog wat tips wat betreft de hoeveelheden? Fifty-fifty qua aardappel/bietjes, en één potje haring? Of zit ik nu helemaal verkeerd? Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
Helly Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Ik heb s even geproefd aan een klein bietje maar ik denk dat ik ze er te lang in heb laten staan. Was te hard om rauw te eten Dus gaan we ze toch maar koken deze week. En daarna dan een appel-bietensalade van maken. Quote Good things come in small packages
jos Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Lisa, ik hou niet van hoeveelheden. Begin gewoon met de rode bietjes die ik op dat moment heb en pas daarop de rest aan. Is een halve pot zure haring genoeg dan blijft het erbij.Voor mensen die daar niet van houden, experimenteren.Gewoon de basis aanhouden ongeveer de helft, (bijt)gare bietjes en de helft aardappelblokjes/schijfjes, de rest eigen smaak, mayo, misschien beetje azijn dan wel zure uitjes, gewone uien, gekookt ei, peterselie/bieslook.Is het te zuur naar jouw smaak, paar drupjes zoetstof.Ik eet ook vaker simpel (afgekoelde) rode bietjes met mayo en gesnipperde uitjes, peper en zout in een apart bakje (anders gaan je aardappels zo rood kleuren) bij het avondeten.Allemaal een kwestie van smaak en wat mij betreft betekend het ook vaak wat heb ik beschikbaar.Mij uit het hart gegrepen "dagelijkse kost" op de belgische tv.Gewoon en geen 4 winkels aflopen voor alle ingredienten. Quote
Greta Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 kun je bietensalade met ei aardappel ui augurk appel invriezen? Quote
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2022 Geplaatst: 8 augustus 2022 Ik vries aardappel zelf nooit in, maar lees hier wel eens van mensen die dat wel doen. En ze leven allemaal nog, dus kan kennelijk wel. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.